Drægtig kat med morgenkvalme?

Kan katte lide af morgenkvalme :?

Min blå pige Ayana er pt. drægtig med sit første kuld. Hun er ca. 4½ uge henne og tydelig drægtig med pink dutter og allerede en pæn lille runding af maven :inlove:, men hun virker ikke super tilpas, og slet ikke om morgenen.

Det er blevet lidt bedre, men i sidste uge kastede hun op næsten hver morgen, og kun om morgenen. Det var ikke store mængder og resten af dagen spiste hun med en rimelig appetit.
Hun er begyndt at tage lidt på (pt. 150-200 gr.) men i starten tabte hun sig faktisk en lille smule mellem 50-100 gr.

Hun virker helt klart mest tilpas om aftenen og vil gerne lege lidt, spinner og vil nusses på maven. Hendes afføring er normal og hun virker ikke syg på nogen måde, men hendes adfærd er dog så meget anderledes end hendes mors, da hun var drægtig, at jeg spekulerer om der kunne være noget galt :S

Har I andre erfaring med hun katte der virke lidt matte i begyndelsen af en drægtighed:? Som sagt virker hun kvikkere nu, men jeg overvejer alligevel et besøg hos Dr. Stig, men vil dog heller ikke virke overpylret :ups:

Katte kan i princippet ikke få morgenkvalme.
Men jeg har nu oplevet drægtige katte, der har virket sådan.

Umiddelbart ville jeg nok se tiden an og se om ikke hun snart er frisk igen.

Jeg har oplevet en hunkat, hvor fostrene midt i drægtigheden var så store, at de trykkede på “kvalmecenteret”, dvs hunkatten tydeligvis var sulten, men pga kvalmen spiste hun ikke, hvilket igen ville sige, hun tabte sig - ALT hvad hun spiste (hvilket ikke var meget) gik til fostrene! Hun fik kvalmestillende den sidste halvdel af drægtigheden. Røntgen viste, hun bar på 7 killinger - hun fødte dem uden problemer, dog havde de feberpels den første tid. Først da killingerne begyndte at spise selv, begyndte hun at tage på igen - det var en voldsom oplevelse.

har også oplevet at der har været en periode med kvalme/madlede og en smule opkast

Jeg har da også haft en drægtig hunkat med morgenkvalme i starten af drægtigheden og min dyrlæge siger, det ikke er unormalt.

Tak for jeres svar :slight_smile:
Jeg troede det var mig der var lidt tosset og gav katten menneskesymptomer :høhø:

Hun har det klart bedre nu end i sidste uge og tager godt på. Så forhåbentlig går det ikke helt som med Camilla’s kat. Det lød til at have været en rigtig hård omgang for den stakkels mormis :S

For lige at være 100% sikker ville jeg checke, at der ikke er feber; livmoderbetændelse kan også give kvalme, men så vil der normalt også være generel utilpashed og kvalmen vil ikke kun være om morgenen, men lige for at være HELT sikker…

Held og lykke med ‘børnene’
:slight_smile:

Det var det også - både for katten og for os. Hendes 7 killinger klarede sig dog fint:ok: Hun kom da også igennem det - hendes instinkter var 100% i orden:)

Lige et spørgsmål …Hvad er feberpels?

Præcist hvordan feberpels opstår og hvad det er, kan andre sikkert bedre forklare, end jeg kan… Jeg kan vise dette billede af en kat (ikke min) med meget tydelig feberpels http://images.kattegalleri.dk/uploads_alb_large_wm/33335_l.jpg - når pelsen får sin farve, vil katten være sorttortie. Pelsen er hvidlig/grålig, når killingen fødes - med tiden som killingen vokser og udvikler sig, får den sin blivende farve.
Feberpels kan ses efter en besværlig drægtighed, og efter en periode hvor katten har haft feber - deraf navnet.