Efter bedøvelsen?

Hej hej :slight_smile:

Nogen der har nogen gode råd til hvordan man kan “hjælpe” katten efter den har været fuldt bedøvet ??

Sørg for at holde den godt varm først og fremmest. Efterhånden som den vågner lidt op, er de fleste ofte sultne og tørstige - så tilbyd lidt lækkert lunt vådfoder og tilbyd vand. Men lad ikke katten have vandskålen stående med ret dybt vand, da de kan falde i søvn med hovedet i vandet.

Det er nogen timer siden hun kom hjem, så hun kan så småt gå uden at falde nu… Kan bare ikke få hende til at falde til ro og slappe af…

Hun har fået en del at spise. Det går ikke hurtigt men det ryger ned! :slight_smile:

Læg hende evt i en trasportkasse… den “tvinger” hende til at lægge sig ned og slappe af :slight_smile:

Nogen siger, at det er godt de går rundt, så går bedøvelsen hurtigere ud af systemet. Det har jeg dog ikke haft nerver til, så vores har været i et stort hundetransportbur indtil de er mere sikre på benene- gerne lidt sent på aftenen.

Hun skulle gerne være helt sig selv igen i morgen. :slight_smile:

Det var også det råd dyrelægen gav os… Men hun er meget bange for den, og da hun lå der tidligere fik hun hidset sig så meget op så hun kastede op ud i hele kassen… Så det tror jeg ikke ville være en god ide at prøve igen…

Nej, det kan jeg godt se…
Så anbring hende på et begrænset område - fx toilettet eller badeværelset… læg en dyen eller lignende på gulvet, så hun har noget varmt at ligge i…

[quote=Buffy;420289]Nogen siger, at det er godt de går rundt, så går bedøvelsen hurtigere ud af systemet. Det har jeg dog ikke haft nerver til, så vores har været i et stort hundetransportbur indtil de er mere sikre på benene- gerne lidt sent på aftenen.

Hun skulle gerne være helt sig selv igen i morgen. :)[/quote]

Jeg håber hun er frisk til imorgen… Hun elsker nemlig at være ude, så hun er heller ikk helt tilfreds med at døren er lukket… Synes bare det er ret svært ikke at kunne forklar hende hvad der er bedst…

Det med at putte dem i transportkasser skulle også være den bedste løsning - bare ikke for os… :frowning:

[quote=Ann K;420293]Nej, det kan jeg godt se…
Så anbring hende på et begrænset område - fx toilettet eller badeværelset… læg en dyen eller lignende på gulvet, så hun har noget varmt at ligge i…[/quote]

Tidligere da hun var helt blæst havde jeg også lavet en slags kravlegård rundt om sengen så hun ikke kunne komme ned derfra… - og så lå jeg selvfølgelig deroppe med hende… Det var lige da hun var kommet hjem og ikke kunne stå på benene, og da hun så kunne hoppe ud af den, kunne jeg ikke rigtig holde hende indespærret der mere…

Jeg har tidligere altid brugt vores badeværelse - der var nemlig gulvvarme, som jo sagtens kunne tændes om sommerren også :slight_smile: og med et par dyner bredt ud over gulvet + evt en god daseseng, så var det faktisk helt fint for missen…
Katten tager jo ikke skade af at være lukket inde på lidt plads en enkelt dag/nat :slight_smile:

[quote=Ann K;420301]Jeg har tidligere altid brugt vores badeværelse - der var nemlig gulvvarme, som jo sagtens kunne tændes om sommerren også :slight_smile: og med et par dyner bredt ud over gulvet + evt en god daseseng, så var det faktisk helt fint for missen…
Katten tager jo ikke skade af at være lukket inde på lidt plads en enkelt dag/nat :)[/quote]

Det lyder godt nok rart…! Når jeg selv er syg ligger jeg også på gulvet i badeværelset… underligt nok synes jeg man bliver rask hurtigere??? Kan da være min kat skulle prøve det samme i håb om at hun har arvet lidt af mine gener:høhø::høhø::høhø:

Mine katte har nu altid fået lov til at bevæge sig rundt, selvom de har slingret noget, for så kommer bedøvelsen hurtigere ud af systemet, og når de ikke slingrer mere, får de lov til at komme ud i haven (indhegnet).

