Dumme dumme kattegræs..-Hvad gør I?

Hej Kattegale mennesker…-felixsylvester

Efter min ene kat er begyndt at kaste hårdboller op, gik jeg ud og købte noget kattegræs. Jeg har købt den nemme løsning hvor det ligger i en bakke, og man bare skal vande det.
Efter 5 dage, stod det flotteste græs der var klar til servering for misserne.
De gik helt amok, og begyndte at spise af det. Deværre begyndte de også at ligge sig i det, rulle sig i det, og grave det op. -Dagen efter var det hele ødelagt… :argh:

Hvad gør i egentlig med kattegræs? I har måske bare nogle søde missere der kun spiser af det :tihi:

Ps. Den får RC young male at spise.

Mht. hårboller kan du evt. købe noget kattemalt eller blande dit nuværende foder med Iams Hairball control. :slight_smile: Min tidligere kat lagde sig også bare og sov oven i det og gravede meget af det op…

Tja - de nyder det, og det er da fint :slight_smile:
Sæt det et sted, hvor det er OK at grise, og let at gøre rent efter, evt på en udfoldet stor avis.

Hvad for nogle katte er det?
Hårboller kan forebygges med ekstra pelspleje, det kan reducere antal og størrelse ganske meget.

En god slags kattemalt kan også hjælpe (find en, som kattene kan lide, eller ialtfald tolererer).

Mht fiberrigt foder, så hører jeg om flere, der ikke har den store effekt af iams anti-hairball - det har så været mod blød mave/splat-mave.
Man kan også få for meget fiber, og det kan give forstoppelse i pænt farlig grad: Så skal katten have opereret de stenhårde klumper ud.
Jeg ville servere flere slags - f eks Hills w/d ved siden af den alm. mad. RC har også en meget fiberholdig anti-hairball - men hvis katten ikke har diarrhe, så server vådfoder også, så I undgår forstoppelse.

Jeg synes generelt også at kattegræs er hyggeligt for katten, men når de har øelagt det efter en dag, så gider jeg da ikke :o) Men jeg troede måske bare jeg havde købt noget dårligt noget :smiley:

Jeg har faktisk købt hairball til at blande op med det.

Jeg har en bimse og en huskat, og deres pels bliver fint soigneret af mig

Dejligt, at du har tjek på pelsplejen :slight_smile:
Min persers tidl. ejere advarede om ca 1 hårbolle pr md, men efter, at jeg fik styr på Gias pelspleje, kommer der max 1 i kvartalet.

Mht græsset: Hvis de ikke har fået det før, eller det er længe siden, så er det måske bare begejstring for nyheden, at de reagerer lidt voldsomt på det. Hvis de har adgang til græsset hele tiden, kan det være, at de ikke flipper så meget ud over det :slight_smile:

jeg planter kattegræsset i en almindelig urtepotte, den er ikke så nem at sidde i :D.

Du kan købe frøerne i en hver dyrehandle og efter ca 1 uge har du det flotteste kattegræs.

Når det begynder at se lidt kedelig ud, planter jeg blot noget nyt.

Mine katte er fuldstændigt ligeglade med kattegræs, de vil kun spise stuebambus.

Du kan glæde dig over at dine er vilde med græs.

Jeg sår det stadig jævnligt fordi jeg synes det er flot. Nogle gange sår jeg en hel opvaskebalje eller altankasse som misserne bruger til at gemme sig bag ved. Måske var det en idé for dig. Hvis dine katte har rigtigt meget græs kan det være noget af det overlever mere end én dag :slight_smile:

Jeg planter det også bare i små krukker, og der har aldrig været problemer herhjemme:

Jeg foretrækker også helt sikkert at plante det selv - Det er meget billigere og det tager ingen tid. :slight_smile:

Her i huset gider vi ikke det såkaldte kattegræs (som ikke er andet end bygkerner til ågerpris)
Vi bruger stuebambus, kattene er vilde med dem og de er langt mere dekorative end byggen.

