Elektrisk Negleklipper?

Hej alle…

Jeg har et lille spørgsmål…

Nu er det sådan at Oliver hader at få klippet negle… Og jeg mener virkelig hader det… Selvom jeg sniger mig ind på ham når han sover, så ender jeg alligevel med et tandsæt i hånden…:uha:

Nu har jeg så fundet den her, men er der nogle er jer der har erfaring med den?

http://www.petdreams.dk/oster-el-negleklipper-katte.html

Håber i kan hjælpe

Jeg kan kun forestille mig, at han vil reagere endnu værre - især på grund af lyden - og for øvrigt kan han gå totalt i panik og blive skadet, da neglen åbenbart bliver holdt fast.

Lad være med at snige dig ind på ham, mens hans sover, og prøv i stedet for at vænne ham til berøringen ved at nusse med hans poter, mens du kæler med ham.

Og husk: KUN den aller yderste spids. Oplever han, at du klipper for tæt, og det gør ondt, lærer du ham det aldrig.

Jeg har ingen erfaringer med sådan en dims, men jeg har heller ikke problemer med at klippe kløer på mine katte.

Ofte kan katte ikke lide at få klippet kløer, fordi man holder katten.
Det skal man jo også med sådan en maskine, og måske i længere tid pga. at den filer/sliber isf. at klippe.

Jeg er mere tilhænger af at snakke sødt til katten, nusse den, have masser af godbidder og tålmodighed, og så langsomt vænne den til at få klippet kløer med en klosaks, sådan i et kontrolleret snuptag.

Snehvide var heller ikke vant til at få klippet kløer, da vi fik hende, men hun har efterhånden vænnet sig til det. Hun bryder sig ikke om at blive taget op, men vi kan få lov at trimme hende, når hun ligger på gulvet. Min kone holder, mens hun kæler, og så klipper jeg. Og det hele er overstået på under et minut… :slight_smile:

Hvor er det en sjov opfindelse… udelukkende designet til at lænse kattejeres lommer og forøge salget af Amoxicillin på apotekerne…

Ikke på vilkår om jeg ville bruge sådan en dims på mine katte!!!
Hell - jeg vil ikke engang forhandle tingesten!

(Har I for øvrigt bemærket at billedet viser en hundepote??? Til en kattekloklipningsdims!?!?
Det siger vist alt om effektiviteten… )

Dyp fingrene i rejevand eller andet dejligt-lugtende og abstrahèr katten og…klip

Holder kattens negle fast, mens den filer,

:uha:
Aldrig i livet - slet ikke med en kat der ikke vil i forvejen! :blegne: Jeg ser alle mulige paniksituationer for mig - og næste gang der så skal klippes går det da garanteret slet ikke. Jeg kæmper selv med Tullen pt, men hun skal nok lære det. (Tid og tålmodighed - og en anelse mere stædighed end katten, hvilket siger en del :muhaha:)

Tusinde tak for alle jeres svar… :slight_smile:

Tror bare jeg holder mig langt væk fra den så… Oliver var faktisk rigtig god til at få klippet negle… Men efter han blev kastereret og den forfærdelig oplevelse der fulgte med ham, bryder han sig bestemt ikke om det mere…

Jeg har senere fundet ud af, at dyrlægerne måtte vikle ham ind i et håndklæde og holde fast i hans poter får at kunne komme til at bedøve ham…:blegne::ked:

Så jeg kan egentlig godt forstå han ikke bryder sig om det…
Jeg plejer at vente til at han ligger og blunder i sofaen, sætte mig så hen ved siden af ham med negleklipperen og prøver forsigtigt at få fat på en pote… Imens snakker jeg med ham stille og roligt, roser ham og nusser ham… Men han vil ikke, og hiver straks poten til sig, hvorefter han nærmest gemmer den under sig… Så jeg er lidt på barbund over hvordan jeg ellers skal bære mig ad…

Maria - Hvor stort et problem er det med hans kløer? Bliver de faktisk for lange eller? For ellers så tag en pause med det… Og imens så væn haM stille og roligt Til at få nusset poter og senere begynde at klemme så de bliver vist frem… Altså alle de indledende øvelser til negle klipning, men uden at skulle have som mål at kløerne skal klippes :slight_smile:

Og mens i gør det, så forsøg Altid at stoppe inden hans grænse overskrides… :slight_smile:

Prøv at gå ind på www.kattehandel.dk… under punktet Aktivering har jeg skrevet en lille kort artikel ang klikkertræning… Bla giver jeg anvisning på hvordan du ved hjælp af shaping kan komme til at klippe kløer på en ellers meget bange eller vrangvilling kat. Vi brugte i sin tid metoden til Namacoola med rigtig god resultat - hun ligefrem spandt, når hun fik klippet kløer :slight_smile:

Jeg plejer at sidde med kattene, når jeg klipper deres kløer.

