Ebony har blod i urinen

… men ingen bakterier! :S

Nå, her til eftermiddag opdagede min bror og jeg at Ebony tissede midt på køkkengulvet, mens vi stod og snakkede. Og det var sørme blodrødt. :uha: Mens vi prøver at ordne transport til dyrehospitalet, opdager vi flere pletter rundt omkring.
Jeg kommer så afsted med hende, mens min bror bliver hjemme og laver and. :slight_smile:
Da dyrlægen mærker hende på maven, står en fin stråle, og hun får lagt en pæn pyt på bordet - stadig helt rødt. Det tog han så en prøve af. Umiddelbart mærker han at blæren er lille og hård, og mistænker at det er en sten der blokerer. (Hun har tidligere haft krystaller i urinen)
Hun bliver scannet og røngtenfotograferet - ingen sten! Hvad han så opdager er, at blærevævet er så fortykket, som noget han aldrig har set før. :S
Urinprøven viste ingen bakterier, ingen krystaller - men selvsagt en masse blod og afstødte slimhindeceller fra blæren.

Så kort sagt - ingen klar diagnose. Det er frustrerende!

Som dyrlægen sagde, er hun så påvirket, at han ikke turde andet, end at give antibiotika (og selvfølgelig smertestillende). Efter den 10 dages kur, skal hun til en ny scanning og have taget en steril urinprøve.
Jeg spurgte hvad der kunne forårsage en så svær blæreirritation, når det nu ikke var bakterier. Han var selvfølgelig ikke meget for at svare konkret, når han ikke havde mere at gå udfra, men nævnte stress eller autoimmune sygdomme. :S

Hun virker klart lettet over at blæren blev tømt hos dyrlægen og at hun nu er på smertestillende, men hun er stadig lidt irritabel og sløv. :frowning: Hun var dog vældig glad for at få andehjertet, og har drukket pænt. Så helt galt står det jo ikke til. :slight_smile:

Men som sagt; frustrerende! Er det nogle af jer, der kender til så svære blæreproblemer, når der hverken findes bakterier, krystaller eller sten?

(… og så juleaften! Det er altså typisk. :))

Hvad har dyrlægen sagt omkring væske?
For umiddelbart tænker jeg væske, væske, væske for uanset hvad at få skyllet godt igennem; vådfoder, vandfontæne, og evt. ekstra via sprøjte til en start.
God bedring - selvfølgelig i julen! Men godt at I kom hurtigt afsted.

Håber Ebony kommer sig hurtigt :ok:

[quote=pivnu;313974]Hvad har dyrlægen sagt omkring væske?
For umiddelbart tænker jeg væske, væske, væske for uanset hvad at få skyllet godt igennem; vådfoder, vandfontæne, og evt. ekstra via sprøjte til en start.
God bedring - selvfølgelig i julen! Men godt at I kom hurtigt afsted.[/quote]

Jeg måtte faktisk selv spørge (vi var ret optagede af en fodersnak, og om at jeg burde tage forbi deres diætister en dag - det er dog en anden snak. :)) Men jeg tænkte om det var påkrævet med ekstra væske, når der netop ikke er bakterier. Han svarede at det selvfølgelig altid var godt at få skyllet blæren i gennem. Så jeg blev ikke videre klog. :slight_smile:
Men jeg synes generelt alle mine katte er gode til at drikke selv. Og Ebony har også været i gang flere gange siden vi kom hjem. Jeg har forsøgt med en sprøjte, men det bryder hun sig godt nok ikke om. :S Så nu får hun alt det hun elsker, men ikke får til hverdag; indmad med kødsaft, tun i vand og makrel i tomat. (Hun har selvfølgelig ikke spist det hele siden vi kom hjem, men det er det hun nu bliver tilbudt. :))

Og tak! Men blod i urinen, menneske eller dyr, bør slet ikke kræve et øjeblik til at tænke - det er akut!

Mange tak! :slight_smile: (Hun nægter i øvrigt stadig at bruge nullerputsengen - hun er og bliver altså spøjs. :tihi: Men så er det godt der er andre katte til at bruge den for hende. :))

Ja da - mit smertensbarn, Galliano :slight_smile: Hans sidste tur hos dyrlægen i starten af marts var urinrøret så hævet, at de næsten ikke kunne lægge kateter - trods narkose - og hans blærevæg var 3 gange så tyk som normalen. Dyrlægen var så langt, at de tog blodprøve for at checke, om hans nyrer havde taget skade - og det havde de heldigvis ikke :thumbup:

100% steril blærebetændelse var diagnosen.

