Drabelige tandpinehistorier

Oh my god…jeg går rundt og ligner en der har en tennisbold i den ene kind
Det startede i sidste uge hvor tandlægen prøvede at lime en gammel rodbehandlet flækket kindtand sammen…det skulle vi aldrig have gjort.

Jeg fik fra onsdag og weekenden over de vildeste kæbesmerter.
Og mandag morgen måtte jeg kapitulere og ringe til tandlægen og bede ham hive den tand ud NUUUUU!!!
Ud kom den efter hakken, saven, knækken og brækken…men hold da op, jeg er så hævet og øm. (Jeg får primcillin 800 mg) …men nøøøj hvor har jeg ondt af mig selv Skal til fys her klokken 9.30…håber jeg kan lokke hende til at give mig noget ultralyd på kinden.
Andre der vil dele deres drabelige og smertefulde tandpine-historier ?

Åhhh din stakkel - det gør altså nams sådanne noget, men det behøver jeg jo ikke fortælle dig. -kramer

jeg vil gerne dele - dog var det ikke selve behandlingen men efterspillet der var ekstremt smertefuldt…

jeghavde fået trukket mine 4 visdomstænder ud - ok .- det tog 5 min og et var intet problem - men nu havde jeg altså 4 store huller i munden og da bedøvelsen fortog sig - DER gjorde det ondt…

dagen efter behandlingen skulle jeg ind og se “Ørkenens sønner” Jeg var nu hævet og ALT gjorde ondt og jeg kunne ikke rigtig snakke og den mindste trækning med munden gjorde NAS

og så gik jeg ind og så 2½ times uafbrudt turbo-latter-show

:doh: hvor var det bare dumt…

hahaha aaaaav haha av av av haha av av ha av hahahaha aaaaaaaaaaaaaav

Fy for den da Camilla, hvor jeg føler med dig :frowning:

Jeg var selv gennem en omgang for omkring 7 år siden, og jeg glemmer det aldrig… Jeg havde smerter i en kindtand. Tandlægen kunne ikke sige hvad der var grunden men mente at en rodbehandling måtte være kuren. Rodbehandlingen hjalp ikke, og de turde ikke lukke tanden før smerten var væk, så jeg kom der 1 gang om ugen og fik skyllet igennem ned til tandroden… jeg var ved at gå ud af mit gode skind til sidst… Resultatet endte ud med at tanden naturligvis blev trukket ud og jeg blev en tand og en masse kroner fattigere… det var det rene totur… som jeg ikke ønsker for andre -what-what og jeg skiftede tandlæge :o)

Hej Camilla

Stort forsigtigt trøste knus til dig-kramer

Jeg kender det bare så godt og det er noget af den mest forfærelige smerte man kan forestille sig.
Har han ikke givet dig nogle Kodipar? de er nemlig rigtig gode når det kommer til kæben?

Tager dem selv når det er rigtig slemt med min. Du kan tage 2 piller 4 gange om dagen og de sløver ikke.

Jeg syntes hvis du ikke allerede har dem at du skal bede lægen om en pakke.

[quote=SineGry;105389]Hej Camilla

Stort forsigtigt trøste knus til dig-kramer

Jeg kender det bare så godt og det er noget af den mest forfærelige smerte man kan forestille sig.
Har han ikke givet dig nogle Kodipar? de er nemlig rigtig gode når det kommer til kæben?

Tager dem selv når det er rigtig slemt med min. Du kan tage 2 piller 4 gange om dagen og de sløver ikke.

Jeg syntes hvis du ikke allerede har dem at du skal bede lægen om en pakke.[/quote]

Åh ja Sine…jeg har sendt dig SÅ mange tanker…det du var igennem var jo virkelig frygteligt…så jeg kan næsten ikke tillade mig at pive.

Tak for rådet…har fluks bestilt Kodipar hos lægen. Jeg har kun fået Ibumetin udover pencillin. :blegne:

Uha, Camilla. -uha God bedring med det. -kramer -kramer

Jeg kan huske engang, vi var på lejerskole laaaangt væk fra en tandlæge. Dagen efter vi ankom, begyndte det at dunke rigtig meget og pænt pinefuldt i en af mine tænder. Det var en tirsdag, og vi skulle først hjem om fredagen. :ked:
Så det var 2-3 dage uden at spise ret meget og bare prøve at lade være med at tænke på det. Ikke sjovt!
Da fredagen endelig kom, vi skulle hjem, og da vi landede på skolen, blev jeg kørt over til tandlægen (mine forældre havde bestilt tid, da jeg havde ringet og fortalt dem om det :ups: ). Undersøge, undersøge, undersøge … “Ja, det er et hul, vi ikke har fået lappet ordentligt, der er kommet bakterier ind under.” -what Og så blev jeg ellers en tand fattigere. :S