Jeg har dem siddende/liggende i venstre arm, med deres ryg op ad min arm.

Så snakker jeg stille og roligt til katten, nusser dens poter og mellem trædepuderne og trykker let ved tåen, så kloen kommer frem.

Nu har jeg norske skovkatte, med lange hår på/under poterne, så det er ikke altid lige let at se kløerne :høhø:

Klosaksen med stop på, så jeg ikke kan klippe for lange ind, har jeg i højre hånd, og så er det faktisk ingen sag at klippe i et kontrolleret snuptag.

Nogle gange har katten mindre tid/lyst til manicure :slight_smile:
Så holder jeg en pause, hvor jeg snakker til, og nusser katten, men den bliver siddende/liggende hos mig.
Kort efter prøver jeg igen, og så lykkedes det.

NB. det er ikke alle katte, der kan lide at ligge på ryggen, eller sidde halvt op.
Mine er vant til det og elsker det - de forbinder det med hygge og masser af nus (og kloklipning af og til) :tihi:

På den måde ville mine heller ikke gide det.

Ligesom Lindvig holder jeg katten under den ene arm, med denne arm støttende rundt om bagdelen. Bruger hånden fra sammen arm til at finde en pote frem og sprede klørerne på den. Og så klipper med den fri hånd/arm.

[QUOTE=Eife;606796]Maria - Hvor stort et problem er det med hans kløer? Bliver de faktisk for lange eller? For ellers så tag en pause med det… Og imens så væn haM stille og roligt Til at få nusset poter og senere begynde at klemme så de bliver vist frem… Altså alle de indledende øvelser til negle klipning, men uden at skulle have som mål at kløerne skal klippes :slight_smile:

Og mens i gør det, så forsøg Altid at stoppe inden hans grænse overskrides… :)[/QUOTE]

For lange blive de ikke… Men de er syle skarpe… :uha: Og når vi leger eller han prøver at fange mine tæer fra under sovesofaen, så er der nogle gange klør på… Og det gør av… Jeg øver med pote nusning så tit jeg overhovedt kan komme til det… Hans bagpoter er ikke noget problem… Det er kun forpoterne… (Som også var dem dyrlægerne holdt fast i, for ellers ville han ha´ flået dem)… Men jeg prøver at holde en pause fra negle klipperiet, så kun nusser hans poter… :slight_smile:

Tusinde tak for rådet…

Tusinde tak Ann :smiley: Den vil jeg helt sikkert kigge nærmere på:D

[QUOTE=Lindvig;606827]Jeg plejer at sidde med kattene, når jeg klipper deres kløer.

Jeg har dem siddende/liggende i venstre arm, med deres ryg op ad min arm.

Så snakker jeg stille og roligt til katten, nusser dens poter og mellem trædepuderne og trykker let ved tåen, så kloen kommer frem.

Nu har jeg norske skovkatte, med lange hår på/under poterne, så det er ikke altid lige let at se kløerne :høhø:

Klosaksen med stop på, så jeg ikke kan klippe for lange ind, har jeg i højre hånd, og så er det faktisk ingen sag at klippe i et kontrolleret snuptag.

Nogle gange har katten mindre tid/lyst til manicure :slight_smile:
Så holder jeg en pause, hvor jeg snakker til, og nusser katten, men den bliver siddende/liggende hos mig.
Kort efter prøver jeg igen, og så lykkedes det.

NB. det er ikke alle katte, der kan lide at ligge på ryggen, eller sidde halvt op.
Mine er vant til det og elsker det - de forbinder det med hygge og masser af nus (og kloklipning af og til) :tihi:[/QUOTE]

Mange tak for dit råd… Jeg har prøvet at holde Oliver på den måde, men lige så snart jeg så prøver at klippe negle, så får jeg et par tænder i hånden… (Markering) Han elsker at blive båret på den måde nemlig, hvor han ligger med maven lige i vejret, så der er ingen problemer i at han ligger sådan… Det kommer først når jeg rør hans poter (mest forpoterne)… Så tror jeg starter med at nusse hans poter, også holde pause fra negleklipningen, indtil han er tryg ved at jeg piller ved poterne… :smiley:

Prøv at lade være med at vende ham på ryggen, men bare lad ham sidde oprejst på den forklarede måde. Tricket er at kunne holde rundt om katten med denne ene arm, så den hverken kan springe frem (fordi du har hånden foran brystet, hvor den holder en pote) eller bakke (for der klemmer du albuen ind bagved). Mine kan også markere, men jeg snakker med dem undervejs, og så længe de sidder stille, så er det selvfølgelig positiv hyggesnak, og hvis de markerer, så brummer jeg lidt af dem uden at gøre noget større ud af det, og fortsætter ellers bare som intet var hændt og hyggesnakker og klipper klør. Han skal jo ikke få noget ud af at markere på dig - kun hvis det er fortjent.

