Elektrisk hegn "PetControl - noget værd?

Hej

Er der nogen der kender dette? Og er det til nogen nytte?

https://elmaterial.dk/Komplet-hegnsystem-til-sma-dyr-50m-/-65cm-hojde-elektrisk-hegn-PetControl

Vores hankat på 1 år (Laban - vi er selv ude om det med det navn) render ind gennem bøgehækken til naboen og skider på deres græsplæne. Han gør det samme på vores. Han har kattebakke og et hjørne, hvor der er masser af sand og jord, men græsplænen er åbenbart bedst. Vi flytter troligt lorte til hjørnet og strøer noget “gå væk” stads hvor han ikke skal, men han er helt lige glad. Vandpistol virker heller ikke.

Tanken med hegnet er ikke at holde ham 100% inde i haven. Blot at gøre det mindre attraktivt og mere bøvlet at gå over til naboen.

På sin vis ville vi gerne kunne holde begge katte inde på egen grund og jeg har brugt hele aftenen på at beundre folks løsninger på katteindhegning.dk. Men med 2 låger, bøgehække, ujævn og skrånende grund, skure, gamle træer og plankeværk skal vi nærmest bygge hele haven om og ofre 20-30000 på det. Så kattegale er vi heller ikke :wink: Og vi skal også kunne sikre at de >3 andre katte, der huserer i kvarteret ikke kan komme ind og blive spærret inde ved en fejl. En løbegård har vi også overvejet, men den ville blive så lille at det mest vil være symbolsk.

Suk… langt frustreret indlæg. Han er bare så bøvlet. Har haft masser af katte men ikke en der gav så meget bøvl. De første 5 mdr efter han blev kastreret tissede han konsekvent i ungernes senge. Det holdt op da vi gav ham calm fra royal. Og nu er det så demonstrativt lort de mindst diskrete steder. Frygter lidt at han bare ikke har det godt hos os… Og hvad gør man så? Hans søster lader til at have det fint.

Nå. Nok sludder. Er ovenstående hegn spild af penge eller et forsøg værd? Forestiller mig at hvis det løber langs bøgehækken så tør han ikke prøve. Ved godt at en kat sagtens kan hoppe over 50 cm, men hvis konceptet er at de nederste 50 cm af bøgehækken fra hans synspunkt giver stød så kan det være han holder sig væk. Han er ikke typen der klatrer/hopper meget.

Min første tanke er, at hvis det sættes i en hæk vil det aflade pga kontakt med hæk. Jeg kender det slet ikke, men tænker, hvad har du at miste :slightly_smiling_face:

1500 kr… :wink:

1 Synes om

Men god pointe med afladning. Den må ikke røre hækken :thinking:

Nu har jeg læst lidt på trustpilot om elmaterial, så tænker jeg finder en anden forhandler :wink:

Når det er så tæt på en 180 cm høj hæk som de nok kan klatre op i men jo ikke springer op i mon man så kan nøjes med el hegn et stykke op? Altså et relativt lavt hegn med kort afstand 7-10 cm mellem trådene og evt. hver anden med jord?

Det vil være lidt mere overskueligt end hegn i hele hækkens højde og strøm/udhæng for oven…

Det er meget muligt du kan det. Vær dog opmærksom på at både I mennesker og kattene så nemmere kommer til at få stød, hvis hegnet kun er f.eks. en meter højt. Ift hæk, så har jeg en killingekøber, der har en smart løsning på at trådene ikke må røre hækken, men hækken vokser og bliver klippet over året.

Vælger du metal hegn behøver du i øvrigt ikke jordtråd, det er kun hvis det er plasthegn :slight_smile:

1 Synes om

Jeg ville ikke bruge et hegn, som det du linker til. Hvis jeg forstår beskrivelsen korrekt er der strøm i alle de vandrette tråde i hegnet - dvs. også nede i den højde, hvor katten bevæger sig på jorden. Det er min opfattelse, at det vil indskrænke kattens fri bevægelighed i haven alt for meget, hvis den kan få stød blot ved at bevæge sig langs hegnet i jordhøjde. Det kan den selvfølgelig også lære at lade være med og dybest set er det nok et spørgsmål om holdninger. Jeg synes ikke, at katten bør få stød med mindre den forsøger at forcere hegnet - dvs. strømfrit hegn med el.tråd i toppen. Mine katte har etableret stier langs hegnet og elsker at ligge i hjørnerne, hvor græsset bliver højt. Det ville de ikke kunne med hegnet i beskrivelsen :slight_smile:

3 Synes om