Og så går jeg ud fra, at næste gang jeg skal til tandlæge heller ikke bliver særlig sjov. :S Jeg har spasser-tænder, og én tand er ved at vokse ud over en anden (man kan lige ane spidsen i tandkødet), og en anden tand har skubbet den nedenunder hel skæv, da den er på vej op. :S

[quote=Chicabee;105425]Åh ja Sine…jeg har sendt dig SÅ mange tanker…det du var igennem var jo virkelig frygteligt…så jeg kan næsten ikke tillade mig at pive.

Tak for rådet…har fluks bestilt Kodipar hos lægen. Jeg har kun fået Ibumetin udover pencillin. :blegne:[/quote]

det var godt. Ibumetin tager det slet ikke:(

Rigtig god bedring, og jeg håber du snart er over det, for det er så modbydelig at have ondt der.

Puuh Camilla sikke en omgang

Lige i de her dage er jeg ogsp ved at gå til… jeg har en visdomstand på vej i venstre undermund der skal møve for at få plads. og håber da den får det! sidst jeg bøvlede med en visdomstand fandt de ved røngten at kronen på den var kokset sammen med roden på 12-års tanden så begge måtte fjernes og ind med en 12 års plastik tand… av av av (heldigvis mente tandlægen det var bedst at lave den omgang få uger inden jeg fyldte 18 :tihi: så var det i det mindste ikke pengepungen der gjorde ondt

[QUOTE=SineGry;105389]Hej Camilla

Stort forsigtigt trøste knus til dig-kramer

Jeg kender det bare så godt og det er noget af den mest forfærelige smerte man kan forestille sig.
Har han ikke givet dig nogle Kodipar? de er nemlig rigtig gode når det kommer til kæben?

Tager dem selv når det er rigtig slemt med min. Du kan tage 2 piller 4 gange om dagen og de sløver ikke.

Jeg syntes hvis du ikke allerede har dem at du skal bede lægen om en pakke.[/QUOTE]

Kodipar er da sløvende:p De har advarselstrekant, og hyppige bivirkninger er døsighed:)

Siger det kun, fordi det også er hvad jeg selv oplever, når jeg får dem. Bare 2 af dem, også er jeg egentlig i rigtig godt humør resten af dagen :tihi: effektive piller

Det er ikke alle der bryder sig om sådanne virkninger, så ville lige advare inden:thumbup:

[quote=~Prinsesse~;105548]Kodipar er da sløvende:p De har advarselstrekant, og hyppige bivirkninger er døsighed:)

Siger det kun, fordi det også er hvad jeg selv oplever, når jeg får dem. Bare 2 af dem, også er jeg egentlig i rigtig godt humør resten af dagen :tihi: effektive piller

Det er ikke alle der bryder sig om sådanne virkninger, så ville lige advare inden:thumbup:[/quote]

Skægt at de virker sådan på dig og ikke på mig?:slight_smile:
Jeg er den type der ellers ikke tåler ret meget af gangen hverken medicin eller alkohol

Den type hvor hjertet stopper med at slå og vejrtrækningen efter en omgang morfin.

Glemte at skrive at jeg sagtens kan fungere helt nomalt på Kodipar og et kan jeg normalt ikke på stærke smertestillende piller.

mne igen vi er nok forskellige

Også er jeg RET sikker på at Camilla har helt styr på det med hends læge også:)

[QUOTE=SineGry;105554]Skægt at de virker sådan på dig og ikke på mig?:slight_smile:
Jeg er den type der ellers ikke tåler ret meget af gangen hverken medicin eller alkohol

Den type hvor hjertet stopper med at slå og vejrtrækningen efter en omgang morfin.

