Eddike

Er klar lager-eddike giftigt for katte?

jeg har ikke tænkt mig at fylde det på missen, så rolig nu - MEN!

jeg har en Cat-it. og nede i den er der revner der er sværre at komme til.

Jeg havde en plan om at jeg ville fylde lagereddike på den og lade den kører med det natten over i køkkenet hvor missen ikke kan komme til den, og så skylle den godt igennem imorgen og fylde den med vand.

en reguler forårsrengørring af den - om man vil det.

men er eddike giftigt for katte? Er det en dum plan at gøre?

Eddike er jo en syre, så hvis en kat begynder at drikke af det, kan jeg da godt forestille mig, at det kan skade…

MEN - jeg bruger altså også selv edike til kalkfjernelse… og skyller så bare grundigt bagefter! Mine kræ an nemlig ikek fordrage lugten af edike og nægter at bruge en vandskål, som lugter af det :slight_smile:

-what-what-what

Jeg bruger oz eddike til at kalke Silke’s vandskål af med - og til vandhaner osv - og vis mig den kat, der frivilligt giver sig til at drikke det hvinende sure og stinkende væske.

Brug du roligt eddike; Gry - det er så dejligt skånsomt for miljøet.

:ok:

Altså, er eddike farligt for mennesker? Man bruger det jo også til elkedler :wink:
Han skal selvfølgelig bare ikke kunne komme til det, og fontænen skal skyldes grundigt bagefter, ligesom med menneske-ting, men derudover er der vist ikke noget at bekymre sig om. Du skal selvfølgelig nok bare ikke have filter i maskinen imens, hvis der er sådan et i Cat-It’en.
Jeg ville nu bare bruge eddikesyre og få det klaret på en times tid. Men jeg bruger ganske almindelig husholdningseddike til når jeg renser marsvinenes kasse. Deres tis laver kalk-platter i bunden af kassen, og der er eddike tilstrækkeligt til at opløse dem :slight_smile:
Man kan faktisk bruge husholdningseddike til at gnide på kabler, hvis man har en kabel-ædende killing, så det er vist ikke noget, som katte bryder sig om.

nej eddikesyre tør jeg ikke bruge

pumpen kan nemlig ikke tages helt ud hvilket betyder at ledningen og pumpen også vil komme i kontakt med eddikesyren og det tror jeg de ville gå i stykker af :frowning:

så jeg må opstøve noget klar lagereddike et sted og lade det stå og søbe lidt i det :slight_smile:

Gry… pumpen kan sagtens fjernes - og det anbefales faktisk at lade den afkalke ca 1 gang om ugen :slight_smile:
Tag pumpen ud af maskinen og læg den i et glas med eddike, tænd for den og lad den køre et par timer…

[quote=Ann K;146199]Gry… pumpen kan sagtens fjernes - og det anbefales faktisk at lade den afkalke ca 1 gang om ugen :slight_smile:
Tag pumpen ud af maskinen og læg den i et glas med eddike, tænd for den og lad den køre et par timer…[/quote]

Ja men du kan ikke tage den helt væk. Min plan var jo at jeg ville hælde eddike ned i kuppel + skål og lade den køre natten igennem (jeg plejer bare at putte pumpen ned i et glas og gøre det en time om ugen)

Men hvis man skulle bruge eddikeSYRE så tror jeg det ville æde ledningen og pumpen. Det er jo langt skrappere end lager-eddike.

Altså er lager-eddike ikke det man bruger til agurkesalat :?
I så fald er det næppe farligt, vil jeg mene.

Men eddikesyre og skrappere midler vil jeg passe på med, hvis det er steder man ikke er sikker på at kunne skylle grundigt.

nå…

netto havde kun den brune variant og den købte jeg altså ikke.

til gengld har jeg fået foreslået almen afkalker til elkederler og kaffemaskiner.

ann: tror du at cat-it ville kunne holde til en nat i det, og så hvis jeg brugte et par timer på at skylle den igennem at den så ville være fin til brug for willow igen?

Eddikesyre og Minuskalk er vist nogenlunde lige fedt… og det bruges naturligvis fortyndet efter anvisning på flasken :slight_smile: Jeg afkalker uden problemer hele min pumpe med det (og lader den bagefter køre i rent vand, der skiftes et par gange, for at skylde den grundigt).
Pumpen skal selvfølgelig ikke stå en hel nat i sådan en opløsning. Det kan klares langt hurtigere.