Dyrenes beskyttelse - dyrenes bekæmpelse

Jeg har været på nogle internater og set de katte, der “sidder for længe”. Det er virkelig grimt at se. Først er de sådan helt desperate efter kontakt, næste trin er at de lukker ned og giver op og ikke opsøger nogle uanset hvad man gør. De knækker. Det er heller ikke ok, ganske som en fast procentdel heller ikke er. No kill internater i udlandet kan være det rene dyrplageri. Nej lad os få uddannet ejere til at tage ansvar - så var vi fri for så mange uønskede katte i DK

Heldigvis er vi alle forskellige og har forskellige meninger hvilket er helt ok, personligt ville jeg ikke kalde det for nogen god livsstil for mink selvom de har en lille hule og hængekøje, det er ikke et burdyr på nogen måde heller ikke tam ilderen for den sags skyld som er fra samme familie, hvilket også er grunden til de sidestilles med hund og kat i rettens øjne, men det så en helt anden snak, jeg er modstander af mink avl sådan er det bare, kan ikke se nogen grund til det bare for en pels skyld, og syntes bare tanken om at de slagter 15.000.000 mink om året er sygt, og deres liv består af ca. 8 måneder i et lille bur inden de pelses, det helt fint de bliver brugt til grøn energi osv. men syntes det lyder mere som en dårlig undskyldning for masse mord, og som sagt ville jeg hellere undvære den energi og pelse, det er bare min holdning og det helt fint andre syntes noget andet :slight_smile:

Jeg kan ikke give dig ret i kød (slagtedyr) er det samme, jeg køber f.eks. aldrig æg fra burhøns, og køber helst økologisk kød da chancen er bedre for de dyr har haft det godt, og omkring emnet i tråden så kan jeg heller ikke sidestille kæledyr som kat med slagtedyr eller mink, de er ikke til for andre grunden en kæledyr og aflivning af raske katte vil aldrig være ok i mine øjne heller ikke til grøn energi, brug dem der er syge og skal aflives alligevel men ikke raske.

[QUOTE=Theomilou;1161575]Mikes, du skriver:
og bliver alternativet så at de bliver internatkat ja så er det bedre en at slå dem ihjel, de for mad, omsorg, bliver kælet med osv. optimalt nej men meget bedre en det andet alternativ.

Det er jeg så slet, slet ikke enig i. Nu ved jeg ikke hvor meget du er kommet på internater, men jeg ville, til hver en tid, aflive mine egne katte hvis det eneste alternativ var at de skulle tilbringe resten af deres liv på et internat :surrender1:[/QUOTE]

Der bliver vi så nok aldrig enige, jeg har brugt en hel del tid på internat, og regner med jeg inden for kort tid skal være frivillig hjælper igen, jeg ved godt det ikke er optimalt men det er langt fra slemt nok til jeg heller ville aflive en kat frem for at være internat kat, der bliver leget med dem dagligt, de for mad osv. og chancen for de kommer ud i et rigtigt hjem vil altid være der selvom den måske er lille, jeg har selv taget ildere til mig som var blevet mishandlet og blevet vilde og stod til aflivning, så selv dem der er langt ude har en chance hvis de rigtige mennesker kommer forbi.

[QUOTE=Mikes;1161714]Heldigvis er vi alle forskellige og har forskellige meninger hvilket er helt ok, personligt ville jeg ikke kalde det for nogen god livsstil for mink selvom de har en lille hule og hængekøje, det er ikke et burdyr på nogen måde heller ikke tam ilderen for den sags skyld som er fra samme familie, hvilket også er grunden til de sidestilles med hund og kat i rettens øjne, men det så en helt anden snak, jeg er modstander af mink avl sådan er det bare, kan ikke se nogen grund til det bare for en pels skyld, og syntes bare tanken om at de slagter 15.000.000 mink om året er sygt, og deres liv består af ca. 8 måneder i et lille bur inden de pelses, det helt fint de bliver brugt til grøn energi osv. men syntes det lyder mere som en dårlig undskyldning for masse mord, og som sagt ville jeg hellere undvære den energi og pelse, det er bare min holdning og det helt fint andre syntes noget andet :slight_smile:

Jeg kan ikke give dig ret i kød (slagtedyr) er det samme, jeg køber f.eks. aldrig æg fra burhøns, og køber helst økologisk kød da chancen er bedre for de dyr har haft det godt, og omkring emnet i tråden så kan jeg heller ikke sidestille kæledyr som kat med slagtedyr eller mink, de er ikke til for andre grunden en kæledyr og aflivning af raske katte vil aldrig være ok i mine øjne heller ikke til grøn energi, brug dem der er syge og skal aflives alligevel men ikke raske.[/QUOTE]

Om mit kød er økologisk det jeg ikke lige set efter, men det er i hvert fald dansk. Jeg spiser heller ikke buræg, det har jeg lært hjemmefra at det må man ikke støtte :smiley: Og den dag kæresten kom hjem med de forkerte æg, der blev han sendt ud efter nye… Jeg vil ikke spise burgæg!

