Dyretestamente

Inspireret af et andet indlæg, hvor en bruger gør sig spekulationer over, hvad der skal ske med hendes katte, såfremt hun ikke kan, så vil jeg spørge om I har skrevet dyretestamente?

Vi har… og jeg vil gerne fortælle, hvilke bestemmelser vi har i det og hvorfor…

Aske og Tjalfe… mine to gamle drenge. Askes opdrætter vil se om hun kan finde et ældre par, som vil være villig til at tage dem. Kan hun ikke det - de SKAL ud sammen!!! - så har hun både tilladelse og accept fra os til at lade dem aflive, trods at de måske begge er sunde og raske!

Ting og Leo… Tings opdrætter og Askes opdrætter i samarbejde eller hvad de nu finder ud af… Tøserne SKAL ud sammen!!! Indtil videre har vi en bestemmelse om at de skal omplaceres, men det kan ændres afhængig af helbredstilstand og alder…

Dise… Min Agtræner vil forsøge at finde et passende hjem. Hvis hendes gamle tæve er død, vil hun selv tage Dise ind. Såfremt Dise er gammel og grå har hun tilladelse og accept til at lade hende aflive, trods at hun måske er sund og rask…
Nanna… Min AGtræner vil i samarbejde med Tings opdrætter finde et nyt hjem til hende - muligvis vil hun selv beholde hende, men det kommer en del an på hendes egen situation. Nanna er stadig en ung hund, som vil have de bedste forudsætninger for at finde en ny god familie…

Tidligere havde vi desuden en bestemmelse om at Sif, Gimle og Saga alle skulle aflives… de to første pgr deres høje alder og Gimle pgr alle hans skavanker, som det ikke ville have været rimeligt at overlade til en ny ejer at bekymre sig om!

Har I lavet testamente?

Nej, men jeg har klart haft i tankerne, at mine katte skal “overdrages” til en anden opdrætter.

Hvordan har I lavet testamentet? Er det juridisk bindende?

Jeg har ikke noget, men har tænkt mig at få et, men til hvem og hvorfor ved jeg ikke endnu.

ikke endnu - men efter det her indlæg vil jeg gøre det… for med 4 stk - der er det jo utrolig vigtigt…

tror jeg skal snakke med mine opdrættere og nærmeste :slight_smile:

Jeg sendte en slip ind til, var det Dyrefondet (?), fra en brochure om dyretestamente.
Men jeg fik en kuvert med “½ ton” materiale fra dem om alt muligt andet, samt en lille brochure/ark om det, jeg havde spurgt efter…
Jeg føler mig under-informeret om det, jeg spurgte efter, og over-over-informeret om foreningens andre aktiviteter, de være sig nok så vigtige.
Når jeg her i min fredelige juleferie når frem til at gennemgå den dynge, skal jeg se på det, for det er vigtigt.
Men jeg synes, at det er lidt usmart af den forening at dænge folk til med div. blade og brochurer om dit og dat, når man spørger specifikt til info om testamente, og de endda har en brochure med ‘send ind for mere info om dette’.
Jeg kan godt forstå, at de benytter lejligheden til at informere om deres øvrige aktiviteter, når nogen viser interesse for sagen.
Men for mit vedkommende, tja, det får mig bare til at stå af, når der følger så megen ‘støj’ med oveni et vigtigt emne.
Hvilke organisationer arbejder med dyretestamente? Hvis der da er flere, der gør det?

Jeg har ikke noget testamente, men nogle dejlige unger der vil tage hånd om kattene, de er hele tiden opdaterede omkring kattene, de kender mine kriterer for hvad jeg mener er et godt hjem, kattenes sind/personlighed og helbred, og der ud fra tager de stilling til om omplacering eller aflivning.

Lige som at min datter ved hvem hun skal kontakte, for at alle mine katteting kommer derhen hvor de støtter det jeg brænder for, :thumbup: jeg kan anbefale alle at have sådan et godt velopdragent barn -LOL

Min mor tager sig af det, hvis det bliver nødvendigt.
Lever min kæreste og det kun er mig der dør, må han selvfølgelig også afgøre om han vil beholde dem - hvilket er tilfældet med i hvert fald Vincent.

Hvis jeg dør skal Daisy aflives, hun er meget knyttet til mig og andre har svært ved at røre hende. Så det skal bare ske så hurtigt som muligt.

De andre skulle gerne kunne omplaceres - de er jo unge og raske endnu.

[quote=Vivi_Fletcher;86217]
Hvordan har I lavet testamentet? Er det juridisk bindende?[/quote]

Vi har både et dyretestamente fra Dyrefondet… men også et “rigtigt” testamente.
Vi har jo ingen børn, så evt arv vil gå til nærmeste slægtning (formentlig Jans nevø og niece) og det har vi sådan set ingen problemer med. Men - vi har også andre forpligtelser, hvis man kan sige sådan…
Blandt andet har vi et fjernadoptivbarn i Ghana - hun og hendes familie har brug for vores hjælp og vi har derfor en testamentarisk bestemmelse om at der skal gives hende 20000 kr i tilfælde af vores død (beløbet fastsat i samarbejde med den hjælpeorganisation, der har formidlet adoptionen, sådan at det ikke overstiger familiens “formåen”, men også sådan at det sikrer pigen hendes uddannelse og fremtid - hun vil bla kunne starte en lille virksomhed eller købe flere husdyr, altså noget familien kan få glæde af, og så vl hun være et godt parti mht giftermål :rolleyes: ).
I testamentet er der så også en bestemmelse, der henviser til dyretestamentet, samt afsat endnu et beløb (igen 20000 kr) til evt nødvendige midlertidige ophold på dyrepension, dyrlægeregninger elign…

To af dyretestamentet personer har hinandens telefonnumre og adresser, trods at de ikke kender hinanden - men vi skal jo på en eller anden måde kunne formidle kontakt mellem hunde- og katteverdenen :slight_smile:

Jeg har planer om at skrive et, og har det også næsten udformet i hovedet. Men har ikke fået sat det på papir.
Har fået lov af en anden katteperson herinde at sætte hende som kontakt person. Mine forældre kender nemlig ikke rigtig noget til katteverdenen, så jeg vil gerne have en kattekyndig til at hjælpe med rådgivning/videreformidling.
Mea og May SKAL ud sammen. Tror ingen af de to kunne klare sig uden hinanden.
Jako og Diego behøver ikke komme med sammen med tøserne (faktisk ville jeg næsten synes at det var bedre at tøserne kom for sig). Jako og Diego må meget gerne komme afsted sammen, men jeg tror også de kan komme hver for sig uden problemer, hvis bare de nye hjem har katte, der gider lege tumle lege med dem.

Jeg har haft mit dyretestamente inde i hovedet i længere tid, tror juleferien skal bruges til endelig at få det ned på skrift.

Gizmo skal hjem til min bror, det er forlængst aftalt.
Devi skal aflives, hun er mors pige og vil ikke fungere uden mig.
Junior og Niggis opdrætter har jeg ikke talt med om det endnu, men hun skal selvfølgelig informeres hvis jeg bliver kørt over af en bus og muligvis finde nye hjem til dem.