Til Halloween fylder jeg min lejlighed med mennesker (fylder og fylder - vi bliver 7 hvis alle kommer ), men da det efterhånden er 4 år siden jeg har holdt noget som helst er jeg lidt rusten i kunsten udi at købe ind.
Jeg har efterhånden styr på indkøb til maden, til gengæld kniber det med drikkevarerne. Hvor meget skal jeg regne med at hver gæst konsumerer på sådan en aften fra halv syv til engang efter midnat?
Det er ikke vild fest det drejer sig om, men en hyggelig middag, efterfulgt af film med diverse guf til. Der vil blive serveret sjove drinks til dem der har lyst, alkohol er allerede indkøbt. Hvis folk vil have øl er de blevet bedt om selv at medbringe.
Så altså - hvor meget sofavand/juice/lignende ville I indkøbe pr. gæst? Jeg vil blive enormt sur på mig selv hvis det viser sig at jeg har købt for lidt, på den anden side gider jeg heller ikke købe alt for meget (som det oftest er tilfældet når familien køber ind til jul og nytår især).
Alså vi bliver fire personer til en hyggeaften i morgen og jeg har købt 2 sodavand med 1 ½ L så du skal nok ha 3-4 stykker vil jeg tror.
Hvis jeg var dig ville jeg nok købe 4 så er du på den sikre side. Jeg plejer at regne med 1 stor sodavand til to personer.
[quote=Ulla;277138]Alså vi bliver fire personer til en hyggeaften i morgen og jeg har købt 2 sodavand med 1 ½ L så du skal nok ha 3-4 stykker vil jeg tror.
Hvis jeg var dig ville jeg nok købe 4 så er du på den sikre side. Jeg plejer at regne med 1 stor sodavand til to personer.[/quote]
Der ville jeg så nok købe mere, når det nu er en helaftens-ting, hvor der måske ikke bliver drukket så meget alkohol.
Jeg vil i hvert fald sige minimum én halvanden liters sodavand pr. person - men det er måske også, fordi dem jeg kender nemt kan drikke meget sodavand.
God tip hvis du har en blender¨så kan du lave godt drinks køb lidt frugt , frisk eller frossent stil den et sted hvor folk selv kan blande…
Du kan købe de der 3 trekant is (skub op is ) det giver også nogen gode drinks.
Men tag lidt forskellig øl, sodavand og vin det plejer vi . Det med blender er STOR hit her… Du kan stille forskellige sprut og folk kan lave uden sprut.
[quote=Jane;277190]Der ville jeg så nok købe mere, når det nu er en helaftens-ting, hvor der måske ikke bliver drukket så meget alkohol.
Jeg vil i hvert fald sige minimum én halvanden liters sodavand pr. person - men det er måske også, fordi dem jeg kender nemt kan drikke meget sodavand.[/quote]
Jeg er også tilbøjelig til at tænke i dine baner. Ikke fordi jeg tror at mine gæster drikker som svampe, må jeg hellere sige når 2 af dem er med herinde
[quote=skeem;277198]God tip hvis du har en blender¨så kan du lave godt drinks køb lidt frugt , frisk eller frossent stil den et sted hvor folk selv kan blande…
Du kan købe de der 3 trekant is (skub op is ) det giver også nogen gode drinks.
Men tag lidt forskellig øl, sodavand og vin det plejer vi . Det med blender er STOR hit her… Du kan stille forskellige sprut og folk kan lave uden sprut.
God fornøjelse med festen:skål:[/quote]
Tak for input.
Øl er folk som sagt selv blevet bedt om at medbringe hvis de insisterer, da jeg ikke rører stadset. Vin har jeg også droppet for det passer ikke til menuen
Min bror er aftenens habile bartender der står for mixning af spændende drinks med ulækre navne (det er jo Halloween…)
Blenderen har jeg ikke fået anskaffet mig endnu, men nu er det jo også “kun” 4½ måned siden jeg er flyttet
Du kan købe en i supermarket til ca 149 kr det er fin nok også har du en til mad …
[quote=Gizzemissen;277202]Tak for input.
Øl er folk som sagt selv blevet bedt om at medbringe hvis de insisterer, da jeg ikke rører stadset. Vin har jeg også droppet for det passer ikke til menuen
Min bror er aftenens habile bartender der står for mixning af spændende drinks med ulækre navne (det er jo Halloween…)
Blenderen har jeg ikke fået anskaffet mig endnu, men nu er det jo også “kun” 4½ måned siden jeg er flyttet [/quote]
Æhm, jeg kan nemt drikke sådan en 2 liters sodavand i løbet af en aften herhjemme og samme når vi blander med alkohol
Men jeg er så også typen der foretrækker at mine drinks ikke er alt for stærke og bare drikker flere af dem :høhø:
En stavblender er nok ikke lige sagen, men ellers tager jeg altså gerne sådan en med? Bliver morsomt med Martins drinks-påfund
[quote=Eva K;277302]Æhm, jeg kan nemt drikke sådan en 2 liters sodavand i løbet af en aften herhjemme og samme når vi blander med alkohol
Men jeg er så også typen der foretrækker at mine drinks ikke er alt for stærke og bare drikker flere af dem :høhø:
En stavblender er nok ikke lige sagen, men ellers tager jeg altså gerne sådan en med? Bliver morsomt med Martins drinks-påfund[/quote]
Jaja, jeg tænkte jo nok at det var tørstige mennesker jeg havde inviteret :høhø:
Stavblender har jeg allerede, men regner ikke med den bliver nødvendig. Og jeg tror nok Martin ser frem til at agere bartender - han har i hvert fald snakket ingredienser mere end en gang efterhånden
Det er ikke en slem overraskelse i hvert fald…men den kræver at gæsterne er klædt ud :høhø:
Ja, det læste jeg…er godt nok også spændt på dine vegne.
Nå, må hellere komme i seng, går jo ikke at jeg kommer for sent i morgen, er lige begyndt i ny praktik på et sted der får mig til at gå totalt i barndom
Ved ikke helt hvad jeg skal kalde jobbeskrivelsen - bibliotekarisk blæksprutte måske :høhø:
Men det er såmænd på min allerførste arbejdsplads jeg er…nemlig biblioteket på min gamle folkeskole - og jeg tror altså ikke jeg vænner mig til at jeg godt må befinde mig på lærerværelset, for ikke at tale om alle de lærere der stadig husker mig og udfritter mig i tide og utide
Nøjh, jeg bliver helt fest-misundelig, sikke I skal hygge jer!
Selv ville jeg købe rigeligt ind og så gemme bon’en, som nævnt ovenfor. Jeg kommer altid selv til at drikke mere, end jeg regner med, når jeg er ude - især når talen er om sodavand, juice og apollinaris. De stærkere varer begrænser jo sig selv