Jeg ved godt, at der er mange producenter, der bruger “dansk”, som om det var et kvalitetsstempel i sig selv. Det er bare langt fra tilfældet, når det gælder kød.

Altså de danske svin har det ikke fantastisk - så er vi henne i frilands for at vi kan snakke om trivsel…

Men vi spiser nu også mest fisk, fjerkræ også okse… Hvordan de behandler køerne i dag har jeg ingen anelse om, det må jeg ærligt indrømme. Jeg har bare set malekøerne hos min veninde og de har det nu udmærket :slight_smile:

[QUOTE=Andreas;1161687]Det er New Public Management, der slår igennem. Resultatmål!

(Når vi engang kommer på plejehjem, så er der måske faste måltal for den nødvendige udskiftning af beboere. :høhø: )

vh

Andreas[/QUOTE]

Definer “måske” :wink: Jeg skal simpelthen blive i eget hjem til jeg skal bæres ud derfra med fødderne først, jeg tør ikke andet!
VH
Susanne

[QUOTE=Lubas;1162005]Altså de danske svin har det ikke fantastisk - så er vi henne i frilands for at vi kan snakke om trivsel…

Men vi spiser nu også mest fisk, fjerkræ også okse… Hvordan de behandler køerne i dag har jeg ingen anelse om, det må jeg ærligt indrømme. Jeg har bare set malekøerne hos min veninde og de har det nu udmærket :-)[/QUOTE]

Undskyld, ved godt det er lidt ot i forhold til trådens oprindelige emne…
Men må lige smide et par link angående økologi. Mange tror at fritgående høns har det bedre end økologiske og at økologi kun har noget at gøre med hvilket foder dyrene får, men det er altså ikke rigtigt, fritgående høns går stadig alt for mange sammen og får ikke dagslys. Når man tænker på den lillebitte prisforskel der er på økologiske og fritgående så kan man efter min mening lige så godt gå hele vejen :slight_smile: :

Her er der om svin, bare fordi det er dansk er det bestemt ingen garanti for at dyrene har haft det bedre end dyr fra andre lande.
"…har en konventionel gris 0,65 kvm2 per gris og lever hele sit liv inde i en stald, hvorimod en økologisk gris har 2,3 kvm2 i gennemsnit og har adgang til det fri. "

Man må selvfølgelig helt selvom hvad man gør, jeg køber heller ikke altid økologisk, det er bare synd hvis man undgår det på grund af uvidenhed :slight_smile: Og faktisk er økologiske vare ofte præcis lige så billige som tilsvarende uøkologiske hvis man lige tjekker priserne og kigger på hvad kilo prisen er. Godt nok ikke lige for mange produkter fremstillet af dyr, men det er der jo en grund til :slight_smile:
Og det er jo ikke kun for dyrenes og miljøets skyld, man undgår også selv en masse kemikalier ved at spise økologisk.

[QUOTE=fugl;1162057]Undskyld, ved godt det er lidt ot i forhold til trådens oprindelige emne…
Men må lige smide et par link angående økologi. Mange tror at fritgående høns har det bedre end økologiske og at økologi kun har noget at gøre med hvilket foder dyrene får, men det er altså ikke rigtigt, fritgående høns går stadig alt for mange sammen og får ikke dagslys. Når man tænker på den lillebitte prisforskel der er på økologiske og fritgående så kan man efter min mening lige så godt gå hele vejen :slight_smile: :

Her er der om svin, bare fordi det er dansk er det bestemt ingen garanti for at dyrene har haft det bedre end dyr fra andre lande.
"…har en konventionel gris 0,65 kvm2 per gris og lever hele sit liv inde i en stald, hvorimod en økologisk gris har 2,3 kvm2 i gennemsnit og har adgang til det fri. "

Man må selvfølgelig helt selvom hvad man gør, jeg køber heller ikke altid økologisk, det er bare synd hvis man undgår det på grund af uvidenhed :slight_smile: Og faktisk er økologiske vare ofte præcis lige så billige som tilsvarende uøkologiske hvis man lige tjekker priserne og kigger på hvad kilo prisen er. Godt nok ikke lige for mange produkter fremstillet af dyr, men det er der jo en grund til :slight_smile:
Og det er jo ikke kun for dyrenes og miljøets skyld, man undgår også selv en masse kemikalier ved at spise økologisk.[/QUOTE]

Gode links, og også derfor jeg selv prøver at købe økologisk så vidt muligt.

