Fordi rent kød alene i større mængder ikke vil give de rigtige næringsstoffer.
Se evt. her: http://www.prof-pet.dk/SiderDK/PPkatte.htm
[quote=Mega;314033]Fordi rent kød alene i større mængder ikke vil give de rigtige næringsstoffer.
Se evt. her: http://www.prof-pet.dk/SiderDK/PPkatte.htm[/quote]
Åh ja, selvfølgelig! Jeg tænkte ikke lige i det større perspektiv. ![]()
Det bliver lidt af et arbejde - men jeg har heldigvis fri de næste 10 dage, indtil hun skal til scanning igen. Det giver lidt mere plads til ekstra opmærksomhed, specialmad og nus til stakkels mis. ![]()
Derefter har jeg forhåbentlig lidt mere klarhed omkring hvad hun fejler, og hvordan hun bedst behandles.
Og tak for linket!
Håber at Ebony får det bedre snart
(Har ingen erfaring med problemet, så undlader at give nogle råd)
[quote=Mega;314033]Fordi rent kød alene i større mængder ikke vil give de rigtige næringsstoffer.
Se evt. her: http://www.prof-pet.dk/SiderDK/PPkatte.htm[/quote]
Men der skal mere end 10 dages forkert fodring til, at katten bliver fejlernæret.
Jeg ville koncentrere mig om at få væske i hende nu - og ikke kigge så meget på, hvilken væske det er.
Tun i vand er heller ikke sundt i længden, men er hun glad for det, så må hun få det nu.
Den bedste behandling for nyre- og blæreproblemer er gennemskylning ![]()
Først ![]()
![]()
![]()
for at Ebony hurtigt bliver rask igen.
sakset
In general terms, that would mean, for example, that a normal 4.5 kg
(10-lb.) cat would be expected to have a typical daily urine output of
around 180 ml (6 fluid oz.), or less. A typical daily water intake would be
in the area of 202 ml (6.75 fluid oz.), or less.
Of course, each individual cat’s normal input/output will probably vary a
bit from this.
**
Cats Can’t Drink Enough Water!
All cats’ diets need to include fresh water, no matter what they eat.
J. Veronika Kiklevich, DVM
Veterinarians believe that cats simply do not drink enough water.
Increasing the amount of water cats drink on a daily basis helps avoid many
types of kidney and bladder problems. I encourage you to keep fresh water
available for your cats at all times. Some cats like to drink running water,
and often people will purchase a device specifically for cats that provides
fresh running water at all times.
It is also important to monitor the amount that your cat drinks. Any change
in your cats water intake may signify that something is wrong. If, for
instance, you virtually never see your cat drinking, then you suddenly
notice that it is at the water dish several times a day, that could indicate
something is wrong. In that case, you need to get your cat to the
veterinarian in hope of diagnosing the problem early while it is still
treatable.**
En normal størrelse kat skal have ca. 200 ml om dagen.
I en dåse A/D skulle der være ca. 100 ml (udtalt af Lainas dyrlæge, læst i tråden om “Bamse er indlagt”, så vidt jeg lige husker :))
Jeg har jo Mea der har kronisk nyresvigt. Hende hjælper jeg på vej med en 40-80 mL vand om dagen, udover det hun selv indtager. Det er så med sprøjte som du har prøvet. Ind i side og så presse vandet stille og roligt ud, og så drikker hun fint.
Hvis du kan lokke hende til at spise rå og vådfoder er det forhåbentligt ikke nødvendigt, men Mea vil kun spise få mundfulde af gangen, og det bliver jo ikke til så meget væske, selvom hun får tilbudt en 4-5-10 gange om dagen
(Og Mea er for tynd, så jeg jubler næsten lige meget hvad hun spiser, så må jeg bare supplere op med vand. Hvilket går nemt og glat)
[quote=Vivi_Fletcher;314044]Men der skal mere end 10 dages forkert fodring til, at katten bliver fejlernæret.
Jeg ville koncentrere mig om at få væske i hende nu - og ikke kigge så meget på, hvilken væske det er.
Tun i vand er heller ikke sundt i længden, men er hun glad for det, så må hun få det nu.
Den bedste behandling for nyre- og blæreproblemer er gennemskylning :-)[/quote]
Enig, det var også den besked jeg fik fra min dyrlæge i sin tid.
Hvis “tun i vand” er det der bruges til menneskeføde vil jeg stærkt fraråde at fodre med det. Det er fyldt med magnesium og salt, sidstnævnte vil betyde hun skal drikke endnu mere for at skylle saltet ud.
Hjerte er fyldt med fosfor og sætter nyrerne på overarbejde, et foder man højst bruger en gang om ugen. Det samme gælder lever, højst en gang om ugen især på grund af det høje indhold af A og D vitaminer. Noget af det bedste kød at bruge er fjerkræ og kanin, lyst, vandholdigt kød, gerne med adgang til også at gnave ben/brusk så mineralbalancen holdes.
Men ellers kan jeg kun tilslutte mig det med mere vådmad.
Marina
Mange tak for rådene, allesammen. Det er altid en kedelig oplevelse, når en af ens katte er syge, men så er det altså rart at her er folk klar med råd og krydsede fingre. ![]()
Jeg har ikke fundet blodpletter fra natten, og hun virker i bedre humør.
Jeg synes hun har været noget sløv i dag, men ikke noget alarmerende.
[quote=Marina;314158]Hvis “tun i vand” er det der bruges til menneskeføde vil jeg stærkt fraråde at fodre med det. Det er fyldt med magnesium og salt, sidstnævnte vil betyde hun skal drikke endnu mere for at skylle saltet ud.