Udover smertestillende (og det skal være af den anti-inflammatoriske art, som f.eks. Metacam) til at starte på blev jeg anbefalet glucosamin-tilskud, fordi det hjælper på hævede, irriterede slimhinder (som blærevæggen er) og så blev mit mantra angående vådfoder, vådfoder, vådfoder, vådfoder - og så ellers lidt mere vådfoder tilsat væske skabt. Det er det eneste saliggørende for katte med de problemer og alle katte kan lære at spise vådfoder. Når Galliano kunne, kan alle :høhø::høhø:

Efter at have haft blærebetændelse ca. 1 gang om måneden 7 måneder i træk har han nu været blærebetændelsesfri i 9 måneder og glucosaminen stoppede vi med efter ca. 1 måned. Det fås i pulverform og er lige til at blande i foderet :thumbup:

Jeg har (heldigvis) ingen erfaring på området, men hvor gammel er Ebony :?
Vil det være relevant med en nyretest :?

[quote=Temple Bar;313994]Ja da - mit smertensbarn, Galliano :slight_smile: Hans sidste tur hos dyrlægen i starten af marts var urinrøret så hævet, at de næsten ikke kunne lægge kateter - trods narkose - og hans blærevæg var 3 gange så tyk som normalen. Dyrlægen var så langt, at de tog blodprøve for at checke, om hans nyrer havde taget skade - og det havde de heldigvis ikke :thumbup:

100% steril blærebetændelse var diagnosen.

Udover smertestillende (og det skal være af den anti-inflammatoriske art, som f.eks. Metacam) til at starte på blev jeg anbefalet glucosamin-tilskud, fordi det hjælper på hævede, irriterede slimhinder (som blærevæggen er) og så blev mit mantra angående vådfoder, vådfoder, vådfoder, vådfoder - og så ellers lidt mere vådfoder tilsat væske skabt. Det er det eneste saliggørende for katte med de problemer og alle katte kan lære at spise vådfoder. Når Galliano kunne, kan alle :høhø::høhø:

Efter at have haft blærebetændelse ca. 1 gang om måneden 7 måneder i træk har han nu været blærebetændelsesfri i 9 måneder og glucosaminen stoppede vi med efter ca. 1 måned. Det fås i pulverform og er lige til at blande i foderet :thumbup:[/quote]

Åh, hvor dejligt at høre! :ok:

Det er skam Metacam hun er på. Der har jeg jo heldigvis min baggrund som farmakonom og apoteksansat, at trække lidt på. :slight_smile:
Men suk … hun mener at vådfoder er direkte giftigt. :S Er der nogle bestemte mærker/varianter der er anbefalelsesværdige til sådan en vådfoderfornægter?
Der er også svært at specielfodre, når man har tre katte, der alle synes at det den anden spiser er mere interessant, end det man selv får serveret. :stuck_out_tongue: Meeen, hvor der er vilje, er der vel vej. :slight_smile:

[quote=Vivi_Fletcher;313995]Jeg har (heldigvis) ingen erfaring på området, men hvor gammel er Ebony :?
Vil det være relevant med en nyretest :?[/quote]

Hun blev 2 år i oktober.
Og det ved jeg ikke. Hvornår er det da relevant? :?

Til Temple Bar:

Og tak for rådet ang. glucosamin! Det havde jeg nok aldrig fundet på selv. Men det hører jeg lige dyrlægen om, der om 10 dage. :slight_smile:

[quote=Tea;313999]Der er også svært at specielfodre, når man har tre katte, der alle synes at det den anden spiser er mere interessant, end det man selv får serveret. :stuck_out_tongue: Meeen, hvor der er vilje, er der vel vej. :slight_smile:
[/quote]

Stædighed er en dyd :høhø: Er der noget i vejen for, at de andre også får vådfoder, siden du taler om at specialfodre :?

Det eneste råd, jeg kan give dig, er at prøve dig frem, så køb ikke for mange af den samme slags, mens du tester og så er det ellers “bare” om at finde den metode, der skal til for at hun spiser det. Galliano kunne bogstavelig talt rynke på snuden, når der kom vådfoder frem - den krøllede sig helt sammen i foragt. Nu spiser han visse ting, men bestemt ikke alt. For hans vedkommende lurede jeg, at han kun spiste paté eller mousse, altså ikke bidder og han var - og er - totalt kold over for Feline Porta, Almo Nature og lignende lækkerier :slight_smile:

Til gengæld kan makrelguf på tube anbefales :smiley: Det er ikke billigt i længden, indeholder sukker og duer ikke som fuldfoder - men det er vådt!