Det er jo tankevækkende at selv kvinder ( og mænd) kræver abort på deres børn hvis de forventes at blive født med fejl. Nå dette er så almindeligt så kan man - desværre - ikke forvente at folk vil anskaffe sig en kat med fejl eller sygdomme - selv om de får den gratis. De få der vælger sådan en kat har hos mig en kæmpestor stjerne - men realistisk set så kan man ikke forvente det. Tværtimod så ser det ud til at det efterhånden bliver så dyrt at “klargøre” voksne kastrater, at det er mere “fornuftigt” og i hvert fald mere rentabelt - simpelthen at aflive dem.Jeg må så indrømme at jeg synes det er utrolig tragisk at vi i dag ser sådan på både børn og dyr.

Jeg er blevet så gammel at jeg synes det var bedre i gamle dag …

Nå, nu er Odder Kattehjem fjernet fra DB´s hjemmeside. Gad vide hvad Betty gør nu :surrender1::blegne:
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;1162121]Nå, nu er Odder Kattehjem fjernet fra DB´s hjemmeside. Gad vide hvad Betty gør nu :surrender1::blegne:
VH
Susanne[/QUOTE]
Jeg ved nordjysk dyreredning lige har sparket en ordentligt røvfuld kattefoder ned til hende og er gået ind i kampen om at få oplyst så der bliver samlet mere ind til hende! :slight_smile: det er om ikke andet en lille hjælp og er bedre end ingenting.

Super! Måske vi skulle stille en flyttekasse op i Hedensted, som folk kan kaste sine foderprøver mv. ned i, som de ikke gider tage med hjem - det har vi faktisk før gjort for en hel del år siden… eller nowet! En eller anden form for støtte skal der jo til, hvis ikke det skal gå helt i hegn, og det skal det ikke for Betty gør et kæmpe arbejde og har gjort i mange år!
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;1162145]Super! Måske vi skulle stille en flyttekasse op i Hedensted, som folk kan kaste sine foderprøver mv. ned i, som de ikke gider tage med hjem - det har vi faktisk før gjort for en hel del år siden… eller nowet! En eller anden form for støtte skal der jo til, hvis ikke det skal gå helt i hegn, og det skal det ikke for Betty gør et kæmpe arbejde og har gjort i mange år!
VH
Susanne[/QUOTE]

God plan, for jeg sad faktisk lige igår og tænkte på at jeg har noget foder ude i skuret, som jeg nok ikke når at bruge, nu May får j/d og Diego igen igen har bevidst at 16% fedt bare ikke er nok. Men den strandede ved at jeg ikke lige kunne gennemskue logistikken i at få det fra Egå til Odder uden bil.
Men der skal nok en forklaringsseddel op på hvorfor lige Betty skal have denne gang :slight_smile: (Jeg plejer at give til Brita og Bæklund når det er)

Eller alternativt skulle jeg lige se om jeg kunne lokke med svigerinden… De bor jo lige i nærheden og er også katteglade…

[QUOTE=Eife;1162176]God plan, for jeg sad faktisk lige igår og tænkte på at jeg har noget foder ude i skuret, som jeg nok ikke når at bruge, nu May får j/d og Diego igen igen har bevidst at 16% fedt bare ikke er nok. Men den strandede ved at jeg ikke lige kunne gennemskue logistikken i at få det fra Egå til Odder uden bil.
Men der skal nok en forklaringsseddel op på hvorfor lige Betty skal have denne gang :slight_smile: (Jeg plejer at give til Brita og Bæklund når det er)
[/QUOTE]

Hvis der er nogen, der har tid og overskud til at tage kontakt med Betty og høre om hun overhovedet er interesseret, så skal jeg hjertens gerne køre det derud ugen efter udstillingen. Men jeg har lige tusinde andre ting på tapetet lige i øjeblikket (b-møde, topkattepræmier, bryllupsdag osv) så hvis nogen lige vil gribe bolden og drible lidt med den, så skal jeg nok gribe den i Hedensted og spille den videre. Jeg tager næsten aldrig mine foderprøver med hjem alligevel, der er sikkert andre der også vil kaste lidt i kassen. I sin tid havde jeg en god veninde i Holland, som kom ret uheldigt afsted med en skodkæreste, der smuttede fra hende efter at have tømt hendes konto fuldstændigt! Bimsefolket rykkede lige sammen i bussen, og vi samlede 80 kg. foder ind på førstkommende udstilling og noget grus, som vi kørte ned med til en opdrætter, der græd af glæde fordi hendes allerstørste problem blev løst lige der bare fordi nogen gad række en lille-bitte hånd :slight_smile: Lad os række Betty en lille hånd også, hvis hun vil have den. Hvem griber bolden og tager kontakt?
VH
Susanne

Jeg vil gerne samle ind til Betty i Hedensted…så alt folk kommer med ender hos Betty. I kan bare komme med foderet i Hittekattestanden og så samler jeg det og jeg lover det hele ender hos Betty. Det samme gælder grus og andet der kan hjælpe. Så kører jeg derud engang i begyndelsen af april også med senge etc. jeg har i overskud. Måske vi kunne lave en indsamlingstråd til fordel for Betty og hendes overskuds-mis

taler med betty nu