:øhmm: Jeg er faldet over en katterace (eller er det ???) Findes der en race der hedder dværgkatte :?
Ja, er det ikke sådan en munchkin?
Ved jeg ikke har forsøgt at google men kan ikke finde nogen foto …:øhmm:
LOL!!!
Det ligner en rullepølse! Katteverdenens svar på en gravhund!!!
ja det kan du godt sige gry griner …
Hej
Jeg vil tro, at det er Munchkin du tænker på?
Cats og Conni
Aner jeg ikke faldt over anc. da jeg sad og kigget efter fliser:)
[quote=conninissen;266413]Hej
Jeg vil tro, at det er Munchkin du tænker på?
Cats og Conni[/quote]
Jeg tror ikke Munchkin findes i Danmark, og heldigvis for det, og håber heller ikke de bliver moderne her i landet.
Nu er det jo lidt svært at vide hvad folk kan finde på at kalde dværgkatte, men ofte kan man opleve, at eks. gårdkatte, der mere eller mindre indavles og ikke passes optimalt med foder, udvikler en mindre størrelse end normalt for katte.
Så bliver det sådan nogen meget små og meget slanke langbenede “minikatte”, hvor en voksen kat har samme udseende, som en ranglet 4 måneders killing.
Hvor har du set annoncen?
:øhmm: Du lyder til at vide noget om … Hvorfor skriver du heldigvis de ikke er i Danmark:?
[quote=Felis;266417]Jeg tror ikke Munchkin findes i Danmark, og heldigvis for det, og håber heller ikke de bliver moderne her i landet.
Nu er det jo lidt svært at vide hvad folk kan finde på at kalde dværgkatte, men ofte kan man opleve, at eks. gårdkatte, der mere eller mindre indavles og ikke passes optimalt med foder, udvikler en mindre størrelse end normalt for katte.
Så bliver det sådan nogen meget små og meget slanke langbenede “minikatte”, hvor en voksen kat har samme udseende, som en ranglet 4 måneders killing.
Hvor har du set annoncen?[/quote]
Jeg kunne forestille mig, at Felis har et problem med at der avles på en defekt!?
Munchkin racen har dværgvæskt af benene på amme måde som fx gravhunde - ellers er det normalt fungerende katte uden nævneværdige helbredsproblemer (så vidt jeg hhar ladet mig fortælle).
Egentlig dværgkatte er uhyre sjældne (og behøver ikke at være resultat af indavl)… jeg kender dog til en - lille tortie huskat, fuldt udviklet og tydeligt huskattetype, med en vægt lige omkring de to kilo Begge forældre og samtlige søskende normale mht både vægt og størrelse (Man kender ganske vist ikke faderen med sikkerhed, men har dog en klar formodning om, hvem det er).
ps; hvis det er en annonce for korthårede dværg main coons, så kan jeg fortælle dig at der IKKE findes nogen race som hedder sådan! ja, jeg har set sådan en annonce!
Kig da på de billeder af dem…det er jo bevidst fremavlede vanskabninger med deforme, for korte lemmer.
De katte vil aldrig blive i stand til at bruge deres krop på en naturlig måde, altså løbe, springe, klatre, jage o.s.v.
Plus at de korte ben og den lange krop næsten er 100% sikkerhed for rygproblemer.
Nej det var ikke noget med en main coon men undre mig over det navn havde aldrig hørt om en dværg kat
[quote=Ann K;266435]Jeg kunne forestille mig, at Felis har et problem med at der avles på en defekt!?
Munchkin racen har dværgvæskt af benene på amme måde som fx gravhunde - ellers er det normalt fungerende katte uden nævneværdige helbredsproblemer (så vidt jeg hhar ladet mig fortælle).
Egentlig dværgkatte er uhyre sjældne (og behøver ikke at være resultat af indavl)… jeg kender dog til en - lille tortie huskat, fuldt udviklet og tydeligt huskattetype, med en vægt lige omkring de to kilo Begge forældre og samtlige søskende normale mht både vægt og størrelse (Man kender ganske vist ikke faderen med sikkerhed, men har dog en klar formodning om, hvem det er).
ps; hvis det er en annonce for korthårede dværg main coons, så kan jeg fortælle dig at der IKKE findes nogen race som hedder sådan! ja, jeg har set sådan en annonce![/quote]
Ja jeg ved ikke lige hvad jeg skal bruge af ord om deres udseen.
