Drægtighedsperiode

Hej

Min siameser er drægtig og ligner efterhånden en spærreballon. Hun har gået 70 dage siden hun blev parret. Normalen siger, jvf. diverse netsites, at der går mellem 62 og 65 dage, så hun er da i den grad gået over tid. Der er liv i maven og hun er veltilpas. For en lille uges tid siden ledte hun meget efter et sted at bygge rede, men det har aftaget lidt p.t. Hun er lidt mere træt end normalt, men kælen og snaksaglig og hun spiser og drikker som normalt. Skal jeg bare sætte mig ned og trille tommelfingre og vente på at hun får lyst til at levere kyllingerne eller hvad?

Mhm, ja og nej… Går hun for lang tid over tid, så kan det være problematisk… De 70 dage, er det talt fra første gang hun blev parret eller? Og jeg vil sige at der går mellem 62-70 dage, og normalen er de der ca. 65-66 dage.

Det er hendes første kuld og de 70 dage er fra dagen hun blev parret - 10 gange i streg eller noget i den stil.

Jeg har også læst at siamesere typisk går lidt længere, men ikke noget om HVOR meget længere…

Ok, for hun behøver nemlig ikke være blevet drægtig ved første gang hun blev parret, men måske først dagen efter, eller dagen efter igen, alt efter hvornår hendes hormoner satte igang så hun var modtagelig (ca. 24 åbent vindue) - ved ikke lige hvor længe de gik sammen…

Om siam/ori går længere ved jeg ikke lige, kender ikke racen på det punkt :slight_smile:

Første dag hun er parret er dag 0. Dagen efter er dag 1 og det er ikke unormalt hun går til dag 70 - de fleste siam/orientalere går gerne længere end de 63 dage, men de er så også hurtige til at få øjne. Du skal ikke blive forbavset hvis de allerede 4 dage gamle åbner øjnene. Har i min tid som kat. IV opdrætter haft et par stykker der er gået til dag 71, så hvis ikke hun ser ud til at have det skidt, ville jeg tage det stille og roligt lidt endnu.

OK…

Nu ved jeg ikke hvad kat IV opdrætter er?!?

Er det unormalt med pletblødninger i ugen op til fødslen?

Tossyfar - Katteracerne er opdelt i 4 kategorier. Kategori IV indeholder racerne siameser, orientalsk korthår, orientalsk langhår og balineser (langhåret siam)

Ved du hvem hunkattens mor er - datteren kan godt arve hendes fødemønster.

Njaeee - jeg syntes nu ikke de pletbløder en uge før. Lige før fødsel lidt slimet og lyst blodigt …

min exo smed slimproppen 5 dage før hun nedkom…ingen kattefødsler er ens, heller ikke med samme hunkat…i alt fald ikke dem her i huset

jeg ville nok tage en sygedag i morgen (hvis du jobber) hvis jeg var dig, hun kan jo have brug for en hånd at holde i…

ønsker dig held og lykke med den forestående fødsel

[quote=haneben;450317]min exo smed slimproppen 5 dage før hun nedkom…ingen kattefødsler er ens, heller ikke med samme hunkat…i alt fald ikke dem her i huset

jeg ville nok tage en sygedag i morgen (hvis du jobber) hvis jeg var dig, hun kan jo have brug for en hånd at holde i…

ønsker dig held og lykke med den forestående fødsel[/quote]

Jeg er nu ikke helt sikker på, at min chef, endsige jeg selv, ville synes det var rimelig fraværsgrund.

Nu er det jo også katten der skal føde - ikke mig - og mon ikke naturen går sin rette gang alligevel? :slight_smile:

det er så DIT syn på det…men jeg holder mine fridage så de dækker mine kattefødsler… tænk om en sad fast og jeg ikke var hjemme så både hunkat og killinger døde…det ville jeg aldrig tilgive mig selv…

desuden så er jeg FD opdrætter og SKAL efter reglerne være min fødende hunkat behjælpelig … og det gør jeg gerne…hellere end gerne…det er en pragtfuld oplevelse

det ved jeg nu ikke altid om den gør… I den sidste tid er mange siameser killinger taget ved kejsersnit…

jeg venter orientaler killinger indenfor de 14 dage og ser jeg hun er ved at gå i fødsel, bliver enten min bedre halvdel eller jeg selv nød til at blive hjemme. Tingene kan nemt gå galt… Der går en Ballineser hjemme ved mig som blev så overrasket over sine killinger at de lå spredt i hele huset. Men det kan selvfølgelig også være at din kat ikke ønsker du er tilstede og så kan man lige så godt gøre alt muligt andet… Jeg er studerende så for mig er problemet ikke så stor, men min bedre halvdel plejer at tage en ferie dag

[quote=haneben;450374]det er så DIT syn på det…men jeg holder mine fridage så de dækker mine kattefødsler… tænk om en sad fast og jeg ikke var hjemme så både hunkat og killinger døde…det ville jeg aldrig tilgive mig selv…

desuden så er jeg FD opdrætter og SKAL efter reglerne være min fødende hunkat behjælpelig … og det gør jeg gerne[/quote]

Nå, ja…jeg er VG opdrætter og jeg kan også godt retfærdiggøre at holde en fridag, men en fridag er nu engang heller ikke det samme som at lade min arbejdsgiver betale min sygedag. :stuck_out_tongue:

Indtil videre har jeg troet at hun ville nedkomme hver dag i en uge…og alle de fridage kunne sgu skære godt ind i den ferie der ellers skulle bruges sammen med familien (eller på jagt)

[quote=Tossyfar;450379]Nå, ja…jeg er VG opdrætter og jeg kan også godt retfærdiggøre at holde en fridag, men en fridag er nu engang heller ikke det samme som at lade min arbejdsgiver betale min sygedag. :stuck_out_tongue:

Indtil videre har jeg troet at hun ville nedkomme hver dag i en uge…det kan sgu skære godt ind i den ferie der skulle bruges sammen med familien (eller på jagt)[/quote]

VG opdrætter ??? vilde geder …om du tager en sygedag/ fridag er vel egentlig et fedt, bare du er hjemme hos katten…i mine øjne

ja enig… takker min mand for at han overtalte mig til at blive vikar for 7 år siden…pt er der få vagter, men det kan stadig ikke få mig til at tage en vagt den uge min hunkat skal føde…det er KUN ET VALG…penge er ikke alt

du skal virkelig holde øje med hende nu - for de går længe, men nu skal det til at være.
så længe du er sikker på liv er det godt - MEN det kan altså også ske at de ikke får presseveer. ved af en linie hvor dette har været et problem. linien er sjovt nok lukket s

Jooee, det er ikke morsomt at tage en uges ferie - nå frem til fredag og intet er sket …