Jeg har for 14 dage siden hentet en total dejlig hunkat. Hun skulle aflives fordi hun havde diarre!?!
De havde ikke haft hende til dyrlæge, og det kunne jeg ikke lige klare så nu er hun her…
Hun havde så dårlig mave at det rendte ned ad benet og hun ikke kunne ramme bakken.
Jeg fastede hende 6 timer og satte hende så på skånekost af kogt kylling og ris. Hun fik zoolac og “HUSK” (blandet i vand :-)) Hun har også fået ormekur.
Hendes afførring har samlet sig men stadig som en klat der vil falde i gennem bakkeskeen… Jeg havde en mistanke om at hun var drægtig, til trods for at hun er meget tynd.
I dag gik turen så til Dr. Dyr og efter en scanning kunne vi se at der er killinger på vej.
Desværre er der ikke meget at gøre ved hendes diarre når hun drægtig. Hun må ikke få så meget medicin, siger han.
Så hun skal fortsætte med skånekosten…
Endelig mit spørgsmål :-)…
Er der noget jeg kan give hende som ekstra energi, uden at smadre hendes mave yderligere?!?
Skånekost er jo ikke lige noget at fede killinger op på inde i den lille mave
Så kraftig en diarre , ville de fleste dyrlæger nok have forsøgt at behandle med lidt antibiotika, feks clavubactin/ clamoxyl kan anvendes til drægtige katte.
Med mindre du er HELT VILD med at have killinger med alt det besvær det vil give dig med en hunkat der har dårlig mave og måske smitter killingerne m.m. - så ville jeg anbefale dig
at få hende lukket op og killingerne fjernet samt hende kastreret. Det alene kan i mange tilfælde afhjælpe hendes maveproblem og det vil i hvert fald afhjælpe mange af de problemer du ellers vil få.
Dernæst så få hende testet for diverse parasitter og infektioner - sådan at en behandling kan sættes igang.
Af foder vil jeg anbefale enten Royal Canin Veterinary Intestinal - eller Iams hairball. Der er også en del der har haft held til at bruge rå fodring. Men ris er altså ikke skånekost for en kat. Katten er 100% rovdyr og dermed ikke lavet til at fordøje noget så hårdt fordøjeligt som ris. Rent råt kyllingekød er bedre. Men skal du kun fodre med råt kød så skal du huske, at katten skal have alt fra kylllingen/hønen inklusive ben ( men med en kat med dårlig mave så er det en god ide at holde hende fra det mere fede af kødet samt skind m.m.).
Hvis du vælger at lade hende gennemføre drægtigheden - så kan du tale med din dyrlæge om at evt. behandle hende med Novaclov - et antibiotika som kan gives til drægtige hunkatte
uden risiko.
[QUOTE=Teresa Guldager;859191]
Hvis du vælger at lade hende gennemføre drægtigheden - så kan du tale med din dyrlæge om at evt. behandle hende med Novaclov - et antibiotika som kan gives til drægtige hunkatte
uden risiko.[/QUOTE]