Helle ingen af dine katte er for tykke over hovedet.
Nemo var fed ja, men det var der jo en grund til han var,
på grund af sine smerter.
Min lille EXO har lige været omkring Raiku pga lidt snotten og nysen.
Udover behandling blev han vejet.
Jeg mærkede både da jeg indfangede ham om morgenen, og på turen derhen, at han var ret tung. Ungefær som da jeg første gang havde ham på kattefremvisning.
Han var så oppe på 4,2 kg nu. De er jævnt fordelt, og Raiku sagde, at han er helt fin mht vægt.
Når jeg mærker på ham og løfter ham, er han meget mere kompakt i det, end da han kom. Da var han lovlig tynd, han var gået i sultestrejke over den nye hankat i katteriet.
Han har ikke vom, og jeg synes selv, at nu skal han ikke tage mere på. Jeg oplever selv, at nu er han på vej over kanten til overvægt. Men når Raiku siger noget andet, så hører jeg efter ![]()
Som Helle også siger: Det er godt, at de har noget at stå imod med. Efter en operation røg der ca ½ kg af ham her! Så er en vis polstring altså god at have.
Kender man sin race, læser om den, og går på udstillinger, så har man gode forudsætninger for at bedømme, om kattens vægt er OK, synes jeg.
Og jeg har da hørt garvede MCO-opdrættere tale om en kastrat-vom som helt normalt. Det kan også kaldes springskind ![]()
Det lyder træls med den dr dyr. Spørg ham ud, hvor han har den viden fra, og hvordan han sætter sig ind i de meget forskellige katteracers kropsbygning og andre særtræk. Som andre er inde på, så er der stor forskel på en cobby perser, en væver aby, og en stor MCOkastrat ![]()
Kan dyrlægen ikke finde ud af det, burde han tage noget efteruddannelse ![]()
[QUOTE=Buffy;103224]Ja, så er 3 af vores katte da for tykke.
Kan ane ribbenene på søstrekattene og synes faktisk godt, at de måtte tage lidt på.
[/QUOTE]
Der stod nu ikke, at man skal kunne se ribbenene, men at man skal kunne mærke dem - der er en stor forskel ![]()
Ja, Jako havde jo for et par mdr siden også lige to dage, hvor han kastede det op han spiste. Der blev han altså lige pludselig tynd at mærke på omkring hofter og ribben, så det kan gå hurtigt mht at tabe sig.
Så ja, hellere lidt for meget end lidt for lidt.
Ja, ok- jeg kan heller ikke se dem, men mærke dem. Nu er de så også to pelstotter, hvis vægt er helt ok iflg. dyrlægen, men jeg ville nu stadig gerne have, at de lige tog lidt på.
Tusind tak - om vinteren er de også lidt større end ellers - de går mindre ud og spiser mere og sover mere…
MVH
Fedtdelle
kastratmave
madpakke -rulleøjne
Det er en dellepy
Med katlig hilsen
Cedille ![]()
[quote=lenschow;103482]Tusind tak - om vinteren er de også lidt større end ellers - de går mindre ud og spiser mere og sover mere…
[/quote]
Ja, det er det samme her. Panda er stort set inde konstant om vinteren. Den mis hader kulde.
[quote=lenschow;103482]Tusind tak - om vinteren er de også lidt større end ellers - de går mindre ud og spiser mere og sover mere…
MVH[/quote]
Saga vejede næsten ½ kilo mere om vinteren end om sommeren… tydligt at hun var langt mindre aktiv, når det var koldt, vådt og snasket udenfor ![]()
“Desværre” har vi vaccination og helbredstjek sidst på sommeren, så vi fik altid at vide, at Saga (og senere Tjalfe, hendes søn) var for tynde!!!:S
Dyrlæger er simpelthen ikke til at gøre tilfredse ![]()
Man skal også tænke på, at ikke alene aktiviteten daler i vinterperioden; Det gør stofskiftet også + at dertil kommer, at katte instinktivt æder sig op til vinteren.
Når foråret kommer, plejer det “overflødige” at rasle af igen.
Vi har en kastrat - Kai-mand; ![]()
Han må jævnligt på “slanke-kost”;
hvilket han er meget fortørnet over.
Kai kan ikke forstå; at vi mennesker må gå rundt
med vores hængemaver; men han må ikke. ![]()
Blot fordi han skal på udstilling.
Tænk…hvis det var os; som skulle udstilles -
og bedømmes;
om vi var slanke nok -
om vores ører var store nok -
om vores hår var pænt -
om vi havde lange ben -
![]()
Kærlige hilsner
Mona + Kai
[quote=Mona Jensen;103916]Vi har en kastrat - Kai-mand; ![]()
Han må jævnligt på “slanke-kost”;
hvilket han er meget fortørnet over.
Kai kan ikke forstå; at vi mennesker må gå rundt
med vores hængemaver; men han må ikke. ![]()
Blot fordi han skal på udstilling.
Tænk…hvis det var os; som skulle udstilles -
og bedømmes;
om vi var slanke nok -
om vores ører var store nok -
om vores hår var pænt -
om vi havde lange ben -
![]()
Kærlige hilsner
Mona + Kai[/quote]
…Og helst opføre os en lille smule pænt uden at hvæse for meget af hinanden ![]()
Det kan jo godt være en udfordring -engel