Dyrlægen siger de er for tykke

mine MCO - jeg er uenig.

Nu er pelsen jo væk, så jeg har frit udsyn.

Kattene er slanke - og går ind i siderne ved hofterne, når man ser dem fra oven - begge har en madpakke som hænger på det bagerste af maven mellem bagbenene - men de er ikke runde at se på i kropsformen. De går ind i siden ved hofterne også og deres ribben er synlige hele vejen ned uden at stikke ud. Deres ryg er ikke knoglet, men du kan mærke at der er en rygrad hele vejen ned - hoftebenene stikker ikke op som på en for tynd kat - men de stikker op.

Jeg synes det er helt ude af porpotioner at kalde mine to MCO for fede. Faktisk har jeg ikke tænkt mig at rette mig en skid efter det.

Nanoq vejer 6,8 kilo og er tre år til april. Tara vejer 7,5 kilo (iflg hende 1,2 kilo hehe) og er tre år til juli.

Hun er meget større end Nanoq også længere osv ala Evas Diego herinde fra i kropstype, mens Nanoq er mere kompakt. Tidligere vejede Tara ni kilo - så hun har tabt sig i løbet af det seneste år pga mere plads og killinger at løbelege med. Nanoq har aldrig været stor på nogen måde - faktisk er han svær at holde fedt på.

Jeg kan slet slet ikke se, at den madpakke skal være så stort et problem og faktisk er jeg ret træt af at få det kastet i hovedet hos dyrlægen hver gang de er til tjek.

Hvad mener I? Er katte, der ser sådan ud for fede?

Jeg har et helt andet billede af en usund fed kat end madpakke-katte. Min Nemo fx var for fed - i dag ved jeg, at smerterne var årsagen til hans fedme fordi han rørte sig mindre af den grund - men jeg synes faktisk ikke at mine to MCO er fede.

Jeg retter mig derfor ikke efter det her. Hvad mener I om det valg? Tager jeg fejl?

I har set fotos af dem, og flere herinde fra har rørt og løftet dem - ingen har nogensinde - bortset fra denne fanatiske dyrlæge - kaldt dem fede.

De er kastrater.

MVH Helle

PS jeg tænker faktisk på om årsagen til Taras madpakke er lidt større end Nanoqs er, at hun har tabt sig så meget det seneste års tid og det derfor er løst hud fra den tidligere overvægt?

Jeg skal røre ved en kat, for at vurdere om jeg synes den er fed - vægt og fotos kan kun bruges, hvis de lige er taget fra “rette vinkel”.

Ja… de er måske en anelse større end en helt slank kat - men jeg vil gerne, at de har lidt ekstra i tilfælde af sygdom.

sådan har jeg altid haft det med mine dyr - ikke tykke, men ikke tynde - hvis I forstår.

Jeg håber at Elin og Pia som kender dem måske kan give et bud med… De har rørt dem.

Jeg synes det ikke selv - men måske tager jeg fejl jo

MVH Helle

PS da Tara var for fed fik de Specifik

Jeg synes ikke de er fede. De er kastrater og får tørfoder som jo under alle omstændigheder ikke er lige så sundt som mus og fugle for katte, så de er som de skal være uanset foder.

Ja de får blandt andet tørkost - men de får en varieret kost inklusiv mus som de selv fanger - dem æder de dog ikke.

desuden giver jeg af og til vådmad for maven, da de ellers kan få hård mave - og så træner jeg dem jo med diverse ting og sager.

MVH helle

Jeg mener heller ikke at tørkosten er dårlig, men at det eventuelt er med til at give mere kastratmave (madpakke), men jeg ved det ikke.

Kattene er slanke - og går ind i siderne ved hofterne, når man ser dem fra oven - begge har en madpakke som hænger på det bagerste af maven mellem bagbenene - men de er ikke runde at se på i kropsformen. De går ind i siden ved hofterne også og deres ribben er synlige hele vejen ned uden at stikke ud. Deres ryg er ikke knoglet, men du kan mærke at der er en rygrad hele vejen ned - hoftebenene stikker ikke op som på en for tynd kat - men de stikker op.

Har den dyrlæge aldrig hørt om kastratdeller ;-)))))

Ellers lyder de umiddelbart helt som de skal være…men ellers er jeg enig i ***Jeg skal røre ved en kat, for at vurdere om jeg synes den er fed ***

Jeg.har.også.samme.problem.Helle.
Diego.er.slank.på.ryg.,sider.og.hofter.Faktisk.så.slank.at.jeg.synes.det.er.på.grænsen.til.tynd.og.har.sat.ham.op.i.madration.Hans.hofter.stikker.for.meget.ud.til.at.jeg.tror.på.at.han.skal.se.sådan.ud,
Men.han.har.også.en.værre.hængevom:(
Det.kan.jeg.bare.ikke.gøre.noget.ved.,tror.jeg.

Mærkede.du.på.ham.da.du.var.forbi?
Eller.var.det.kun.nus.på.hovedet?

[quote=Eva K;103032]Jeg.har.også.samme.problem.Helle.
Diego.er.slank.på.ryg.,sider.og.hofter.Faktisk.så.slank.at.jeg.synes.det.er.på.grænsen.til.tynd.og.har.sat.ham.op.i.madration.Hans.hofter.stikker.for.meget.ud.til.at.jeg.tror.på.at.han.skal.se.sådan.ud,
Men.han.har.også.en.værre.hængevom:(
Det.kan.jeg.bare.ikke.gøre.noget.ved.,tror.jeg.