Uanset hvad kattene gør ved græsset, så er det en god ide at give adgang til noget grønt, i hvert fald med jævne mellemrum. Grønne planter indeholder folinsyre/B-vitaminer, som katten kan have behov for.
Mine katte er søde til kun at gnaske i planerne, så der ligger stykker ud over det hele. Til gengæld er de ekstremt kræsne med, at græs aldeles ikke bare er græs. Stuebambus er fint.
Hvis det står fremme ‘altid’, mon så ikke de stopper med at ødelægge det?

Sikke et par gode forslag…
At plante det i små krukker er smart, for så kan de ikke lægge sig i det, eller grave det op… Til dels synes jeg det ser sødt ud, især på det billede der er linket…

Stue bambus var faktiskogså en rigtig god ide… Dem kan man have fremme til lidt pynt også :slight_smile:
Tak for nogle rigtig gode ideer…
Jeg er i hvert fald ret skuffet over de bare gravede det op på ingen tid… Nu har jeg gået og vandet det og har været stolt over hver dag hvor det er blevet større, og så graver de det bare op :ked:
:klapper:

At kaste hårboller op er ikke noget du kan forhindre ved at give dem kattegræs. Enig i at det er almindelig korn til ågerpris. En løbegård med græs er det mine må nøjes med. Folinsyren som de får ved at spise græsset kan de så få når de er ude om dagen. Mine er eksperter i at spise græs og kaste op når de så kommer ind igen.

Det er ikke min oplevelse at græs hjælper på at transportere hår - hverken den ene eller anden vej. Det der kommer ud er vandigt med græsstrå i - ingen hår.

Som tidligere nævnt spiser det for at få bl.a. B9 vitaminet folinsyre som er i store mængder i friske grønne plantedele

Stuebambus er helt klart også en favorit her - Gia er ellevild, når der kommer sådan en i huset. De er blot ikke altid lette at skaffe.
Man skal huske at give dem rigtig meget vand, de er overraskende lette at udtørre.

Det græs, man selv sår (og kan købe som “græs til dyr” i f eks Brugsen) er egentlig spiret hvede, og de små poser fra dyrehandlen batter ikke ret langt. Men hvor mon man ellers kan købe hvede til spiring uden at vi taler om en veritabel sæk fra korn- og foderstoffen :?
Helsekostbutikker:? Mener, at jeg engang har læst om det som helsekost, spiret hvede, ligesom man selv kan lave alfalfaspirer, azukispirer, ming/mungbønnespirer etc.

Nogle dyrehandlere fører en slags græs, som har meget tynde, lange strå med en meget fast, træet struktur. De er også et hit! Og det må man også kunne dyrke selv :? Kender bare ikke plantens navn :?

Mht strå-græs og spiret hvede, så er det set, at katten kan få et strå op i næsen, hvor det generer helt ned i svælg og spiserør - og skal fjernes hos dyrlægen.
Ligeså skal man være grundig med at fjerne visne spidser fra stuebambusplanter. De tørre blade kan være meget spidse og skarpe! Hvis katten får dem ned i maven - ja, jeg har en skrækhistorie fra en opdrætter, som ikke vil se stuebambus indenfor sine døre.

Men passer man på, så skulle katte kun have gavn af at få lidt grønt :slight_smile:

Det er Stargræs

[quote=MiSi;362860]Mht strå-græs og spiret hvede, så er det set, at katten kan få et strå op i næsen, hvor det generer helt ned i svælg og spiserør - og skal fjernes hos dyrlægen.
Ligeså skal man være grundig med at fjerne visne spidser fra stuebambusplanter. De tørre blade kan være meget spidse og skarpe! Hvis katten får dem ned i maven - ja, jeg har en skrækhistorie fra en opdrætter, som ikke vil se stuebambus indenfor sine døre.
[/quote]

Især de stive sorter med modhager: Stargræs og Nilgræs skal man holde sig fra - det er dem der oftest kommer på afveje når de kommer retur, men det er også set med stuebambus…