Også er jeg RET sikker på at Camilla har helt styr på det med hends læge også:)[/QUOTE]

Jeg tåler sådan medium tror jeg, men Kodipar gør mig skæv, og der skal ikke mange til:rock: tog et par for migræne igår morges, og resten af dagen på arbejde var bare sejlende og hyggelig-høhø

Morfin tåler jeg ikke - puh man får det skidt

Jeg er også sikker på de har styr på det - synes bare jeg lige ville fortælle at de også kan give den virkning:) For man kan blive bange, hvis man lige pludselig får det sådan og ikke havde regnet med det

[quote=~Prinsesse~;105557]Jeg tåler sådan medium tror jeg, men Kodipar gør mig skæv, og der skal ikke mange til:rock: tog et par for migræne igår morges, og resten af dagen på arbejde var bare sejlende og hyggelig-høhø

Morfin tåler jeg ikke - puh man får det skidt

Jeg er også sikker på de har styr på det - synes bare jeg lige ville fortælle at de også kan give den virkning:) For man kan blive bange, hvis man lige pludselig får det sådan og ikke havde regnet med det[/quote]

Jeg kan sagtens følge dig, men jeg er helt sikker på at lægen har snakket det igennem med camilla og at Camilla også har læst deklarationen hvor der står hvad der kan forekomme:)

Men jeg er også den type der læser selv på C vitamin glasset:tihi:

Men du har da ret at det er meget godt at høre det fra den anden side også:)

Ja det er ikke sjovt den slags, jeg mangler selv 1 tand fordi deg fik fat i en dum dum tandlæge i vejle for nogle år siden, de fik ødelagt mere end de gavnede og jeg endte med at få tanden hevet ud hos en anden…Det dyreste i det hele var bedøvelsen, for når det kommer til mig og bedøvelse eller smertestillende så skal der meget til før de tvirker på mig…
Men hvor kan jeg huske hvor ondt jeg havde, og hvor ønsker jeg det bare ikke for andre…
Lige pt har Lars haft ondt i en tand i en uge, men først nu har han fået en tid til at få kigget på det, så han skal til tandlægen på fredag…han kan hverken sove eller noget så jeg går og er rigtig sød ved ham.

[quote=Ronja;105644]
Lige pt har Lars haft ondt i en tand i en uge, men først nu har han fået en tid til at få kigget på det, så han skal til tandlægen på fredag…han kan hverken sove eller noget så jeg går og er rigtig sød ved ham.[/quote]

Min tandlæge sørger for at have ti minutter fri i sin dag, så hun altid kan tage imod akutpatienter… de 10 minutter er ikke nok, og det ved hun udmærket, men hun ser sådan på det, at hvis man har tilstrækkeligt ONDT, så er man også indstillet på at behandling kommer til at foregå mellem de øvrige patienter :wink:

Hvor drabelig ønsker du Camilla at historierne sskal være???
Har hele to…

Første… jeg led frygteligt af hovedpine, sådan skærende, jagende kvalmefremkaldende hovedpine! :frowning: Jeg gik til læge efter et stykke tid og lægen sendte mig videre til undersøgelser hos neurolog - jeg har skam papir på at være helt normal :smiley: Videre til øjenlæge, ingen bemærkninger - blodprøver normale… intet gav årsagen… og jeg havde stadig hovedpine!
Jeg var lige fyldt 19 og sluppet ud af skoletand"plejens" kløer, så jeg skulle finde en tandlæge til det halvårlige tjek.
Min mor kendte til en klinik og jeg bestilte tid… Hos, hvad der viste sig at være en proffessor fra tandlægehøjskolen…
Udover at han nærmest skreg, da han så hvad skoletandplejen havde gjort ved mine stakkels tænder, tog han også røntgen af samtlige bisser, for at have et bedre overblik over mishandlingen. På det ene syntes han at der “noget” og nye billeder blev taget…
Det viste sig, at min visdomstand i overmunden var ved at vokse - ikke ud gennem kæbe, men OP I MIT ØJE -what Tandlægens første kommentar var at jeg måtte lide frygteligt af hovedpine!!!
Visdomstandens rod var vokset sammen med bageste kindtands rod og det gav et træk i kæben, som naturligvis var smertefuldt… Der var intet at gøre - både kindtand og visdomstand skulle opereres ud!
Operationen tog ca 2½ time - der skulle laves lidt rekonstruktion undervejs… og jeg bare lå og tænkte på, hvordan det dog skulle gå bagefter :blegne: (Min mor havde indkøbt mængder af yougurt, kan jeg huske).
Til min enorme overraskelse havde jeg IKKE ondt bagefter… jeg lignede en med fåresyge og var naturligvis øm inde i munden og kæbeleddet - men ondt havde jeg altså ikke!!!:thumbup: Jeg tog ikke en eneste smertestillende pille i dagene efter - det var ganske enkelt ikke nødvendigt! :slight_smile:
Et par år senere dukkede visdomstanden i den anden side af overmunden frem - den sad dumt og blev uden videre dikkedarer hevet ud… smerter? Nej da!!!