Jeg klipper kun kløer når han begynder at hænge fast i tæpper, bluser mm - ca hver 2 måned. Men jeg synes de flosser når jeg klipper dem…?
Var nede hos dyrlæge for at købe en ordenlig klosaks, men hun havde ikke nogen.

På youtube er der rigtig mange gode tips til hvordan man klipper kløer, selv på bange katte - de er godt nok på engelsk, men man kan jo se fremgangsmåden (der er flere forskellige). Bare søg på claws, cat osv.

[QUOTE=Mega;606389]Jeg kan kun forestille mig, at han vil reagere endnu værre - især på grund af lyden - og for øvrigt kan han gå totalt i panik og blive skadet, da neglen åbenbart bliver holdt fast.

Lad være med at snige dig ind på ham, mens hans sover, og prøv i stedet for at vænne ham til berøringen ved at nusse med hans poter, mens du kæler med ham.

Og husk: KUN den aller yderste spids. Oplever han, at du klipper for tæt, og det gør ondt, lærer du ham det aldrig.[/QUOTE]

Enig - Jeg gør sådan her lidt forenklet skrevet:

Det første han skal lære er at tolerere fastholdelse af poten. Det gør du ved at gå gradvis frem. Berør og giv ham godbid IMENS du berører. Løft - fodr IMENS, Fasthold, fodr IMENS. Du skal ikke gå hurtigt frem men gradvis - bliv på samme trin i en periode, indtil han er helt tryg ved det og øg derefter kravene stille og roligt.

Når du kan holde poten i din hånd så tager du neglesaksen. Start med at føre den hen til ham, lad ham eventuelt snuse til den - giv godbid. Lad den berøre poten - giv godbid IMENS den berører. OSV fremad trin for trin.

Herefter kan du tage en tændstik og starte med at klippe den ved hans pote, mens du holder poten. Godbid.

Og så klipper du en negl - godbid.

Dagen efter en negl mere - godbid

OSV

Til sidst kan din kat få klippet dem alle og få en godbid til sidst for hele sessionen.

MVH

Hvis han er meget bange for saksen, så kan du også file dem ned i starten.

Det kan være en fordel at være to til den træning jeg har beskrevet herover, hvis du vælger den metode

I USA har vi sådan nogle kattebakker, hvor der lige som er en ru bund af en art så kløerne faktisk altid er i orden. Jeg ved ikke hvad bunden er lavet af, for den er rengørings venlig, og kattene ender heller ikke med at have slidt neglene ned eller noget selvom de graver nok så hæftigt. Bunden tager bare spidserne så kløerne aldrig er syle-spidse, men bare let afrundede - de kan stadig kradse i kradetræ osv…

De kattebakker jeg har købt på Zooplus, har også lidt a la den der ru bund, så jeg glæder mig til at se om det har nogen effekt…selvom de ikke er helt som de amerikanske, og zooplus har som heller ikke har en beskrivelse med af bunden. Jeg tænkte bare da jeg så dem, at de mindede om dem der hjemme…

Det var faktisk smart med sådan en bund. Kan du linke til en måske?

[QUOTE=lenschow;607764]Enig - Jeg gør sådan her lidt forenklet skrevet:

Det første han skal lære er at tolerere fastholdelse af poten. Det gør du ved at gå gradvis frem. Berør og giv ham godbid IMENS du berører. Løft - fodr IMENS, Fasthold, fodr IMENS. Du skal ikke gå hurtigt frem men gradvis - bliv på samme trin i en periode, indtil han er helt tryg ved det og øg derefter kravene stille og roligt.

Når du kan holde poten i din hånd så tager du neglesaksen. Start med at føre den hen til ham, lad ham eventuelt snuse til den - giv godbid. Lad den berøre poten - giv godbid IMENS den berører. OSV fremad trin for trin.

Herefter kan du tage en tændstik og starte med at klippe den ved hans pote, mens du holder poten. Godbid.

Og så klipper du en negl - godbid.

Dagen efter en negl mere - godbid

OSV

Til sidst kan din kat få klippet dem alle og få en godbid til sidst for hele sessionen.

MVH[/QUOTE]

Mange tak for en go fremgangs måde :smiley:
Jeg starter forsigtig ud med at nusse hans forpoter også tager jeg den derfra… For lige nu trækker han poten til sig med det samme, også selvom jeg giver godbider…
Min mor bor 5 min fra mig, og vil hellere end gerne hjælpe, så tror jeg må lave en negle klippe date med hende når Oliver er tryg ved at få nusset poter…:slight_smile: