Lige siden Mattis flyttede ind for to måneder siden har Mattis haft dårlig mave on and off. Jeg har haft ham en tur til dyrlægen der ordinerede ormekur samt Hills I/d. Jeg tvivler stærkt på at han havde orm, da han er behandlet to gange hos opdrætter inden han flyttede ind her. Hills I/d og Specific Digestive Support hjælper bestemt på maven og det er også lykkedes mig gradvist at vende til bage til hans “normale” foder som er RC Maine Coon Kitten og RC killinge vådfoder.
Mattis har så den rigtige dårlige vane at han stjæler mad både fra de andre katte og fra mig. Jeg tror efterhånden han mave er vænnet til RC Young Male som de to store får, men hvis han stjæler fra mig (senest jordbæryoghourt) så er det sikkert og vist at maven bliver slået i stykker igen. En dag gav jeg ham tre godbidder (kvalitet 98% kød) og der var dårlig mave til følge.
Denne weekend har budt på tre gange dårlig mave med efterfølgende bad og selv om han tager det i stiv pote synes jeg det er synd at han skal udsættes for det så ofte, men der er desværre ingen anden udvej, da han er smurt ind bag på.
Jeg håber, at der er nogle af jer, der kan give mig gode råd med hensyn til fodring eller andet jeg kan gøre, da det er første gang jeg har haft en kat med SÅ sart en mave. Er det noget han vokser fra eller kan jeg forvente at det fortsætter?
Jeg følger lige med her… Fra tidligere ejer ved vi Nobel har nemt til dårlig mave, og han har nu haft dårlig mave i 2 dage af et par godbidder vi gav ham…
[QUOTE=Bølles mor;979849]Lige siden Mattis flyttede ind for to måneder siden har Mattis haft dårlig mave on and off. Jeg har haft ham en tur til dyrlægen der ordinerede ormekur samt Hills I/d. Jeg tvivler stærkt på at han havde orm, da han er behandlet to gange hos opdrætter inden han flyttede ind her. Hills I/d og Specific Digestive Support hjælper bestemt på maven og det er også lykkedes mig gradvist at vende til bage til hans “normale” foder som er RC Maine Coon Kitten og RC killinge vådfoder.
Mattis har så den rigtige dårlige vane at han stjæler mad både fra de andre katte og fra mig. Jeg tror efterhånden han mave er vænnet til RC Young Male som de to store får, men hvis han stjæler fra mig (senest jordbæryoghourt) så er det sikkert og vist at maven bliver slået i stykker igen. En dag gav jeg ham tre godbidder (kvalitet 98% kød) og der var dårlig mave til følge.
Denne weekend har budt på tre gange dårlig mave med efterfølgende bad og selv om han tager det i stiv pote synes jeg det er synd at han skal udsættes for det så ofte, men der er desværre ingen anden udvej, da han er smurt ind bag på.
Jeg håber, at der er nogle af jer, der kan give mig gode råd med hensyn til fodring eller andet jeg kan gøre, da det er første gang jeg har haft en kat med SÅ sart en mave. Er det noget han vokser fra eller kan jeg forvente at det fortsætter?[/QUOTE]
Sikke noget, stakkels lille Mattis. Det er ikke sjovt at have dårlig mave.
Har du fået lavet en afføringsprofil på ham?..den kan klarlægge, om der er noget der skal behandles.
Jeg har haft en kat der kastede op og havde dårlig mave, hun blev ultralydsscannet i hele mave/tarm området…men der var intet at se.
Jeg droppede så Royal Canin TOTALT…fjernede det fra mit hus, alle 3 skiftede så foder…siden har ingen kastet op eller haft dårlig mave.
Jeg fodrer nu med Almo Nature Holistic tørfoder, …de kan nu kun lide den variant med lam, Eukanuba tørfoder med lam, Hill’s c/d tørfoder med kylling…ca 20 % af deres kost er tørfoder.
ca 80 % af deres kost er vådfoder…Porta21, Almo Nature, Bozita(kun nogle få af varianterne falder i deres smag)…mine katte har aldrig dårlig mave, de kaster aldrig op…de trives og deres pels er flot.
