Elhegn - råd søges :-)

Min nabo har indhegnet sin have og sat et elhegn op,det hedder “Pond Defence” og er købt i havecentret “Vand i haven” i Vallensbæk.
Elhegnet er beregnet til at holde katte,fugle og andre smådyr væk fra havedamme og lign…så langt så godt…
Jeg har selv det samme elhegn til mine katte og her er ingen problemer,det bliver respekteret uden problemer,heldigvis :slight_smile:
Problemet er nu,at hendes 2 katte,2 ragdoll drenge på 6 mdr.,simpelthen ikke respektere hegnet,de kravler lystigt op over eltråden,trods strømmen…
Så vi tænker at der skal noget stærkere strøm til,men her er vi lidt på bar bund…
I Harald Nyborg aner de ingen ting og tror vi er vanvittige,når vi taler om elhegn til katte,så her er ingen hjælp at hente…
Så nu er spørgsmålet,hvad skal vi bruge som strømgiver,vel at mærke uden at kattene bliver slået helt omkuld…?

Den mindste strømgiver, Harald Nyborg har, er rigeligt fin :slight_smile:

Det lyder godt,kan du mon huske hvad modellen hedder ?

Mærket hedder Elephant, men mere kan jeg ikke huske om den - I skal bare bede om den mindste styrke, så er I sikre :slight_smile:

Super,tusind tak :slight_smile:

de har haft en til hundehegn på et tidspunkt. husk også en hegnstester for hvis ikke det er monteret rigtigt med jord osv er der ingen smæld i. alternativt prøv at røre tråden.

Vi har en “Nervus super mini master”, som er købt hos Harald Nyborg.
Hos os fungerer den upåklageligt. Vi fandt dog ud af, at det er meget vigtigt, hvilken afstand der er mellem trådene.
Sad de for tæt, kunne katten kravle over. Sad trådene for langt fra hinanden, kunne kattene møve sig igennem; begge dele uden at få stød :S
Sådan en stor pels, som vores katte har, isolerer også mod stød :gruble:

Med den rette afstand, giver hegnet et pænt kraftigt stød (been there - done that) og kattene lærte hurtigt, at holde sig fra hegnet.

http://www.harald-nyborg.dk/pdf/nervus_smm12.pdf

Tjek tråden med et græsstrå, så kilder det kun lidt i fingrene:) er der ingen ordentlig jordforbindelse eller tråden går på et sted, er der ingen strøm igennem.

Marina

Tak til alle for de brugbare svar,nu har vi noget at arbejde videre med :slight_smile: