LIlle Miv, hunkat, neutraliseret 1½ år gammelt. Til morgen kom hun ind fra nattens jagt som hun plejer, men var ikke sulten.
Her til aften er den helt gal. Hun er sløj, dvask, slap. Ingen appetit overhovedet, ikke engang råt kød får hende til at rejse sig. Kan gå, sprang af egen vilje op på bordet hvor hendes seng står. Beklager sig når jeg løfter hende, men virker ikke øm, når jeg rører hende. Er helt stille i mælet, en sagte, sagte spinden høres (nok for at berolige sig selv). Blegt tandkød :S.
Jeg får en akuttid i morgen tidlig til hende, men hvad siger jeres erfaring jer? Influenza/slåskamp (her er to vildkatte som terroriserer vores tre katte dagligt), forgiftning, påkørsel?
Jeg ved at der er vagtdyrlægen, men det rækker økonomien desværre ikke til. Eventuelle kommentarer til dette frabedes venligst.
Jeg er meget bekymret for hende og søger gode råd hos erfarne kattemennesker. Tak.
[QUOTE=Lis Dahlstrøm;806663]Blegt tandkød tyder på noget der forårsager anæmi = mangel på røde blodlegemer.
De oftest sete der skyldes det er Leukæmi og Mycoplasma Haemofelis (Hæmabartonella)[/QUOTE]
Men kommer det mon så pludseligt? Hun havde det fint i går aftes da vi lukkede hende ud.
Tja… tag hendes temperatur først og fremmest.
Min mors kat blev sløj på den måde af blodforgiftning, der kom af en slåskamp et par dage før, som der i øvrigt ingen var tegn på. Den var altså død, hvis ikke den akut var kommet til dyrlæge - akut som i NU, ikke i morgen tidlig.
Påkørsel, tjo, så er jeg bare ikke sikker på, at hun ville hoppe, men altså, det er jo enormt svært at sidde og gætte på.
Nej, det gør jeg ikke, men vi mistede desværre vores elskede Laurits efter en påkørsel for 2 år siden, og dyrlægen fortalte om tegn på indre blødninger, bl.a. blegt tandkød. Jeg har kigget under øjnene også, men de er fine at se på.
Det skal siges at vi bor på en blind vej i skoven, så de er ikke vant til at tage sig i agt for biler.
Jeg havde for år tilbage en kat, der var smuttet ud af indhegningen om natten og kom ind næste morgen.
Først om eftermiddagen fandt vi ud af, at han havde det skidt og havde sovet hele dagen.
Vi røg straks til dyrlæge, der konstaterede at han var blevet påkørt og havde fået et chok.
Et af symptomerne er blege slimhinder. http://www.netdyredoktor.dk/sw15463.asp
Mit umiddelbare bud ville være en påkørsel.
Og jeg er ked af at sige det - og jeg har læst din sætning vedr. vagtdyrlæge, så det er ikke ment for at ponke dig - men med så svært en påvirket kat, som du beskriver - der er helt apatisk og ikke reagerer på noget som helst - så tror jeg der er en meget stor risiko for, at hun ikke er i live i morgen - såfremt du venter med dyrlægen.
Umiddelbart tror jeg ikke på en påkørsel, for hun springer og går fint, men hun knurrer/brummer når man løfter hende, som om det er ubehageligt, og så er hun helt dvask. Ingen appetit heller. Jeg har lige sat hende på gulvet i stuen, og da gik hun fuldstændigt normalt hen til døren, gik ud i mellemgangen, ud på sit badeværelse hvor hun bor, direkte i kattekassen, kradsede og kradsede og da hun var færdig, sprang op i sin seng på bordet igen. Hun har lagt en ordentlig tissetår, men ligger nu helt slap og træt i kassen.
Her er en video fra for lidt siden. Som I ser er hun ret dvask, men øjeblikket efter gik hun, som beskrevet ovenfor, selv ud på badeværelset, i tissekassen osv. - YouTube
Tusind tak for alle jeres svar ind til videre, jeg ved hverken ud eller ind, men håber på det aller-aller-bedste.
At hun har lagt en tissetår er i hvert fald positivt. Det tyder imod at kroppen er ved at lukke ned (chok).
Har du mulighed for at måle hendes temperatur?
Har hun drukket noget? Spist noget?
Hvad med afføring?
Tak for din pæne måde at skrive på. Jeg ser tiden an lidt enndu, selv om det er svært. Jeg har været ved vagtdyrlægen før, og der blev skønne Laurits aflivet, lørdag d. 27. marts 2010 midt i X-factor finalen :(.
For to år siden var min ene kat syg med sammen symptomer/opførsel som du beskriver. Han havde lungebetændelse og næsten 40 i feber, da han ankom til dyrlægen. Jeg ved at du ikke har mulighed for at køre til vagtdyrlæge, men måske skulle du ringe og snakke med ham/hende, det koster ingenting. Håber det bedste for jer.
Vi har desperat ledt efter vores termometer, men har ikke fundet det. Vi har kun et stegetermometer, og SÅ meget feber har hun vel trods alt ikke .
Hun har ikke spist noget, men løfter hovedet når dåsemaden kommer forbi, men afviser den igen. Ingen afføring her til aften, kun en kæmpestor tissetår. Gruset der er vådt er på størrelse med en af de små skuresvampe der er grøn på den grove side. Hun har heller ikke drukket noget. Hun ligger lige nu og sover i sin kasse på badeværelset. Jeg hører en lidt større spinden, men frisk er hun altså ikke. Dog er jeg glad for at se, at hun gik normalt rundt lige før da jeg satte hende på gulvet.
Med det du beskriver - at hun går almindeligt, hopper op og har været på bakke. Så tror jeg ikke længere på en påkørsel.
Det var bare dine første indlæg - hvor jeg fik indtrykket af, at hun nærmest var helt apatisk og rullet helt sammen - der var jeg alvorligt bange for, at hun var ved at gå i en chok-tilstand.
Det kan være en infektion - som andre også har været inde på - og det kan de også være meget påvirkede af.
[QUOTE=Churchtown;806760]Med det du beskriver - at hun går almindeligt, hopper op og har været på bakke. Så tror jeg ikke længere på en påkørsel.
Det var bare dine første indlæg - hvor jeg fik indtrykket af, at hun nærmest var helt apatisk og rullet helt sammen - der var jeg alvorligt bange for, at hun var ved at gå i en chok-tilstand.
Det kan være en infektion - som andre også har været inde på - og det kan de også være meget påvirkede af.[/QUOTE]
Jeg tænker også infektion - eller forgiftning. Der er mange rotter herude hvor vi bor, så der er nok mange mus og rotter der er forgiftede, og hun er en dygtig jæger.
Tanja, læg mærke til, om hun er/bliver kortåndet - gør hun det, gælder det om at komme hurtigt af sted.
Tænker på indre blødninger ell. sprængt mellemgulv.
Kan hun ha’ spiste en mus/rotte der har ædt gift? Det forårsager så vidt jeg ved indre blødninger hos musen/rotten så jeg kunne forestille mig det samme sker med det rovdyr der æder den