For et par dage sidden, da jeg sad og nulrede poter på mine ene kat, opdagede jeg at han havde noget fedet mellem trædepuderne på forpoterne. Det var sådan noget mørk lidt indtørret snask, der samtidig var fedtet og når jeg pillede det af, var hudden svampet neden under. Det minder mig lidt om eksem, men kan også sagtens bare være fedtet hud, fordi huden ikke har kunnet ånde og dermed er blevet irriteret? Måske det bare er noget fugtigt grus fra bakken, han har haft til at sidde fast mellem poterne? (kunne godt ligne grus jeg pillede af, men er ikke helt sikker)
Hvad tænker i om dette? Han er på ingen måde generet af det og jeg må pille og rode alt hvad jeg vil. Det virker ikke hævet og han hopper og klatre gerne.
Kan det måske være gruset han ikke kan tåle, eller kan det være andet?
Han kommer selvfølgelig til dyrlægen, hvis det fortsætter. Men hvis i har et bud som jeg kan prøve af først, vil jeg gøre dette, da han ikke bryder sig om at komme ud af lejligheden og jeg derfor kun vil tage ham til dyrlægen hvis det er meget nødvendigt.
start med at holde øje og holde det rent. hvis det så viser sig at der er noget galt, så skal det afgøres om det er en svampe infektion eller en allergisk reaktion. Hvis det når dertil så spørg ind til det igen, så kan vi bedre komme med input.
der er ingen grund til at bruge en masse tid og energi på det hvis det " bare" er grus snask.
Susanne W kan nok skrive om den kedelige sygdom, det evt. kan være. Ellers kan du søge lidt tilbage i dette forum.
Men jeg har set et engangstilfælde af sådan en pote på een af mine katte (hun er faktisk generelt allergisk). Det her var dog meget uproblematisk! Dyrlægen barberede pelsen inde i poten, og så fik jeg en antibiotika-creme med hjem, som skulle bruges i en 10 dages tid. Det gik væk og er aldrig set siden.
Dyrlægen spurgte til, om der var nogen chance for, at hun havde brændt sig, og det er der generelt ikke herhjemme. Men jeg er også helt sikker på, at det ikke var problemet, for trædepuderne var helt upåvirkede.
Så hvad det kom af, var et godt spørgsmål.
Men smut du til dyrlæge med det, og få det behandlet! Håber det er lige så simpelt for din mis.
[QUOTE=pivnu;1177378]Susanne W kan nok skrive om den kedelige sygdom, det evt. kan være. Ellers kan du søge lidt tilbage i dette forum.
Men jeg har set et engangstilfælde af sådan en pote på een af mine katte (hun er faktisk generelt allergisk). Det her var dog meget uproblematisk! Dyrlægen barberede pelsen inde i poten, og så fik jeg en antibiotika-creme med hjem, som skulle bruges i en 10 dages tid. Det gik væk og er aldrig set siden.
Dyrlægen spurgte til, om der var nogen chance for, at hun havde brændt sig, og det er der generelt ikke herhjemme. Men jeg er også helt sikker på, at det ikke var problemet, for trædepuderne var helt upåvirkede.
Så hvad det kom af, var et godt spørgsmål.
Men smut du til dyrlæge med det, og få det behandlet! Håber det er lige så simpelt for din mis.[/QUOTE]
Jeg tænkte også på bare at tage til dyrlægen, han kan virkelig bare ikke li at komme ud, derfor spørgsmålet Men vi må nok bare se at komme afsted inden det udvikler sig. For jeg ved også med sikkerhed at han ikke har brændt sig eller andet i den stil og han bor jo inde så kan heller ikke være sket udenfor et sted. Nå, den lille mis må vel bare finde sig i at komme ind i transportkassen og være noget utilfreds med mig resten af dagen.
