du bør have flere bakker og tømme flere gange om dagen…tænk hvis du selv kun trak i toilettet en gang om dagen…
kemisk duftspray ændre jo ikke det grundlæggende faktum at der er noget der lugter…
hvad du fodre med kan også have betydning for hvor meget det lugter - tørfoder giver mest lugt fordi det giver mest ‘affald’ (i tørfoder er der en del indhold - plantebaseret protein - som går lige igennem katten)
Det med foderet har rimelig stor betydning for lugten, har jeg erfaret.
Når mine har fået Whiskas STINKER deres afføring, hvorimod fx. Applaws ikke lugter lige så meget når det er kommet igennem systemet.
Der er jo også bare nogle katte, der ikke dækker til, og så er en bæ altså rigtig lang tid om at tørre ind og dampe af.
Når det lugter, så fjern synderen (bæ’en), eller hvis du har lidt mere travlt, så dæk den til med grusskovlen. Det vil hjælpe hurtigt.
Ikke om jeg ville have 4 bakker til 3 katte, når der ikke er noget bøvl kattene imellem. Mine 3 deles om 1
Jeg flyttede til en lejlighed med et 3 gange mindre badeværelse og uden vindue i forhold til hvad jeg havde i den gamle lejlighed. Jeg syntes også hurtigt, der kom til at lugte af kat lige pludselig. Jeg tømmer i mindst 2 gange dagligt. Jeg har inden for den seneste måneds tid taget låget af bakken og sjovt nok syntes jeg det lugter mindre nu, end med låg (i mit hoved bør det jo være omvendt). På den måde er det også hurtigere lige at fjerne en klump, hvis den ligger til skue, når man selv er ude på badeværelset af den ene eller anden grund
Jeg overvejer at flytte bakken ind i stuen eller soveværelset - for at se om et større rum, gør underværker. Det er bare rart at den står på klinker frem for et gammelt plankegulv (sådan hygiejne mæssigt)… Men men… Nu må vi se
Prøv at se det på den her måde: Hvis du synes det lugter, hvad tror du så ikke kattene, med de meget finere næser, synes? Det er de færreste mennesker der bryder sig om toiletter der stinker, ligesom det også er de færreste der bliver narret af, at der pludselig stinker af kemi i stedet for bæ.
Tømning flere gange om dagen og evt. eksperimenter med foder/grus er hvad jeg ville gøre. Jeg kan tydeligt lugte forskel på om min kat får det ene eller det andet foder, så måske det var en idé at prøve, hvis du synes der lugter? Jeg tømmer når katten har brugt bakken, med mindre jeg ikke er hjemme og så bliver den tømt når jeg kommer hjem. Jeg synes egentlig ikke jeg bruger ret meget tid på tømning, på trods af at jeg har en litterkwitter, som faktisk kan være lidt bøvlet at skrabe ren og jeg synes slet ikke her lugter, andet end hvis hun lige har pøllet.
Bruger du parfumeret grus? Det gør jeg normalt ikke, men fik en sæk sidst vi var til racefremvisning i Plantorama. Fordi jeg associerede lugten af kattebakken til den parfumede “duft” og parfumen kunne lugtes i hele underetagen, så følte jeg det som om her stank af kattebakke hele tiden
mine får heller ikke flere bakker… har ikke plads, og kan ikke have dem andre steder end badeværelset. er ikke så vild med at skulle skifte foder, da jeg har en mis med sart mave, som jeg endeligt har fundet et foder til hun bryder sig om og holder i sig.
det grus jeg har brugt har altid (de sidste 4-5 år) været parfumeret… men synes bare det er blevet værre… men jeg begynder at tømme hver gang, og jeg vil helt sikkert dække det til, hvis tiden er knap.
jeg har et meget tykt lag grus, da min ene pige helst vil grave heeeele vejen til kina… så uanset hvor tykt, ligger der tis i bunden men tak for rådene. håber de hjælper
Jeg ville prøve at skifte til grus uden parfume. Både fordi det kan være den lugt, der associeres med “toiletbesøg” og samtidig risiko for udvikling af kontaktallergi.
Syntes ikke, at du skal prøve at putte ekstra dufte ind i bakken…
Jeg bor på 97 m2 med 4 katte og to bakker. Jeg tømmer én gang dagligt, i bund ca en gang om måneden, fodrer med tørt hills, Sanabelle, Rc og, hvad der ellers er på bud. Dertil vådt, tæt på ad libitum og råt dagligt.
Jeg spørger gerne min søster, der er indehaver af en “Maude-næse” om her lugter, hvilket hun siger nej til
Jeg bruger Ekstreme Classic eller AK Jeg har det lidt som Eife siger… Parfumen giver tanken på kattebakke, så måske er det, det du synes lugter??