Anden… Så da visdomstænderne i undermunden tre år senere viste sig og ikke kunne få ordentlig plads i kæben… jamen hvad var da mere naturligt end at få dem fjernet - samtidig?
De der rædselshistorier om visdomstænder kom da kun fra pylderhoveder! Jeg havde trods alt gennemgået en kæmpeoperation uden at have nævneværdigt besvær af det!!!
HA!!! Jeg blev klogere - meget klogere :frowning:
Selve fjernelsen af tænderne var ikke så vanskelig endda… de skulle brækkes i to stykker, men kunne så løftes ud uden alt for meget bøvl.
Hele omgangen tog vel ca 3 kvarter, når man medregner tid for røntgen og bedøvelse… piece of cake! Jeg kunne ikke engang føle nogen ømhed i kæbeleddet…
Så glad tog jeg hjem med bussen… smed mig på sengen med en god bog… faldt i søvn og sov vel i ca 1 times tid inden jeg vågnede til TORTUR!!!
Jeg vaklede ud for at finde noget smertestillende… intet!!!
Grædende kiggede jeg efter cigaretter… ingen!!!
Opgav totalt og satte mig så bare midt i sengen med tårene løbende og forsøgte at huske nogle af de yoga-teknikker jeg havde lært i gymnasiet.
½ time senere kom Jan hjem… hentede piller og smøger + youghurt… gav et forsigtigt kram… lavede en varmepude klar og sørgede for friske isterninger…
Og det fortsatte han med i ca 14 dage!!! :blegne:
De første fem dage fik jeg ingen sammenhængende søvn - kun 10 minutter her og der… jeg vaklede rundt som en zombie…
Jeg fik ingen mad de første tre dage… jeg kunne ikke åbne munden!!! Det lykkedes at få et sugerør ind mellem tænderne, men bare det at suge gjorde grusomt ondt… men på den måde fik jeg da lidt vand med druesukker og salt indenbords… Der efter gik jeg over til kold saft og senere youghurt uden frugtstykker…

Da det hele endelig var ved at være på retur, havde jeg tabt mig ca 4 kilo…
Og jeg undervurderer ALDRIG nogensinde mere andres oplevelse af, at en lille banal fjernelse af et par visdomstænder, som er næsen helt fremme, OGSÅ kan være noget af det mest forfærdelige de har gennemgået!!!

Håber virkelig ikke, at du Camilla får sådan et forløb!!!
Det ønsker jeg simpelthen ikke for min værste fjende…

[quote=Ann K;105694]Min tandlæge sørger for at have ti minutter fri i sin dag, så hun altid kan tage imod akutpatienter… de 10 minutter er ikke nok, og det ved hun udmærket, men hun ser sådan på det, at hvis man har tilstrækkeligt ONDT, så er man også indstillet på at behandling kommer til at foregå mellem de øvrige patienter :wink:

Hvor drabelig ønsker du Camilla at historierne sskal være???
Har hele to…

Første… jeg led frygteligt af hovedpine, sådan skærende, jagende kvalmefremkaldende hovedpine! :frowning: Jeg gik til læge efter et stykke tid og lægen sendte mig videre til undersøgelser hos neurolog - jeg har skam papir på at være helt normal :smiley: Videre til øjenlæge, ingen bemærkninger - blodprøver normale… intet gav årsagen… og jeg havde stadig hovedpine!
Jeg var lige fyldt 19 og sluppet ud af skoletand"plejens" kløer, så jeg skulle finde en tandlæge til det halvårlige tjek.
Min mor kendte til en klinik og jeg bestilte tid… Hos, hvad der viste sig at være en proffessor fra tandlægehøjskolen…
Udover at han nærmest skreg, da han så hvad skoletandplejen havde gjort ved mine stakkels tænder, tog han også røntgen af samtlige bisser, for at have et bedre overblik over mishandlingen. På det ene syntes han at der “noget” og nye billeder blev taget…
Det viste sig, at min visdomstand i overmunden var ved at vokse - ikke ud gennem kæbe, men OP I MIT ØJE -what Tandlægens første kommentar var at jeg måtte lide frygteligt af hovedpine!!!
Visdomstandens rod var vokset sammen med bageste kindtands rod og det gav et træk i kæben, som naturligvis var smertefuldt… Der var intet at gøre - både kindtand og visdomstand skulle opereres ud!
Operationen tog ca 2½ time - der skulle laves lidt rekonstruktion undervejs… og jeg bare lå og tænkte på, hvordan det dog skulle gå bagefter :blegne: (Min mor havde indkøbt mængder af yougurt, kan jeg huske).
Til min enorme overraskelse havde jeg IKKE ondt bagefter… jeg lignede en med fåresyge og var naturligvis øm inde i munden og kæbeleddet - men ondt havde jeg altså ikke!!!:thumbup: Jeg tog ikke en eneste smertestillende pille i dagene efter - det var ganske enkelt ikke nødvendigt! :slight_smile:
Et par år senere dukkede visdomstanden i den anden side af overmunden frem - den sad dumt og blev uden videre dikkedarer hevet ud… smerter? Nej da!!!