Han blev for øvrigt 2 år i maj, så han var knap 2 år, da hans nyrer blev testet. Har hun haft blærebetændelse før eller er det første gang?

For øvrigt mente jeg bestemt også, han drak en del og jeg har haft vandfontæne et stykke tid, før det kulminerede - men han har bare ikke drukket nok i forhold til tørstofindtagelse.

[quote=Temple Bar;314003]Stædighed er en dyd :høhø: Er der noget i vejen for, at de andre også får vådfoder, siden du taler om at specialfodre :?

Det eneste råd, jeg kan give dig, er at prøve dig frem, så køb ikke for mange af den samme slags, mens du tester og så er det ellers “bare” om at finde den metode, der skal til for at hun spiser det. Galliano kunne bogstavelig talt rynke på snuden, når der kom vådfoder frem - den krøllede sig helt sammen i foragt. Nu spiser han visse ting, men bestemt ikke alt. For hans vedkommende lurede jeg, at han kun spiste paté eller mousse, altså ikke bidder og han var - og er - totalt kold over for Feline Porta, Almo Nature og lignende lækkerier :slight_smile:

Til gengæld kan makrelguf på tube anbefales :smiley: Det er ikke billigt i længden, indeholder sukker og duer ikke som fuldfoder - men det er vådt!

Han blev for øvrigt 2 år i maj, så han var knap 2 år, da hans nyrer blev testet. Har hun haft blærebetændelse før eller er det første gang?

For øvrigt mente jeg bestemt også, han drak en del og jeg har haft vandfontæne et stykke tid, før det kulminerede - men han har bare ikke drukket nok i forhold til tørstofindtagelse.[/quote]

Det jeg mente var bare, at de (eller det er faktisk kun den ene), når at æde det, inden hun overhovedet gider at løfte hovedet for at se hvad det egentlig gik ud på. :tihi:

Men tak - det er altid godt med andres erfaringer. :slight_smile: Hun gider f.eks. godt tun i vand, men Feline Porta med tun gider hun ikke. :S Men ja, jeg må prøve mig frem, og blande vådt med f.eks. indmad som hun er vild med.

Hun har aldrig haft andre problemer end lidt krystaller i urinen, der dog holdes fint væk med godt foder (Hills, RC, Iams, Acana etc) - og ikke specifikt til urinvejsproblemer. Da min bror fik hende, kendte han ikke til andet end Whiskas. :ups::slight_smile: Men som sagt, det er første gang.

Og nej, det er selvfølgelig rigtigt. Hvornår får de nok væske? :s:? Selvom jeg synes de drikker fint, (og hun i øvrigt ikke har været dehydreret under det her forløb, (ved også godt at det er ekstremt)), må jeg selvfølgelig være mere opmærksom på at hun får sin væske. :slight_smile:

Er der i øvrigt nogle der ved om der findes en oversigt, eller bare en tommelfingerregel, for det med væskeindtag?

[quote=Tea;314010]Det jeg mente var bare, at de (eller det er faktisk kun den ene), når at æde det, inden hun overhovedet gider at løfte hovedet for at se hvad det egentlig gik ud på. :tihi:
[/quote]

Okay - på den måde, så forstår jeg bedre :slight_smile: Galliano var jeg nødt til at håndfodre for at lære ham det og nu stiller jeg bare en skål frem til hver, gerne direkte under snuden på ham, så den ikke kan overses. Alternativet er den “hårde måde” med at fjerne tørfoderet og simpelthen lære dem, at hvis de vil have noget at spise, er der vådfoder :slight_smile:

Ja, jeg kan godt se at jeg risikerer at tage “hårde metoder” i brug. :stuck_out_tongue: Men som sagt; tak for rådene. Jeg må prøve mig frem, og se hvordan det går. :slight_smile:

Med hensyn til væske så kan jeg anbefale mange skåle med vand stående forskellige steder. Nye skåle med vand der står hvor de normalt ikke står er spændende for de fleste katte, så det syntes jeg at du skulle prøve :slight_smile:

