Vi er igang med projekt “indhegning af have”. Det er vores tanke at indhegne hovedparten af vores have med el-tråd foroven. Abyer kan jo være lidt højtflyvende -høhø Løbegården synes jeg ikke er stor nok, og det ville være dejligt at kunne have terrassedør åben uden ekstra netdør og viduer åbne på varme sommernætter.
Vi har lige i godt samarbejde med vores nabo udskiftet et faldefærdigt raftehegn ind mod deres side med et helt nyt. Dejligt
Vores tanke er så at sætte vinkler på toppen af raftehegnet skrånende ind mod vores have med 2 til tre tråde med el. Jordforbindelse etableres natuligvis også på korrekt vis (min mand er tekniker) De sidste 2 sider der skal indhegnes støde op mod fortorv (bor på ret høj hjørnegrund) og vil blive indhegnet med en kombination af trådhegn og raftehegn, begge dele med strøm foroven.
Det var en lang forklaring før egentligt spørgsmål men - det kort og lange er at vores naboer nu stiller sig lidt kritisk til spøgsmålet om el-hegn. De vil gerne vide, hvad reglerne er og er generelt ikke særligt glade for tanken. De har selv to fritløbende katte, der jævnligt kommer i vores have :mad:og jeg tror at de synes at det vil være “synd” hvis deres katte fik stød, og i øvrigt mener de ikke det er særligt kønt med el-tråd.
Jeg på min side vil ligeså gerne holde deres katte ude, som jeg vil holde mine inde, og jeg tror derfor ikke at skråtstillet trådnet i vinkel udfra raftehegnet et stykke nede er nok. Deres katte og områdets fertile vildkatte vil kunne hoppe ind fra toppen af hegnet.
Ved I noget om reglerne for el-hegn i skel i boligområder ? Jeg har forsøgt at skimme hegnsloven igennem men kan ikke lige finde noget.
Har I nogen gode råd ? da jeg egentlig heller ikke ønsker nogen problemer eller uvenskab :nowar: med mine ellers søde naboer.
Hm… godt spørgsmål!
Men det bruges jo helt dagligdags til indhegning af heste f.eks.
Skal der mon ikke bare et skilt på med, at der er strøm i?
At naboens katte kan få stød er ikke jeres problem. Det kunne de lige så vel få ved at løbe under hegnet til en hestefold.
Det er vist mere af hensyn til mennesker/børn, det skal undersøges.
Man skal ikke bruge en strøm adaptor til kvæg og heste, man kan købe dem decideret til smådyr. Man skal jo heller ikke skade dyrene hvis de kommer til hegnet.
Men hvordan reglerne ellers er ved jeg ikke, tror ikke rigtigt der er nogen.
Vi spurgte ikke nogen, inden vi satte elhegn op. Vi har da også hæk hele vejen rundt, og hegnet står på vores side af hækken.
Men der er selvfølgelig regler for hegn (er der ikke regler for alt i Danmark? :-)). Du kan finde hegnsloven her, og den kan måske give dig nogle fingerpeg om, hvad du må, skal og bør:
[quote=Flemming;197982]Vi spurgte ikke nogen, inden vi satte elhegn op. Vi har da også hæk hele vejen rundt, og hegnet står på vores side af hækken.
Men der er selvfølgelig regler for hegn (er der ikke regler for alt i Danmark? :-)). Du kan finde hegnsloven her, og den kan måske give dig nogle fingerpeg om, hvad du må, skal og bør:
Finder du ikke tilstrækkeligt svar der, så kontakt teknisk forvaltning i din kommune.
/Flemming[/quote]
Jeg har kigget i hegnsloven, men der er ikke meget hjælp at hente. Det der står om el-hegn er rettet mod landbruget.
Vi skal hegne 3 sider ind. To af siderne er mod vejen, men ca. 1,5 meter inde på vores egen grund. Vi bor meget højt og der er en pæn skråning op til selve haven. El-trådene vil derfor på disse sider være 3-3,5 meter over vejniveau - derfor ingen problemer der.
Mod naboen er der som sagt et raftehegn i højde af 1,8. Vores hensigt var at sætte skråstivere på vores side af hegnet, og på dem skulle der så moteres 2 til 3 tråde med el. En enkelt tråd uden el, men med jordforbindelse ville vi gerne lægge på toppen af hegnet. Den ville ikke kunne ses nedefra.
Vi ville helst sætte skråstiverne helt oppe i toppen af hegnet. De skulle så skråne svagt op-ad, men på vores side, og dette ville selvfølgelig kunne ses lidt. Grundet hegnets højde ville det ikke være muligt for børn, at komme i kontakt med trådene.
Jeg havde håbet, at her var nogen, der havde stået i samme dilemma, og derfor havde en løsning.
Hvis vi direkte spørge naboen om lov, som Lis vil vi helt sikkert få et nej, og så vil det blive svært for os at kattesikre haven, så indtil videre har vi ageret som om at vi godt måtte det her.
Det skal lige siges at det af praktiske og udseendemæssige grunde ikke rigtigt er muligt at gøre vores løbegård større eller at hegne andre områder af haven af.
Jeg håber stadig på et par gode råd
jeg ved der er noget med højden og afstanden ud til sti og vej som skal overholdes, samt at der skal skiltes.
vi lærte nemlig om hegnsregler/sikkerhed da jeg tog vagt-uddannelsen
jeg prøver lige at se om jeg ikke har det stående et sted i kursus-mateialet
Ja, der skal skiltes, hvis mennesker kan risikere at komme i kontakt med strømtråden (dvs. at den står direkte i skel med intet mellem offentlig vej og tråden) - men ikke, hvis man skal helt ind på privat grund, før man når til det punkt. Det må man nemlig ikke uden invitation At naboens (og andres) katte kan risikere at komme i kontakt med strømmen, er en risiko, de tager ved at have fritløbende katte og derudover så “dør” kattene altså ikke af at røre strømmen, selvom min Sander garanteret vil prøve at overbevise folk om det modsatte - han har testet den to gange -høhø-høhø