Efterlysninger og fremlysninger

Efterlysninger og fremlysninger af kæledyr – kunne det gøres bedre?

Jeg er nysgerrig på, hvordan I oplever det, når et kæledyr bliver væk, eller når man finder et kæledyr, hvor man gerne vil have det tilbage til sin ejer.

I dag bliver efterlysninger og fremlysninger ofte delt på mange forskellige hjemmesider og sociale medier – blandt andet i forskellige lokale og landsdækkende Facebook-grupper. Det kan betyde, at den samme efterlysning skal deles flere steder, og at det kan være svært at vide, hvor man skal lede, hvis man finder eller savner et dyr.

Jeg kunne derfor godt tænke mig at høre jeres erfaringer:

• Har I selv prøvet at efterlyse et kæledyr?
  • Har I prøvet at finde et kæledyr og skulle finde ejeren?
  • Oplevede I, at det var nemt at nå ud til de rigtige mennesker?
  • Var det svært at holde overblik over de forskellige grupper og sider?
  • Synes I, der mangler ét samlet sted til efterlysninger og fremlysninger?

Jeg tænker på en løsning, hvor man ét sted kunne se både efterlyste og fundne hunde, katte og andre kæledyr, eventuelt med mulighed for at se efterlysninger i sit eget område og få besked, hvis et relevant dyr bliver efterlyst eller fundet i nærheden.

Ville I selv bruge sådan en løsning, hvis den fandtes?

Jeg er meget interesseret i at høre både positive og negative erfaringer. Det vigtigste er ikke, om I synes, idéen lyder god, men om I faktisk oplever et problem med den måde, efterlysninger og fremlysninger foregår på i dag.

4 Synes om

Ideen er fin - jeg tvivler dog på, at den i praksis kan implementeres, netop fordi der allerede findes så mange kanaler; at få kanaliseret alt over i en enkelt, vil næppe være muligt, og derved bliver der jo bare tale om endnu en oven i stakken…

Mht. egen erfaring, så har jeg kun en enkelt gang efterlyst, men det ligger så mange år tilbage, at “kanalen” bestod i opslag på lygtepæle i kvarteret og lokalavisen - uden held, katten blev 2 år efter fundet via katteregisteret.

Til gengæld har jeg med held fremlyst tilløbne dyr i den lokale FB gruppe, og sammenført andre med ejere, der der har efterlyst samme sted

4 Synes om

Der findes jo et samlet register for alle katte der er mærket. Danskkattergister.dk, hvor man kan efterlyse sin kat, med billede.

Jeg har to gange måtte efterlyse en kat, da vi boede på gården. De blev naturligvis efterlyst på dansk katteregister og jeg slog det op på min Facebook og i lokale grupper, da de jo ofte befinder sig lokalt. Samt jeg lavede en masse eftrlysnings seddler, som jeg uddelte til alle husstande i 5 km omkreds, hun kom hjem halvanden døgn senere.

Tvivler på at anden register eller noget ligende vil virke, ofte glemmer folk at skrive på de mange efterlysninger, at drn er kommet hjem.
Og hvem skal betale.

4 Synes om

Jeps - og til trods for at den mulighed har eksisteret i årevis, er det ikke den, men diverse SoMe kanaler de fleste vælger i dag…

6 Synes om

Katteregister og hunderegister er hvor jeg ville efterlyse. Jeg ville nok enten slå op i en lokal FB gruppe eller old school hænge en seddel i det lokale supermarked.

Jeg håber, at evt finder tjekker dyrets mærkning (hvis de kan komme til dyret)

For år tilbage har jeg over 2 omgange haft en kat der blev væk. Jeg var ikke på FB, så jeg satte seddel i Rema (og efterlyste i katteregister) Første gang blev jeg ringet op, da finder havde tjekket mærke og derfor kunne kontakte mig :heart: anden gang modtog jeg et opkald at en kat, der passede på billedet på sedlen i Rema, sad i deres budskads og virkede forvirret (hvilket han var. Han var sluppet ud af indhegnet have og efterfølgende fået et epileptisk anfald)

Jeg ville ikke bruge en samlet gruppe for efterlyste dyr (de eksisterer desuden allerede i hobetal på eks FB)

3 Synes om

Da jeg ved en ren forglemmelse glemte at lukke et vindue og begge katte hoppede ud. Var jeg først selv ude og lede, der fandt jeg meget madglade Simba der ventede på at blive hentet (ham går jeg desuden tur med, så var vandt til at løbe ud)

Aslan der for det første ikke er vandt til at komme ud og for det andet hader fremmede var pist væk :frowning:

Jeg ringede til dyrlægen for at få øremærket, og efterlyste ham på facebook med billeder og øremærke.

Selvom jeg var ude og lede både med og uden Simba kom han ikke frem.

Dog var det et (voksent) avisbud samt diverse naboer (bor i lejlighed) der var ude og lede, efter jeg havde postet på facebook.