Det må være beviset på, at vi bruger det rette foder…
Når de har fået børstet tænder, 3-4 x ugl, får de naturligvis et par godbidder…det er det rene snyd :D…det er nemlig lidt af deres eget tørfoder, som jeg tager fra poserne i skabet…de venter spændt og spiser det, som om det er det mest spændende de har fået…ak ja, katte er nemme at narre.
De har aldrig fået alle andre “godbidder”…det har katte slet ikke behov for at få.
[QUOTE=Bølles mor;979849]Lige siden Mattis flyttede ind for to måneder siden har Mattis haft dårlig mave on and off. Jeg har haft ham en tur til dyrlægen der ordinerede ormekur samt Hills I/d. Jeg tvivler stærkt på at han havde orm, da han er behandlet to gange hos opdrætter inden han flyttede ind her. Hills I/d og Specific Digestive Support hjælper bestemt på maven og det er også lykkedes mig gradvist at vende til bage til hans “normale” foder som er RC Maine Coon Kitten og RC killinge vådfoder.
Jeg håber, at der er nogle af jer, der kan give mig gode råd med hensyn til fodring eller andet jeg kan gøre, da det er første gang jeg har haft en kat med SÅ sart en mave. Er det noget han vokser fra eller kan jeg forvente at det fortsætter?[/QUOTE]
Har du fået lavet en afføringsprofil på ham?..den kan klarlægge, om der er noget der skal behandles.
Jeg har haft en kat der i lang tid kastede op og havde dårlig mave, on and off…mest on, uden at hun dog virkede syg på nogen måde, hun blev så ultralydsscannet i hele mave/tarm området…men der var intet at se.
Jeg droppede så Royal Canin TOTALT…fjernede det fra mit hus, alle 3 skiftede så foder…siden har ingen kastet op eller haft dårlig mave.
Jeg fodrer nu med Almo Nature Holistic tørfoder, …de kan nu kun lide den variant med lam, Eukanuba tørfoder med lam, Hill’s c/d tørfoder med kylling…ca 20 % af deres kost er tørfoder.
ca 80 % af deres kost er vådfoder…Porta21, Almo Nature, Bozita(kun nogle få af varianterne falder i deres smag)…mine katte har aldrig dårlig mave, de kaster aldrig op…de trives og deres pels er flot.
Når de har fået børstet tænder, 3-4 x ugl, får de naturligvis et par godbidder…det er det rene snyd :D…det er nemlig lidt af deres eget tørfoder, som jeg tager fra poserne i skabet…de venter spændt og spiser det, som om det er det mest spændende de har fået…ak ja, katte er nemme at narre.
De har aldrig fået alle andre “godbidder”…det har katte slet ikke behov for at få.
Det er noget vi gør for vores egen skyld…når vi skal hygge propper vi en masse i munden…
EDIT: jeg har slettet 2 enslydende kopier af dette indlæg…aner ikke hvorfor det kom 3 gange
Har du fået lavet en afføringsprofil på ham?..den kan klarlægge, om der er noget, der skal behandles.
Jeg har haft en kat der kastede op og havde dårlig mave, hun blev ultralydsscannet i hele mave/tarm området…men der var intet at se.
ca 80 % af deres kost er vådfoder…Porta21, Almo Nature, Applaws, Bozita(kun nogle få af varianterne falder i deres smag)…mine katte har aldrig dårlig mave, de kaster aldrig op…de trives og deres pels er flot.
Det er noget vi gør for vores egen skyld…når vi skal hygge propper vi en masse i munden…
Royal Canin Gastro INTESTINAL - købes hos dyrlægen.
Det gjorde underværker hos min Queenie, der havde dårlig mave i flere måneder uden vi kunne finde årsagen.
Kender flere i samme situation, hvor ovenstående foder har været løsningen.
en lille klat A38…i hvert fald bedre end jordbær yoghurt
Hvordan er den dårlige mave? Altså afføringen?