Men ja de kan havde svært ved at springe og ikke mindst rygproblemer
[quote=Felis;266436]Kig da på de billeder af dem…det er jo bevidst fremavlede vanskabninger med deforme, for korte lemmer.
De katte vil aldrig blive i stand til at bruge deres krop på en naturlig måde, altså løbe, springe, klatre, jage o.s.v.
Plus at de korte ben og den lange krop næsten er 100% sikkerhed for rygproblemer.[/quote]
Der er en BYBer der bevidst forsøger at avle mini katte og hunde. Du kan sende mig et link, hvis jeg skal fortælle om det er hende. Hvis det er, så hold dig langt væk - hun er fuld af snyd.
Ang munchkin - så fungerer racen som alle andre katte trods de korte ben. Udseendet bedrager og kattene kan både jage, løbe og springe.
MVH
altså nu er det jo lidt et sidespring men jeg ved ikke hvor meget folk ved om de der dværgkattes helbred.
så hvor udfordrede er de forskellige gravhunde grundet deres vækst?
Jeg kunne i hvert fald forestille mig at de havde større problemer med sådan noget som trapper osv grundet den længere krop. Jeg mener at den der “Basil mus hund - ikke beagel men den anden” ikke må gå på trapper overhovedet.
hvis man overfører det til en kat så vil jeg mene man har et RET alvorligt problem da man ikke kan forhindre en kat i at hoppe og springe og klatre…men jeg aner ikke hvad jeg taler om her, så det er kun gæt ud fra hvad der KUNNE synes logisk.
[quote=Gry Gressbakken;266533]altså nu er det jo lidt et sidespring men jeg ved ikke hvor meget folk ved om de der dværgkattes helbred.
[/quote]
Dem, der opdrætter munchkin, som er en anerkendt race i TICA, ved af gode grunde en del om deres helbred - og de har ingen problemer med at leve et “almindeligt” katteliv
[quote=Gry Gressbakken;266533]altså nu er det jo lidt et sidespring men jeg ved ikke hvor meget folk ved om de der dværgkattes helbred.
så hvor udfordrede er de forskellige gravhunde grundet deres vækst?
.[/quote]
Det er et meget velkendt problem inden for hundeverdenen, at alle hunderacer med meget korte ben og lang ryg, har flere rygproblemer og er betydeligt mere disponerede for eks. diskosprolabser, slidgigt o.s.v.
Det med “lang ryg” vil sige, at i forhold til benenes længde er ryggen meget lang, hvilket også gælder for Munchkinkattene, at deres ryg er af “normallængde” mens benene er alt for korte
[quote=Felis;266595]Det er et meget velkendt problem inden for hundeverdenen, at alle hunderacer med meget korte ben og lang ryg, har flere rygproblemer og er betydeligt mere disponerede for eks. diskosprolabser, slidgigt o.s.v.
Det med “lang ryg” vil sige, at i forhold til benenes længde er ryggen meget lang, hvilket også gælder for Munchkinkattene, at deres ryg er af “normallængde” mens benene er alt for korte[/quote]
Grunden til at fx Gravhunde har rygproblemer er, at man via selektiv avl gennem mange år har gjort ryggen længere og længere. Hvis man ser billeder af hvordan gravhunden så ud for 50-75 år siden så var den væsentlig kortere i ryggen. Og dengang var der ikke beskrivelse af rygproblemer hos racen.
Min pointe er at der ikke er nogen naturlig sammenhæng mellem dværgvækst udtrykt ved korte ben, og en lang svag ryg.
Og nej, man har ikke avlet ryggen længere på Munchkin’en. Den har fuldstændig almindelig kropsbygning, bortset fra at knoglerne i over- og underben er kortere end normalt pga. det særlige gen.
Ifølge dyrlæge Olav Nørgaard er det ikke den lange ryg der giver diskosproblemerne.
Men istedet genetik’en d.v.s. man igen ser det slå igennem hos hvalpe der har forfædre med samme problemer.
Det er blot blevet en fokusering på ryggen og så er det nemt at give længden skylden