Dumpede killinger - what to do?

Min mor rendte midt i ugen ind i 3 halvstore killinger ved en holdeplads lige på den anden side af vejen fra deres gård. Hun er begyndt at fodre dem for at forberede dem på at blive indfanget.
Jeg var forbi hos hende i går og så de to af dem. De er tydeligvis vant til mennesker og kommer når man kalder på dem og den ene kan man endda komme til at samle op og kæle for. Der er ingen af de lokale der kender noget til dem, så jeg har en grim anelse af at der er nogle der har smidt dem af ved holdepladsen.
Det er nogle kønne killinger som jeg umiddelbart vurderer til at være omkring 3 mdr. På nuværende tidspunkt er de fine i pels og øjne og ser raske ud omend lidt til den slanke side. Den mest tamme er en fin pige som er blå/creme tortie makrel uden hvidt. De to andre er blå makrel uden hvidt. Dem har jeg ikke kunnet identificere kønnet på da de er noget mere generte.

Hvad kan/ skal man stille op med sådan tre størrelser?

Min mor leger lidt med ideen om at flytte dem hjem på gården, men hun har lige nu 6 andre katte, så selvom der er god brug for musefangere på sådan et landbrug, så er det måske lige i overkanten med 3 mere.

Et andet alternativ er at indlevere dem på et internat, men de er vel ved at drukne i killinger på denne årstid?

Og sidste mulighed er at få dem aflivet hurtigt og humant, så de ikke ender som usle forsømte vildkatte.

Men hvad kan/skal/bør man gøre?

Jeg ved det ikke, men jeg vil formode at internaterne er ved at drukne i killinger og hvis man på nogen måde kan finde en forsvarlig løsning selv, tror jeg de vil være dig det evigt taknemmeligt.

Jeg er selv vokset op en gård og vi havde 14 katte på et tidspunkt. De fleste staldkatte som spiste grisefoder og leverpostejsmadder (40-45 år siden, det var inden katte på landet blev håndfodret…) De fik så alle de mus og rotter de kunne æde og virkede til at have det godt. Som jeg husker det. Det jeg prøver at sige er at selvom 9 katte er mange, så vil de få et meget bedre liv på gården end som vildkatte.

Hvis det at flytte dem på gården ikke duer, så vil jeg altid anbefale aflivning fremfor ingenting. Ja det er ubehageligt at skulle aflive, men i min verden ville jeg ikke kunne leve med at vide at de rendte rundt for lud og koldt vand når det bliver vinter.

Pøjpøj med det og håber du finder en løsning.

Hvor er det henne i landet?

Hvis det er i nærheden af Århus så ring til DDÅ og tal med kattefangeren på 87334440 tryk 4
Han kan vejlede

[QUOTE=louiseogbuster;1315626]Hvor er det henne i landet?

Hvis det er i nærheden af Århus så ring til DDÅ og tal med kattefangeren på 87334440 tryk 4
Han kan vejlede[/QUOTE]

Det er desværre på Sydfyn. Og så vidt jeg kan finde frem til, så er der ingen aftale med kattens værn eller andre organisationer i Svendborg kommune :frowning:

Update:
Jeg har lige snakket ganske kort med min mor.
De tre killinger er nu installeret på et loft over den gamle stald, hvor de har selskab af vores “hjemmelavede” killing fra i år. Han er super sød og kælen, så han skal nok trække de tre andre med når der kommer mennesker op til dem. - Og så er de alle vilde med dåsemad, så de skal nok blive gjort fine og tamme allesammen. Der er jo også nogle der har gjort en eller anden form for forarbejde med at gøre dem tamme da de var små og nuttede inden de åbenbart skulle dumpes. Så det skal nok blive fint.
Så må vi se om de skal finde nye gode hjem på et senere tidspunkt eller om de bare bliver en del af den fastboende flok.

1 Synes om

Jeg mener bestemt der er noget der hedder Svendborg kattevenner eller lign. Måske de kunne hjælpe

Jeg kan forestille mig at de nok kommer til at blive forkælede gårdkatte hos min mor. Når nu de er blevet hentet hjem bliver det nok svært at slippe dem igen :tihi:

Lige en kort update her 1 1/2 år senere.

De to blå killinger blev selv med ihærdig indsats ikke mere tamme, så de blev aflivet. Selv om de “bare” skulle være staldkatte, synes min mor at de skulle kunne håndteres i forbindelse med vaccination og i tilfælde af skader og det var der ikke udsigt til at de to ville kunne.
Den blå/creme pige har udviklet sig til at blive en stor smuk løvinde som er kælen og en fantastisk musefanger. :heart_eyes:
Min mor lige har sendt mig dette billede af hende:

29 Synes om