Hjerte er fyldt med fosfor og sætter nyrerne på overarbejde, et foder man højst bruger en gang om ugen. Det samme gælder lever, højst en gang om ugen især på grund af det høje indhold af A og D vitaminer. Noget af det bedste kød at bruge er fjerkræ og kanin, lyst, vandholdigt kød, gerne med adgang til også at gnave ben/brusk så mineralbalancen holdes.
Men ellers kan jeg kun tilslutte mig det med mere vådmad.
Marina[/quote]
Jeg er godt klar over at de ting du nævner der, ikke er beregnet som fuldfoder til katte. Men når det er de eneste hun vil spise, som ikke er tørfoder, så er det vel bedre end at undvære? Eller hvordan? :?
Jeg må helt sikkert til at tage kampen med at få hende på vådfoder, men det ved vi vist alle, ikke sker på 10 dage. ![]()
Der er ingen garanti for, at der ikke er lige så meget magnesium og salt i det kattetundåsemad, vi køber. Så det er vist ligefedt. Her skal vi hellere snakke om at fodre varieret, end om det er beregnet til katte eller mennesker.
Desuden indeholder dåsetun ca. 0,1% magnesium i rent tørstofværdi, så det er altså heller ikke værre end som så. Men klart ikke optimalt. Salt ved jeg ikke, ved interesse kan de slås op på foodcomp.dk.
Men jeg ved ikke… du kan ikke lokke lidt kogt hvidfisk, kylling eller and med kogevand i hende? Evt. bruge tunvand som lokkemiddel til at få andre ting indenbords?
Mine katte er heldigvis efterhånden omvendt til store dele vådfoder, og jeg holder mig ikke tilbage med lidt ekstra vand i sprøjte, hvis jeg er bange for det faktiske vandindtag (hvis en er syg).
Så stod den på medicin - antibiotikatabletten spiste hun selv, som en godbid, og den flydende Metacam røg fint ned, efterfulgt af lidt vand på sprøjte. Så hun er bare SÅ dygtig. ![]()
[quote=pivnu;314221]Der er ingen garanti for, at der ikke er lige så meget magnesium og salt i det kattetundåsemad, vi køber. Så det er vist ligefedt. Her skal vi hellere snakke om at fodre varieret, end om det er beregnet til katte eller mennesker.
Desuden indeholder dåsetun ca. 0,1% magnesium i rent tørstofværdi, så det er altså heller ikke værre end som så. Men klart ikke optimalt. Salt ved jeg ikke, ved interesse kan de slås op på foodcomp.dk.
Men jeg ved ikke… du kan ikke lokke lidt kogt hvidfisk, kylling eller and med kogevand i hende? Evt. bruge tunvand som lokkemiddel til at få andre ting indenbords?
Mine katte er heldigvis efterhånden omvendt til store dele vådfoder, og jeg holder mig ikke tilbage med lidt ekstra vand i sprøjte, hvis jeg er bange for det faktiske vandindtag (hvis en er syg).[/quote]
Det er også det jeg tænker; variation.
Og hvis hun her den næste uges tid får lidt ekstra af det “usunde” er det vel ikke det, der gør hende fejlernæret.
Men tak for rådene. Jeg må prøve at være lidt kreativ. ![]()
[quote=pivnu;314221]Der er ingen garanti for, at der ikke er lige så meget magnesium og salt i det kattetundåsemad, vi køber. Så det er vist ligefedt. Her skal vi hellere snakke om at fodre varieret, end om det er beregnet til katte eller mennesker.
Mine katte er heldigvis efterhånden omvendt til store dele vådfoder, og jeg holder mig ikke tilbage med lidt ekstra vand i sprøjte, hvis jeg er bange for det faktiske vandindtag (hvis en er syg).[/quote]
Hmm, jeg vil nu gerne se dig spise en dåse kattetunmad:)
færdigdåsemad til mennesker er ikke beregnet til katte, de tilsatte stoffer som mennesker ikke reagerer synderligt imod kan give reaktioner hos kattene. Derimod burde et godt fodermærke til katte, som Porta 21, være tilsat det det en kat har brug for udover tunfisken, altså Taurin, e-vitamin, vigtige aminosyrer osv. Det tun vi spiser, indeholder udover salt, ikke det en kat har behov for. Vil man bruge det, er det højst som en skefuld hyggemad en gang om ugen, for jo, større mængder kan skade katten! Især hvis det er en kat som i forvejen er svækket.
Marina
Porta 21 er afjusteret, ja, og klart at foretrække mht. taurin, kalk/fosfor-niveau, tilsatte vitaminer mv. Helt sikkert!
Men så har vi f.eks. Almo Nature er er totalt ren. Der er intet afjusteret. Og det er trods alt også hvad vi normalt betragter som lødigt kattefoder (jeg afjusterer selv mit AlmoN).
Folk fodrer jo også gerne med råt kød uden at overveje det her problem med taurin, kalk/fosfor og vitaminer…
Jeg kan godt se, på min menneskedåsetun, at der er tilsat salt. Men magnesium-indholdet er altså ganske naturligt og helt sikkert ikke specielt meget anderledes i hverken Porta 21 eller AlmoN i forhold til mennesketun.
Ligesom at tungmetal-niveauet helt sikkert heller ikke er specielt meget anderledes. Tun kan ikke opdrættes i fangenskab (eller kunne i hvert fald ikke indtil for ganske nyligt), og tun på dåse - uanset om det er til mennesker eller dyr - kommer fra ‘små’ tun fanget i havet.
Det skal også tilføjes, at jeg ikke selv giver mine katte menneskedåsetun - jeg giver dem faktisk overhoved ikke tun.
Men jeg synes bare, at det gøres værre end det er.
Jeg vil dog ikke udtale mig om, om der er så meget salt i, så det kan betyde noget for en urinkat, for det aner jeg ikke, og jeg har ingen personlig interesse i det.