Selve fjernelsen af tænderne var ikke så vanskelig endda… de skulle brækkes i to stykker, men kunne så løftes ud uden alt for meget bøvl.
Hele omgangen tog vel ca 3 kvarter, når man medregner tid for røntgen og bedøvelse… piece of cake! Jeg kunne ikke engang føle nogen ømhed i kæbeleddet…
Så glad tog jeg hjem med bussen… smed mig på sengen med en god bog… faldt i søvn og sov vel i ca 1 times tid inden jeg vågnede til TORTUR!!!

De første fem dage fik jeg ingen sammenhængende søvn - kun 10 minutter her og der… jeg vaklede rundt som en zombie…
Jeg fik ingen mad de første tre dage… jeg kunne ikke åbne munden!!!

Og jeg undervurderer ALDRIG nogensinde mere andres oplevelse af, at en lille banal fjernelse af et par visdomstænder, som er næsen helt fremme, OGSÅ kan være noget af det mest forfærdelige de har gennemgået!!!
[/quote]

puuuuha…netop derfor jeg gruer for at få fjernet mine visdomstænder…de har været på vej i et par år nu, men da jeg har en lille mund er der ikke plads til alle tænderne, og det eneste der er sket ved at jeg fik fjernet min ene seksårstand er at mine fortænder har rettet sig, med hjælp fra den yndigste lille togskinne som jeg stadig har på…(øv hvor jeg glæder mig til den kommer af så jeg kan smile igen…kun mine børn der kan få mig til at smile med tænder pt)

Det som så sætter endnu mere rædsel i tanken om at få de tænder fjernet er at da min gamle tandlæge fjernede min tand måtte han knække den i to og han havde et pokkers til bøvl med at få den ud fordi mine tænder har dobbelt så mange rødder end normalt(normalt har man 3 rødder pr tand, men jeg har så 6…), så de er MEGET svære at få rykket ud, og bare med min seksårstand havde jeg det som du beskriver din tilstand…

Stakkels stakkels dig, hvor jeg dog føler med dig.
Jeg har selv været turen igennem flere gange og da jeg er et af de få mennesker, der ikke reagerer på lokalbedøvelse, har jeg faktisk fået trukket mine tænder ud uden bedøvelse.
Tandlægen nægtede at tro på jeg kunne mærke noget.
Men det gjorde altså av, skal jeg hilse og sige.
Knus Elin

Åh nej sikke nogen historier :blegne:
Jeg var selv til tandlægen her i sidste uge da jeg var begyndt at få ondt i den ene side af kinden. Og jeg vidste godt at jeg have slacket mit tandlægetjek lidt :ups:
Men jeg kom til tandlægen og han kunne se 2 store huller under nogle plastfyldninger som var blevet lavet da jeg gik i folkeskole. Dvs da tandlægerne på skolen havde lavet det dengang og fyldt hullet havde de faktisk ikke lavet det ordentligt og det havde jeg så levet med i 5+ år hvor det bare har kunnet ulme og først nu har jeg mærket noget.
Det var rigtig øv og specielt når det er uddannede personer der har kvajet sig :thumbdown:
Men nu er det ene hul fikset så det er dejligt men av hvor havde jeg ondt efter han havde rodet mig i hele gabet. -what

Min datter er så en af de HELDIGE der er blevet belastet med 8 visdomstænder. De er alle blevet fjernet og heller ikke uden problemer. Rødderne voksede nemlig over kryds i kæben.

Resten kan i selv gætte jer til. Sjovt var det ikke :ked:

Åh Ann…nu har jeg det straks bedre…det lindrer på en måde at høre om nogen der har haft det værre end en selv (selvom det ikke er pænt sagt )

Efter 4 døgn på flydende kost, har jeg til aften spist småbitte stykker brød med tzatiki…åh hvilken lykke…selvom hvidløget sved i såret.

Tænk i gamle dage var der ikke bedøvelse…og ak og ve stakkels Elin som ikke kan bedøves nu om dage heller.