Jeg har en killing, hvis øjne ikke helt ligner de andres. Jeg har faktisk overvejet om hun har de såkaldt dybt liggende øjne, som man nogle gange kan se hos i hvert tilfælde siamesere… Og måske også andre racer.
Derfor ville jeg blive glad, hvis nogle har haft eller har sådan en kat og ville vise nogle foto af katten - måske i flere alderstrin?
Jeg har kun set det hos en eneste voksen siam. Måske er det ikke ret udbredt…
Har det nogen betydning bortset fra udseendet? Jeg tænker giver sådan en kat sådan nogle øjne videre til afkom?
Hvis nogle ved noget om dette emne, vil jeg blive glad for links osv
Kan I se de der kineserøjne? Når man ser dem irl kan man rigtig se forskellen fra hende til de andre. Hun tonser rundt og er fræk og ren i øjnene, de er bare meget mindre end de andre tos…
Eneste prob er at Snowshoe ikke skal have siamøjne:-) haha Åh de killinger… men ja hun er sød også med de øjne, for hun ser sådan lidt ekstra nuttet ud:-)
Der er Siam i snowshoe, ikke? Et eller andet sted bagude? Så det kunne vel godt være et recessivt rtæk der kommer frem.
Det ser i hvertfald sødt ud. Og ja, hun ligner da lidt en siam med de øjne… men det undrer mig at de er mindre end de andres, for jeg synes ikke Basil f. eks har SMÅ øjne, men de ligger godt nok dybt på¨ham.
Jeg sidder lige nu på et hotel i Korsør (på kursus) så jeg kan ikke lige finde et killingebillede af ham, men det ser ikke sært ud for mig med de øjne Nærmere dejlig velkendt
Hun kan åbne dem store - det så vi før, da jeg støvsugede:-) Men ja det er da lidt sjovt… Joh de opstod oprindeligt i et siameserkuld, siden er der mixet mange racer ind - Viggo er der siameser og brite i fx og Fie er der en novicegodkendt huskat i - som vi ikke ved hvad er et mix af… Så det kan stamme fra lidt af hvert:-)
Jeg gad bare godt vide om det går videre til afkom… jeg har prøvet at spørge nogle SNO-opdrættere om de har set det før… Jeg skal nok poste. Måske retter det sig bare op…
dybe er når de ligger trykket ind i hvodet og nærmest ikke er til at fjerne øjn snask fra, og også nærmest er svære at kigge ud af. umiddelbart ser de bare mere siam formede ud. ses missen i profil er det ret tydeligt om de er dybe
her er et billede af vores siam dreng… han har meget indsunkne øjne… han har nu fået 3 BIS og ingen af dommerne kommenterede øjnene… alle sagde at han var meget lovende :love2:
3 mdr
man ser næsten ikke øjnene fra siden… :love2: det eneste problem er at der samler sig meget skidt i øjenkrogene
Kan I se de der kineserøjne? Når man ser dem irl kan man rigtig se forskellen fra hende til de andre. Hun tonser rundt og er fræk og ren i øjnene, de er bare meget mindre end de andre tos…[/QUOTE]
kineserøjnene er et meget fint træk for siamesere… men jeg kan godt se at det ser lidt sjovt ud på snowshoe, men man ser at der er siam i dem
[QUOTE=sia-norge;663186]
her er et billede af vores siam dreng… han har meget indsunkne øjne… han har nu fået 3 BIS og ingen af dommerne kommenterede øjnene… alle sagde at han var meget lovende :love2:
3 mdr
man ser næsten ikke øjnene fra siden… :love2: det eneste problem er at der samler sig meget skidt i øjenkrogene[/QUOTE]
Hvor er han smuk! Og ja, ulempen ved de dybe øjne er det snask der samler sig. Det har Basil osse. Jeg er hjemme fra kursus i morgen og så skal jeg prøve at finde et billede af Basil som lille til sammenligning
En dommer har set foto af hende, men hun skal jo have hende i hænderne for rigtig at kunne bedømme det. Hun siger, at arvegangen er ulogisk - den er svær at forudsige, men at trækket ikke kun ses hos siam. Dog er det lettere at se hos en siam pga deres øjenform. Hun siger også, at det ikke har indflydelse på kattens liv, dog kan den være lidt mere klodset, da dens udsyn er mindre end en kat med store runde øjne - det gælder dog ikke alle (ganske som blinde katte kan leve fint og ejeren nogle gange ikke opdager det).
Umiddelbart ville hun ikke avle videre på trækket…
Det er en stor hjælp at I deler jeres erfaring og foto med os om dette træk, som er helt nyt for os.
far og søn… der er stor forskel på øjnene, og han er den eneste i det kuld der fik sådanne øjne…
her er et billede af hans kæreste… de konkurerer om at vinde mest på udstillinger… men kombinationen af de 2 forventer vi os meget af. hun er bred og kraftig i ansigtet, men med lidt små ører, så han kan forhåbentlig give det sidste hun mangler… begge er rene siamesere i mindst 14 led, og bare det er jo lidt imponerende… det er ikke let at få store ører uden at blande orientaler ind… men det blev jo lidt off topic :høhø:
[QUOTE=sia-norge;663186]
man ser næsten ikke øjnene fra siden… :love2: det eneste problem er at der samler sig meget skidt i øjenkrogene[/QUOTE]
Flooot næse og profil!
(Nej, det var ikke det der var pointen… men jeg har noget med kattenæser )
Jeg har vendt øjnene med vores samarbejdspartner i sverige - hun kan slet ikke se forskellen… Så jeg må indse, at det kun er mig, der synes Ls øjne er smallere end resten af kuldets. jeg lader den ligge