Det skal dertil siges, at når de så har slingret lidt rundt (og drukket og spist), og konstateret, at de er hjemme igen, lægger de sig som regel til til at sove “rusen” ud.

[quote=Mega;420306]

Det skal dertil siges, at når de så har slingret lidt rundt (og drukket og spist), og konstateret, at de er hjemme igen, lægger de sig som regel til til at sove “rusen” ud.[/quote]

Mit problem var at jeg ikke kunne få hende til at falde til ro… Og nu ligger hun ved mine ben og er gået ud som et lys!

Så jeg vilo give dig HELT RET i overstående :wink:

Det syntes jeg nu heller ikke mine har gjort, de har vandret hvileløst rundt og faldet ned af sofaen for op i den skulle de jo…

[quote=Babyrex;420294]Jeg håber hun er frisk til imorgen… Hun elsker nemlig at være ude, så hun er heller ikk helt tilfreds med at døren er lukket… Synes bare det er ret svært ikke at kunne forklar hende hvad der er bedst…

Det med at putte dem i transportkasser skulle også være den bedste løsning - bare ikke for os… :([/quote]

Nu er det jo et lidt sent svar, for det meste er nok ude af kroppen nu :slight_smile:

Havde selv en kat, der blev kastreret i går. Jeg giver dem altid lidt plads - soveværelset er et godt sted. Ikke hele huset, for der er for mange steder de kan hoppe op.
Transportkasse bruger jeg kun, hvis de er meget omtumlede.

Jeg gik tidligt i seng i går og lå og læste og puttede med min dreng :inlove: - her til morgen var han frisk igen.

Men hvorfor var hun i narkose? Hvis hun fx er steriliseret bør du holde hende inde nogle dage.

[quote=Mega;420306]Mine katte har nu altid fået lov til at bevæge sig rundt, selvom de har slingret noget, for så kommer bedøvelsen hurtigere ud af systemet, og når de ikke slingrer mere, får de lov til at komme ud i haven (indhegnet).

[/quote]

Her har problemet været- (gerne med Leo, da han jo lidt ofte er i narkose pga. sin pels,) at han forsøger at springe op af alting.
Lukkede ham så på et tidspunkt i vores badeværelse, men her kunne han også springe i vindueskarmen og op på vasken og har så måtte gribe en mis, der skvatter ned.
Han er forøvrigt også rastløs, de første timer.

Jeg har nu osse altid ladet mine vakle rundt …Alt det de lyster, da narkosen hurtigere er ude af kroppen, des mere de bevæger sig. Jeg vælger at have nogle timer med meget motion, da jeg lister efter den vaklende kat, og sørger for at den ikke springer op på noget, hvor den kan risikere at falde ned og komme til skade.

Hvis din missepige har været lagt i narkose pga. operation, så ville jeg vælge at holde hende inde nogle dage.

Jeg havde også en kat der var i narkose i går, han skulle have en tandrensning.
Kan se at han reagerede helt anderledes på narkosen.
Da jeg hentede ham inde ved dyrlægen lidt før kl. 15 var han allerede frisk. Og da vi kom hjem var han sikker på benene, virkede helt normal, og spiste og drak godt.
Han lå og hvilede lidt ude i havestuen, men tror ikke han sov før 4-5 timer senere.

Utroligt hvor forskelligt de små pus reagerer…

Filur var også helt frisk efter han blev neutraliseret i sin tid. Var da helt i tvivl om, om de nu også havde fikset ham. :tihi:

Det har jo også stor betydning om dyrlægen tager katten som den første på bordet kl 9 eller om katten opereres kl 15 :wink:

Og ikke mindst, hvor gammel katten er - jo ældre des mere sidder narkosen i dem, synes jeg.