Den ene “nabo” fandt Aslan og fik næsten fat i ham, men han var så skræmt han ikke kunne kende mig, og kradsede og bed og løb afsted igen…

Han blev dog stadig set i området, og endte med at en venlig kvinde fra facebook lånte mig en kattefælde gratis.

Efter en uges tid gik han endelig i fælden, og jeg kunne få ham indenfor…

Der gik en halvtime før han var så meget sig selv at han opdagede at han var hjemme.

Jeg takkede folk på facebook og slettede mit opslag…

Avisbudet skriver stadig engang imellem når hun ser en kat der ligner mine, og det er jeg helt okay med. Så skriver jeg bare mine er hjemme og så er der ikke mere i det :smiley:

Det var en lokalgruppe jeg fik flest svar på :slight_smile:

Jeg mener ikke jeg efterlyste ham i registeret, jeg var “bare” inde og tjekke der stod det rigtige nummer.

Jeg tvivler dog på at havde de kunne læse hans øremærke at han så havde været i live, når jeg ikke engang kunne komme til ham.

6 Synes om

Jeg har selv fundet både hunde og katte og prøvet de oplysninger der var i registeret ikke passede, så ringede jeg 114 (ved en hund jeg fandt) eller fremlyste på facebook.

Ved hunden var den efterlyst hos politiet.

Og ved kattene var der hurtigt nogen der kendte nogen der kendte ejeren og kattene (og hunden) kunne hurtigt komme hjem :slight_smile:

5 Synes om

Tak for et rigtig godt og nuanceret svar. Det er faktisk præcis den slags erfaringer, jeg håber at få frem med mit spørgsmål.

Jeg er helt enig i, at det vil være svært – og nok heller ikke realistisk – at få alle til at droppe de eksisterende kanaler. Det er heller ikke nødvendigvis tanken. Jeg er mere nysgerrig på, om der kunne være værdi i at have ét ekstra sted, hvor man kunne få et samlet overblik, samtidig med at man selvfølgelig fortsat kan bruge Facebook og andre steder.

Det, du skriver om, at du selv har haft held med fremlysninger via den lokale Facebook-gruppe, er også interessant. Det kunne være spændende at høre, om du oplever, at det primært er det lokale netværk, der gør forskellen – eller om det nogle gange er svært at nå de rigtige mennesker.

Tak fordi du deler dine erfaringer :blush:

3 Synes om

Tak for dit svar – og især for at fortælle så konkret om dine egne erfaringer.

Du har helt ret i, at der allerede findes registre, hvor man kan efterlyse sit dyr. Det, jeg især er nysgerrig på, er derfor forskellen mellem selve registreringen og den måde, folk rent faktisk finder og deler efterlysninger på i dag.

Det er også rigtig interessant, det du skriver om, at folk ofte glemmer at opdatere efterlysningen, når dyret er kommet hjem. Det er faktisk en af de udfordringer, jeg synes er værd at undersøge nærmere.

Og spørgsmålet om betaling er selvfølgelig også relevant. Min tanke er netop først at finde ud af, om der overhovedet er et reelt behov, før man begynder at tænke i økonomi og drift.

Tak for dine input – det er virkelig brugbart i forhold til at forstå, hvordan folk faktisk gør i praksis.

2 Synes om

Tak for dit meget konkrete svar. Det er faktisk rigtig interessant at høre, hvordan du selv har gjort.

Det lyder som om, du ville bruge en kombination af register, lokal Facebook-gruppe og eventuelt et fysisk opslag – og at det netop er det lokale, der er vigtigt.

Jeg er især nysgerrig på én ting: Hvis man kunne få besked, når der blev efterlyst eller fundet et dyr inden for fx 5, 10 eller 20 km fra ens hjem, ville det så ændre noget for dig? Eller ville du stadig foretrække de løsninger, du bruger i dag?

Jeg prøver ikke at overbevise nogen om, at der er brug for en ny løsning – jeg prøver faktisk at finde ud af, om der overhovedet er et behov. Så også et nej er meget værdifuldt for mig :blush:

2 Synes om

Tusind tak for at dele hele historien – det er faktisk lige præcis sådan nogle erfaringer, jeg håbede på at få med mit opslag.

Det lyder som om, Facebook fungerede rigtig godt for dig, især fordi den lokale gruppe gjorde, at folk i området faktisk kunne hjælpe med at lede. Historien med kattefælden viser også, hvor meget et lokalt netværk kan betyde.

Det får mig faktisk til at tænke på noget andet:

Hvis man kunne beholde fordelen ved det lokale netværk, men samtidig få en automatisk besked, når der blev efterlyst eller fundet et dyr inden for fx 5, 10 eller 20 km fra ens område – tror du så, det ville være nyttigt?

Og det er også interessant, det du skriver om de forkerte oplysninger i registrene. Det er jo netop sådan nogle praktiske problemer, der kan være svære at opdage, hvis man kun ser på, hvordan systemerne er tænkt til at fungere.

Tak igen – det er virkelig brugbar feedback.

3 Synes om

Det har jeg jo sådan set allerede svaret på med det forrige indlæg - ja, det var det lokale netværk og nej, det var ikke svært… :smirk:

4 Synes om