Det er pemphigus du tænker på, og det tror jeg heldigvis ikke det er - det lyder han alt for god til. Men måske synes jeg det lyder lidt som “lakrids mellem tæerne” - simpelthen ophobning af hudfedt og støv, der bliver til en kage mellem tæerne? Billeder er altid værdsat i denne slags tilfælde
VH
Susanne
[QUOTE=Susanne W;1177431]Det er pemphigus du tænker på, og det tror jeg heldigvis ikke det er - det lyder han alt for god til. Men måske synes jeg det lyder lidt som “lakrids mellem tæerne” - simpelthen ophobning af hudfedt og støv, der bliver til en kage mellem tæerne? Billeder er altid værdsat i denne slags tilfælde
VH
Susanne[/QUOTE]
Det der lyder meget som det, er sådan noget lidt fedtet sort snask. Og skal prøve at få taget et billede, han har bare ikke helt tålmodighed til at ligge stille længe nok til at jeg selv kan tage det Men vil prøve at få taget et i aften med hjælp fra kæresten, for ja det er nok lettere at komme med et bud, når der er et billede.
Så fik jeg taget billede, der er ret svært at se fordi jeg har vasket hans pote i går og i forgårs med sæbespånevand, så det ser ikke så slemt ud. Men der kan ses lidt sort snask, sådan noget har der været mere af og det er snasket godt ind i pelsen og klistre, og så er der den svage rødmen i nederste højre hjørne, men er lidt svært at se.
Er det rigtigt at vaske det med sæbespåner, eller skal jeg bare vaske det i vand, eller helt lade være? Eller måske have fat i noget klorhexidin til sår?
Håber det hjælper lidt nu hvor der er et billede. Han er som sagt på ingen måde generet af det. Er ikke øm, hopper og klatre gerne og han slikker heller ikke på det, så har på ingen måde fornemmelsen af at han har bemærket at det er der.
[QUOTE=Susanne W;1177574]Jeg er ret sikker på at det bare er lidt lakrids mellem tæerne. Huden på trædepuderne ser fin og hel ud, så mon ikke bare det er lidt skidt
VH
Susanne[/QUOTE]
Puha det lyder rigtig godt Vil du så foreslå at jeg vasker det, eller skal jeg bare lade det være?
Og hvad kommer det egentlig af? Er det noget de bare får, eller er der en eller anden grund til at det kommer?
Jeg ville vaske videre med sæbespåner. Der er noget rødme, men ellers ikke noget, som ser kriminelt ud. Du bør selvfølgelig holde øje med poten i fremtiden.
Der bliver selvfølgelig holdt øje med poterne, er slet ikke noget jeg kan lade være med, for han elsker at få nuldret poter og stikker dem selv op i hovedet af mig, så det sørger herren selv for
Men jeg vil fortsætte med at vaske dem og selvfølgelig tørre dem godt bagefter
For mig både ser og lyder det som mere end “bare lakridser”. Lakridser påvirker ikke i sig selv huden. Men selvfølgelig samles der sort skidt i poten, hvis huden væsker.
Dog synes jeg også det ser meget mildt ud, og så længe det stille og roligt bliver bedre, kan du godt forsøge dig bare med sæbespåner. Min dyrlæge ville anbefale sæbespåner. Jeg var ellers lidt nervøs ved det til mine katte i starten (da sæbespåner er ret skrappe), men efter han har sagt OK for det, så stoler jeg på det. Blot skyld dem godt af
[QUOTE=pivnu;1178246]For mig både ser og lyder det som mere end “bare lakridser”. Lakridser påvirker ikke i sig selv huden. Men selvfølgelig samles der sort skidt i poten, hvis huden væsker.
Dog synes jeg også det ser meget mildt ud, og så længe det stille og roligt bliver bedre, kan du godt forsøge dig bare med sæbespåner. Min dyrlæge ville anbefale sæbespåner. Jeg var ellers lidt nervøs ved det til mine katte i starten (da sæbespåner er ret skrappe), men efter han har sagt OK for det, så stoler jeg på det. Blot skyld dem godt af :-)[/QUOTE]
Jeg holder skarpt øje med det for at være sikker på det ikke bliver værre, men umiddelbart virker det til at blive bedre, så nu får han lige lidt tid og ellers er det afsted til dyrlægen. Og dejligt at din dyrlæge siger god for sæbespåner, så vil jeg fortsætte med det og selvfølgelig vaske det godt bagefter, også for at han ikke får sæbe i munden.