Ud over det så ønsker jeg dig held og lykke med missen :kryds::kryds::kryds:

[quote=birtheras;314020]Med hensyn til væske så kan jeg anbefale mange skåle med vand stående forskellige steder. Nye skåle med vand der står hvor de normalt ikke står er spændende for de fleste katte, så det syntes jeg at du skulle prøve :slight_smile:

Ud over det så ønsker jeg dig held og lykke med missen :kryds::kryds::kryds:[/quote]

Tak for tippet! Er så småt allerede i gang. Jeg ved f.eks. at vandet helst indtages i stuen, og maden i køkkenet. :stuck_out_tongue: Men jeg må have alle mine skåle i brug nu. :slight_smile:

Og mange tak!

Update: Jeg havde lige renset bakke da Ebony gik ombord. :stuck_out_tongue: En fin lille tår - måske kun 1/5-1/4 af hvad hun plejer, men bestemt mere end de par dråber hun ellers har leveret i løbet af dagen. :slight_smile: Og måske den største humørløfter; der var ikke blod i! :thumbup: (Det kan selvfølgelig være svært at se når det leveres i gråt, klumpende grus - men tidligere var det ikke kun rødfarvet, men virkelig mørkerødt.)
Så nu kan jeg snart gå trygt i seng. :slight_smile:

Tilføjelse (især til Birthe :)): Ebony er allerede i gang med en af de 3 nyopstillede vandskåle. :smiley:

Hvilken form for indmad er hun vild med? (Hjerter er ikke indmad, men muskelkød).
Men kog i hvert fald indmaden og lad det koge så godt ud, at du kan blende det sammen med kogevandet og se så, om hun ikke vil have det.

Så kan du jo gradvis tilsætte mere og mere dåsemad, men start med kun ganske lidt.

Og så gentager jeg mig selv fra tidligere, men det er altså et godt gammelt dyrlægeråd at give en ascorbinsyretablet (ren C-vitamen på størrelse med en sødetablet) en gang om ugen.
Det holder urinen så tilpas sur, at der ikke dannes sten.

God bedring med hende!

[quote=Mega;314027]Hvilken form for indmad er hun vild med? (Hjerter er ikke indmad, men muskelkød).
Men kog i hvert fald indmaden og lad det koge så godt ud, at du kan blende det sammen med kogevandet og se så, om hun ikke vil have det.

Så kan du jo gradvis tilsætte mere og mere dåsemad, men start med kun ganske lidt.

Og så gentager jeg mig selv fra tidligere, men det er altså et godt gammelt dyrlægeråd at give en ascorbinsyretablet (ren C-vitamen på størrelse med en sødetablet) en gang om ugen.
Det holder urinen så tilpas sur, at der ikke dannes sten.

God bedring med hende![/quote]

Det er faktisk især hjerter. Og du har da helt ret; det er jo en muskel. :lys-ide: Men lever står ellers også højt på listen. Hun plejer at få det råt - jeg har faktisk aldrig prøvet at koge det til hende. Men godt tip. :ok:

Og med ekstra vandskåle (og det med at hjertet er en muskel), ligeså C-vitamin - det ved jeg jo godt, men det glemmes i situationen. :slight_smile: Nu ved jeg jo at C-vitaminer findes fra et utal af producenter, i et utal af styrker … men det mest almindelige må vel være en 60-75 mg, når vi snakker til en kat? :?

Og igen; mange tak. :slight_smile:

Hvis du har en køkkenmaskine (ell. gammeldags kødhakkemaskine) så prøv at hakke det rå hjerte og bland det med vand. Hvis du kan få det i hende, så tilsæt også enten en moset katoffel eller kogte ris.

Det eneste jeg ved om den anbefalede ascorbinsyretablet er, at den er på størrelse med en lille sødetablet. Sorry!

[quote=Mega;314030]Hvis du har en køkkenmaskine (ell. gammeldags kødhakkemaskine) så prøv at hakke det rå hjerte og bland det med vand. Hvis du kan få det i hende, så tilsæt også enten en moset katoffel eller kogte ris.

Det eneste jeg ved om den anbefalede ascorbinsyretablet er, at den er på størrelse med en lille sødetablet. Sorry![/quote]
En blender må vel kunne gøre det? Men jeg tager i mod alle råd med kyshånd! Men hvorfor kartoffel eller ris? :?

Og det er OK - jeg må forhøre mig rundt omkring, og prøve at finde ud af det. :slight_smile: