Hej
Her har vi, efter alle kunstens regler, opført et el hegn så vores katte ikke kan kravle ud og ikke mindst , for at holde vildkatte ude.
Men lige hjælper det. En af vores hunkatte, en norsk skovkat, er fuldstændig upåvirket af at hun får stød, og stød får hun, jeg har selv prøvet:uha: av av av. Katten kravler enda ud imellem de tråde der giver stød, så hun rører ved begge tråde samtidigt.:? Der er ca 7 cm imellem trådene.
Katten stopper lige sådan op da hun får stød, kigger omkring og tænker vist, " hvad var det" og så kravler hun videre. skod kat.
Jeg ved for pokker ikke hvad jeg kan gøre for at holde hende inde.
Vi har købt et Gallagher FenceMaster M100, har prøvet med to forskellige slags tråde der giver stød. Vi har også jordspyd, Hvad mere kan vi gøre ?
Når stød vieker må i gøre det sådan, det er det fysiske I rammer hende på dvs at hun fysisk ikke kan komme over. Et udhæng kunne være løsningen. Det er SÅ fustrerende at gøre det SÅ godt for dyrene og bruge tid og penge på at sikre dem og de så alligevel klatre over. FY MIS:hmpf:
Velkommen i klubben Joan.
Vores Laika tager også gerne et stød - endda flere - for at komme ud/over hegnet.
Jeg ved ikke hvor mange gange vi har justeret på trådene: Haft dem ovenpå hegnet, vinklet ud fra hegnet, med hønsenet bagved trådene og med forskellige afstande mellem trådene … usanset hvad vi gør, så kan Laika komme ud
Der er “smæk” på vores hegn, så jeg er helt sikker på, at hun FÅR stød, selvom skovkattepelsen måske/måske ikke isolerer.
Pt. er Laika installeret på et værelse på vores 1. sal, fordi hun har revet sine ledbånd i det ene knæ over. Dvs. hun kommer ikke ud i haven.
Når/hvis hun skal det på et tidspunkt, så bliver vi nødt til at eksperimentere igen. Næste gang tror jeg, vi prøver at sætte enten noget hårdt plast eller nogle Trapezplader på hegnet … sådan ca. fra trådene og 30-40 cm. ned. Jeg håber dermed, at hun ikke vil kunne kravle op (men hvem ved - den dame er en kvindelig Houdini :høhø:)
Vi vil prøve at sætte noget trådnet lige nedenunder trådene , fastgjort på træværket og evt flere jordspyd. Håber at det vil hjælpe.
Dog efterlyser jeg flere gode råd
[QUOTE=DK Lindvig;1200537]Velkommen i klubben Joan.
Vores Laika tager også gerne et stød - endda flere - for at komme ud/over hegnet.
Jeg ved ikke hvor mange gange vi har justeret på trådene: Haft dem ovenpå hegnet, vinklet ud fra hegnet, med hønsenet bagved trådene og med forskellige afstande mellem trådene … usanset hvad vi gør, så kan Laika komme ud
Der er “smæk” på vores hegn, så jeg er helt sikker på, at hun FÅR stød, selvom skovkattepelsen måske/måske ikke isolerer.
Pt. er Laika installeret på et værelse på vores 1. sal, fordi hun har revet sine ledbånd i det ene knæ over. Dvs. hun kommer ikke ud i haven.
Når/hvis hun skal det på et tidspunkt, så bliver vi nødt til at eksperimentere igen. Næste gang tror jeg, vi prøver at sætte enten noget hårdt plast eller nogle Trapezplader på hegnet … sådan ca. fra trådene og 30-40 cm. ned. Jeg håber dermed, at hun ikke vil kunne kravle op (men hvem ved - den dame er en kvindelig Houdini :høhø:)[/QUOTE]
Tak Hanne for svar. Vi giver ikke op endnu, Houdini kan gå hjem her, :høhø: Vores katte lever meget godt op til deres ry her. De er frygtløse
Jeg tænker, om katten får rørt både jord og strømtråd? Nu ved jeg ikke, hvor meget træ leder (jeres plankeværk), men sikkert ikke nok til at give et ordentligt rap. Når du skriver, at I har prøvet med jordspyd, tænker jeg, at I har én tråd til jord og to til strøm? Kan katten undgå at røre ved jordtråden og kun røre strømmen? For så er der jo ikke meget smæk på.
Vi har i foråret sat strøm i vores eget hegn, eftersom vi havde en flugt fra indhegningen i marts. Vores indhegning er lavet med plastbelagt delfinhegn og 40 cm skråhegn ind over, men det holdt ikke Ozzy tilbage, da han virkelig ville ud. Eftersom vores hegn er plastbelagt, er der ingen jord for kattene at røre, og vi turde ikke hænge an på, at kattene ville kunne røre to tråde på én gang. Derfor har vi sat volierenet, der er sat til jordspyd, op uden på vores delfinhegn, så kattene ikke kan undgå at røre noget jordet. Så når de så rører strømmen, vil de få smæk. De har dog ikke prøvet det endnu, men det har vi, og det er, lige så man spjætter af det, når man rører volierenet og strøm
Skulle jeg lave noget om hos jer, ville jeg droppe de der tråde, I har nu. Jeg ville sætte noget volierenet på de øverste måske 40 cm af træhegnet og så sætte nogle skrå (eller vandret siddende) stykker træ ind over haven. På dem ville jeg så opspænde strømmen igen. Når de sidder sådan, er det mest sandsynligt, at katten vil røre trådene med ører eller poter, og der er de ikke isolerede ret godt af pelsen. så det burde stoppe dem, tænker jeg.