Mærkede.du.på.ham.da.du.var.forbi?
Eller.var.det.kun.nus.på.hovedet?[/quote]

Se på løverne - Uanset hvor tynde de er, gynger hængemaven, når de løber :smiley:

Mega.Er.de.da.også.kastrater?:smiley:

Vel nok ikke, men “hængemaven” ser jeg på både mine kastrater og fertile Coon’er.
Ikke på husmisserne; De er jævnt buttede over det hele :slight_smile:

På kastrater kaldes de “Kastratdeller” og på de fertile hanner “Parringsmuskler”, mens mine fertile hunner har “Madpakker”. -høhø

Eva: Jeg kunne slet ikke undgå at mærke på hele den skønne Diego kat:-)

Han er præcis som Nanoq og Tara ser ud -og jeg synes heller ikke Diego er tyk - faktsik synes jeg at han er i en flot foderstand - jeg tror endda jeg sprugte til det: For det er jo noget med, at jer med udstillingskatte skal holde dem endnu mere end jeg fx skal.

Men Nanoq er i hvert tilfælde præcis som Diego at røre ved og Tara… ja hun kunne måske godt smide 200 gram mere - men jeg synes slet ikke vi taler kilo eller noget i den stil mere…

Mega: Min lærer på skolen har set dem også - og han siger præcis det samme - kattedyr ser sådan ud. Tag fx løverne. Det er blandt andet løst hud, der dingler for ellers kan katten ikke strække sig ud og springe. Det er der ekstra hud til at kunne gøre. I hvile dingler huden. Så det tænkte jeg også på i går.

Jeg tror jeg vil gå på kompromis med min aftale med Tara og tage et foto af den delle - så kan I se, hvordan hun ser ud.

Felis: Åbenbart ikke… De er jo slet ikke som Nemo var fx - han var for tyk - og det kan Pia garanteret bekræfte:-) Men det havde jo sine grunde.

Jeg er især træt af det, for han vil kun sælge mig foder med 10 % fedt pga det. Jeg ender derfor nok med at gå helt uden om min dyrlæge og købe mit foder andet steds. Uden hans vejledning. Jeg har jo netop af flere af jer fået at vide, at forkert fedt - som de fik i Specifik som er lavet på korn - skaber filt - men at rigtig animalsk fedt kan være med til at afhjælpe pelsproblemer.

Og helt ærlig´- skal jeg vælge mellem at kunne holde deres pels fri for filt, så de ikke skal i de der narkoser - så kan jeg altså sagtens leve med at de vejer lidt for meget - så længe det ikke er som Nemo fx så ud for det var sundhedsskadelig.

Det er bare drønirriterende at skulle den tur igennem hver eneste gang hos dr. dyr.
Var de tykke så var det fint han sagde det - men helt ærlig… Måske er de lidt for tykke, men fede?

Jeg kan ikke se, hvordan de kastratdeller skal komme væk nogensinde med mindre jeg formår at vende tyndekraften omvendt eller hudoperere mine dyr!

Selv hos siameserne er der kastratdeller plus ekstra hud, så kattedyret kan strække sig ud og springe i fuld længde.

Øv det er irriterende - men jeg skal se om hun vil lade mig tage et foto - Tara.

MVH

hi hi - mine super elegante dame har altså også en hænge delle - det er næsten umuligt at undgå. og hun vejer HELE 2,3 kg. hvilket er fint til en orientaler. så glem hvad dyrlægen måtte have af fikse ideer. kan man uden problemer mærke ribbenene så er det fint.

hov - 3,2 kg - sorry

Mega - Okay… Ja, jeg vil også sige at min “huskatte”-kastrat (bærer af langhårsgen dog) heller ikke har hængemave på samme måde som drengene overhovedet. Tiltrods for at hun og Diego nok er samme foder stand
Min langhårhårs-blanding (kastrat) har faktisk været liiiige rigeligt buttet. Men det sad overhovedet ikke i dellen på samme måde - det sad primært fordelt på resten af kroppen.
Men jeg har faktisk lagt mærke til at ligger de (mco) på ryggen med bagbenene ud til siden - ja, så er den der ekstra hudflap altså spændt ok ud.

Godt at kende navnene for dellen dog :smiley:

Helle - Ja, nu du siger det, så tror jeg at vi snakkede om deres vægt. Også Meas og Mays som forskel? :slight_smile:
Ja, hvis Nanoq er som Diego, så vil jeg heller ikke mene at han bør tabe sig.
Hvor meget kender din dyrlæge til mco? Hørte en dommer (tror det var Jette Madsen) på udstilling kommentere at mco’erne altid havde meget mere løs-hud-delle end så mange andre racer (foriøvrigt vist nok til Tina’s Junior :D)

Jeg hader også at sælge mine abykillinger til købere, der bruger en lille lokal dyrlæge. Ofte synes dyrlægen, at killingen er alt for lille og spinkel …
Bruger de en dyrlæge, der er vant til abyer, er de altid fine nok …

Helle iflg. min dyrlæge så er det meget normalt at neutraliserede katte har denne “fedtdelle” på maven.

Endvidere siger han at de har fået katte ind der nærmest var døden nær af sult og udmarvring, men at de trods dette, stadig havde denne fedtdelle. Så måske din dyrlæge skulle lære noget om kastrater???

Derfor synes jeg du skal lytte til din egen sunde fornuft og i den beskrivelse du giver af kattene er ingen af dem overvægtige.

Ja, så er 3 af vores katte da for tykke. :smiley: Kan ane ribbenene på søstrekattene og synes faktisk godt, at de måtte tage lidt på.

Filur og Leo har lidt kastradelle og Leo er bestemt ikke for tyk.

Jeg er så af den mening, at dyrlæger tit gerne ser at dyrene er meget tynde, hvor jeg personligt foretrækker, at der hellere må være lidt for meget end lidt for lidt.