On-off dårlig mave kan godt være en sart mave, eller en mave der lige trænger til en antibiotika kur for at slå antallet af problem voldende bakterier ned - men det kán også være giardia eller trichomona foetus
Margrethe havde meget sart mave det første år jeg havde hende - hvis hun blev tilbudt andet end det vanlige foder så fik hun dårlig mave og/eller kastede op…
Jeg lod HELT vær med at tilbyde andet end vanlig kost og det virkede - i dag kan hun spise stort set alt(hvis hun da vil… )…
Jeg fodrede en laaang overgang med hills I/D for at skåne maven …
Pt. fodre jeg med Rc persian og natures best - det har ikke givet nogen udslag…
Men jeg vil nok foreslå at i prøver at fodre med det foder han kan tåle i en lang periode før i tilbyder andet - forhåbentligt kan der komme lidt ro på maven
Er endnu ikke vildt erfaren i det med dårlige maver, men har haft 2 kuld plejebørn hvor der har været dårlig mave over hele linjen grundet en eller anden bakterie-infektion som florerer blandt internatskatte.
-
kuld plejebørn var meget hårdt ramt. Både med opkast hist og pist, og enormt dårlig mave. De første 2 uger var jeg til dyrlæge med dem hver 2. dag. De endte faktisk med at blive indlagt hele bundtet hos dyrlægen en uge, så havde de fået maverne nogenlunde i orden og kom tilbage til internatet (de var gamle nok). De fik vådfoder og tørfoder fra RC - gastrointestinal indtil det var helt i orden. Det her kuld har været kastebold en stor del af deres første del af deres liv, kombineret med at jeg ikke vidste noget om killinger da jeg fik dem. Så jeg fik også lavet nogle fejl med adgang til for stort et areal for hurtigt og de havde fri adgang til de stores mad hvor ½delen er grain-free som også kan være hårdt for maven.
-
kuld plejebørn. 3 ud af 4 måtte også afsted til Dr. Dyr og have en blandet cocktail i løbet af den første uge. Samme billede med opkast og pladdermave. De fik den her cocktail og allerede i løbet af 2 timer livede de gevaldigt op. Da jeg kom hjem med dem har de efterfølgende kun fået RC gastrointestinal både som vådfoder og tørfoder. Derudover har de ikke haft adgang til de stores foder før maverne var i orden samt heller ikke lige så hurtig adgang til store arealer. Maverne har opført sig fint og jeg er nu begyndt at blande deres killingefoder i RC gastro således at de får det i forholdet 1(kitten):3(gastro). 7-9-3 har der ikke været nogen mavereaktion på det.
Jeg tror med min endnu begrænsede erfaring på området at første kuld måske kan have fået sart mave af al det stress de har været udsat for inden de landede hos mig og at det har gjort dem mere modtagelige overfor den mavebakterie som har angrebet dem. Hold 2 har ikke haft hel så stresset en tilværelse inden de landede hos mig og belært af erfaringer fra første kuld er der så nogle ting jeg har ændret på. Hold 2 har alle pæne maver i dag og de har vist været her lidt over 3 uger så vidt jeg husker.
2 af mine store misser har også været ramt af maveinfektion i ca. 2½ dag, men ikke mere end det kunne klares også med RC-gastro, probiocin (det har killingerne forresten også fået), og HUSK på maden (det fik killingerne også til at starte med)
God bedring med din mis
Tak for jeres svar.
Nej, jeg har ikke fået lavet en afføringsprofil på ham men det overvejer jeg stærkt at få lavet en. Jeg har allerede talt med dyrlægen om det da jeg havde Mattis til undersøgelse. Mattis’ mave kom sig bare meget hurtigt da han først fik I/d, så jeg regnede nok med at det var fordi han går og spiser alt muligt han ikke er vant til. Nu skal der bare næsten ingen ting til før maven “går i stykker”.
HUSK og A38 har ingen virkning overhovedet på ham.
Jeg skal alligevel hen til dyrlægen og købe mere fodder en af dagene så vil jeg høre om det er en afføringsprøve der skal til.
det kan vel ikke være lopper/loppeallergi - kan udmærket give dårlig mavse