Noget af vores familie har i øvrigt også en udbryderskovkat, der kan kommer over nærmest alt. Deres løsning har været at sætte akrylplader (tror jeg, det er. Sådan noget meget glat, næsten gennemsigtigt plastik) på den øverste del af deres hegn, så katten ikke kan få fodfæste.
[QUOTE=Pussikat;1200547]Jeg tænker, om katten får rørt både jord og strømtråd? Nu ved jeg ikke, hvor meget træ leder (jeres plankeværk), men sikkert ikke nok til at give et ordentligt rap. Når du skriver, at I har prøvet med jordspyd, tænker jeg, at I har én tråd til jord og to til strøm? Kan katten undgå at røre ved jordtråden og kun røre strømmen? For så er der jo ikke meget smæk på.
Vi har i foråret sat strøm i vores eget hegn, eftersom vi havde en flugt fra indhegningen i marts. Vores indhegning er lavet med plastbelagt delfinhegn og 40 cm skråhegn ind over, men det holdt ikke Ozzy tilbage, da han virkelig ville ud. Eftersom vores hegn er plastbelagt, er der ingen jord for kattene at røre, og vi turde ikke hænge an på, at kattene ville kunne røre to tråde på én gang. Derfor har vi sat volierenet, der er sat til jordspyd, op uden på vores delfinhegn, så kattene ikke kan undgå at røre noget jordet. Så når de så rører strømmen, vil de få smæk. De har dog ikke prøvet det endnu, men det har vi, og det er, lige så man spjætter af det, når man rører volierenet og strøm
Skulle jeg lave noget om hos jer, ville jeg droppe de der tråde, I har nu. Jeg ville sætte noget volierenet på de øverste måske 40 cm af træhegnet og så sætte nogle skrå (eller vandret siddende) stykker træ ind over haven. På dem ville jeg så opspænde strømmen igen. Når de sidder sådan, er det mest sandsynligt, at katten vil røre trådene med ører eller poter, og der er de ikke isolerede ret godt af pelsen. så det burde stoppe dem, tænker jeg.[/QUOTE]
Der er 3 tråde med 7 cm mellemrum . Øverste og nederste er strømførende og den midterste er jord forbundet til 2 jordspyd . Neontester viser rigtig god forbindelse mellem strøm og jordtråd . Vi vil prøve og sætte ekstra net/jord forbindelse på vores plankværk, så kattene ikke kan undgå at røre ved jord samtidigt.
[QUOTE=Pussikat;1200547]Jeg tænker, om katten får rørt både jord og strømtråd? Nu ved jeg ikke, hvor meget træ leder (jeres plankeværk), men sikkert ikke nok til at give et ordentligt rap. Når du skriver, at I har prøvet med jordspyd, tænker jeg, at I har én tråd til jord og to til strøm? Kan katten undgå at røre ved jordtråden og kun røre strømmen? For så er der jo ikke meget smæk på.
Skulle jeg lave noget om hos jer, ville jeg droppe de der tråde, I har nu. Jeg ville sætte noget volierenet på de øverste måske 40 cm af træhegnet og så sætte nogle skrå (eller vandret siddende) stykker træ ind over haven. På dem ville jeg så opspænde strømmen igen. Når de sidder sådan, er det mest sandsynligt, at katten vil røre trådene med ører eller poter, og der er de ikke isolerede ret godt af pelsen. så det burde stoppe dem, tænker jeg.[/QUOTE]
ellers ja, om det ikke virker så må vi sætte ekstra volierenet op foroven som skråner ind i haven , med strøm på.
Held og lykke med det. Håber, I finder en løsning, der virker. Jeg ville nok også starte med at sætte et jordet metalnet på plankeværket og se, om det virker.
Da vores kat kravlede op og igennem strømtrådene viste det sig at der netop hvor han kravlede, ikke var nok jord. Når han kravlede op via træstolperne, fik han nemlig ikke (nok) stød. Vi satte derfor en ekstra tråd op, og ekstra net med jordforbindelse over træstolperne. Det gjorde tricket her.
Jeg har kun to tråde. En med strøm og en med jord. de sidder så tæt at katten (Lucky) ikke kan komme over uden at berøre begge to, og dermed et stød til følge
Det virker, men det er også eneste måde det virker på her
[QUOTE=DK Sugieh;1200680]Jeg har kun to tråde. En med strøm og en med jord. de sidder så tæt at katten (Lucky) ikke kan komme over uden at berøre begge to, og dermed et stød til følge
Det virker, men det er også eneste måde det virker på her :)[/QUOTE]
Vi har tre tråde og kræet kravlede ud imellem to tråde, hun fik stød . Det forskrækkede hende ikke overhoved. I dag bygger vi videre på projectet. Giver ikke op så let.