Ella, 01.05.2014 - 02.06.2026

Jeg har kendt Ella i omtrent 3½ år. Hun var her allerede, da jeg flyttede ind. Et dyrlægebesøg afslørede via hendes øretatovering, at hun boede lidt længere henne ad vejen, men de gamle ejere ønskede hende ikke tilbage. Jeg overtog hende, da hun alligevel holdt til i min garage og på loftet over fyrrummet.

Ella var en halvvild rappenskralde, som insisterede på at leve et frit liv :regler: Hun hadede andre katte, men ville gerne kontakt til mig - dog altid med forbehold og meget brok. Ella havde en meget markant stemme og lød altid som om hun var klar til at slå en ihjel, hvis man rørte hende for meget, så vores fysiske kontakt var begrænset. Hun ville gerne kæle lidt, men kun på hendes egne præmisser, og det respekterede jeg. Om sommeren kunne hun godt lide at ligge på en stol på terrassen, om efteråret i et hundehus med lammeskind og om vinteren på loftet over fyrrummet.

Ella fandt hurtigt ud af at komme og gå som hun ville i indhegningen. Hun accepterede ikke at være lukket inde. Hun ville gerne ind i køkkenet at spise og ligge lidt på bænken, og jeg har flere gange forsøgt, når der var dårligt vejr udenfor, at holde hende inde, men hun gik nærmest i panik, når jeg lukkede døren ud til :panik: Denne vinter kunne hun dog på de koldeste nætter godt acceptere at være lukket inde i fyrrummet om natten. Men hun blev 12 år d. 1. maj, og det har i et stykke tid været tydeligt, at udelivet begyndte at slide på hende.

Jeg har mange gange i den tid, vi har kendt hinanden, overvejet aflivning. Hun har flere gange bidt mig i benet uden varsel og uden jeg rørte hende. Hendes temperament var for dårligt til omplacering. Hun ville ikke være inde, hvor jeg kunne passe på hende, og hun fik det efterhånden sværere og sværere udenfor. Om det var de andre katte i området, ræven, som jeg for nylig opdagede på overvågningen, mine katte, som var blevet til flere, elhegnet, som var kommet op på baghaven, et skrantende helbred eller måske en kombination af det hele, der var årsagen, ved jeg ikke. Men Ella forsvandt i længere og længere perioder og dukkede meget sulten og stresset op igen. Efterhånden også med et tydeligt vægttab til trods for, at der altid har stået foder til hende i garagen.

Jeg har altid lovet Ella og mig selv, at når udelivet blev for svært for hende, så skulle hun herfra. Under normale omstændigheder, ville jeg nok ikke aflive uden først at få undersøgt for sygdomme, men Ella var en speciel kat med et særligt temperament, så det var svært at tilbyde hende nogle mere trygge rammer at blive gammel i. Samtidig blev jeg tiltagende bekymret for, om hun pludselig skulle forsvinde helt og måske ligge syg eller såret et sted :worried:

Hun forsvandt i forrige/sidste uge i 4 dage, hvorefter hun dukkede op igen om tirsdagen, meget sulten og meget træt. Hun opholdt sig dog kun 3-4 timer på terrassen, hvorefter hun forsvandt igen, og denne gang var hun væk i 5 dage. Jeg har ledt efter hende og fandt hende i søndags inde i skoven/krattet ved indkørslen. Hun gik velvilligt ind i en transportkasse for at få foder; Hun var igen meget sulten og efterhånden tynd over ryggen, og jeg tog hende ind på kontoret. Hun lavede stort set ikke andet end at spise og sove i et døgn. Men så begyndte hun at blive rastløs. Jeg kunne ikke få mig selv til at lukke hende ud igen til en ukendt skæbne. Jeg aftalte derfor med dyrlægen, at hun skulle aflives tirsdag. Der var en svær beslutning, men jeg er sikker på, det var den rigtige :hjerte:

Jeg hentede mandag eftermiddag Bonqat (receptpligtig angstdæmpende medicin) ved dyrlægen, som hun fik i tun meget tidligt tirsdag morgen, og det havde en virkelig god effekt på hende :ok: Jeg har aldrig set hende så afslappet, og jeg kunne nemt løfte hende ind i en transportkassen. Hun var lidt utilfreds og miauede undervejs til dyrlægen, men var ikke panisk, som hun var den første og eneste gang, jeg tidligere har haft hende med til dyrlæge. Denne gang, kunne jeg snakke med hende undervejs (hun stod ved siden af mig på passagersædet), og hun var helt rolig ved dyrlægen. Planen havde egentlig været, at jeg afleverede hende til aflivning uden selv at deltage, da jeg ikke havde lyst til at se hende i panik i et fikseringsbur, for at hun kunne blive lagt til at sove. Men pga. den gode effekt af medicinen blev jeg hos hende, og aflivningen forløb helt normalt, stille og rolig, og jeg kunne nusse hende hele vejen igennem. Det var en stor lettelse - for os begge, tror jeg - at hun kunne komme så fredeligt herfra.

RIP smukke Ella :love:
Du var en sej dame, en ener og en dronning af dit domæne.
:lazykitty:

Ella i mandags d. 1. juni

28 Synes om

RIP smukke Ella. Det lyder til at være den helt rigtige beslutning og godt at hun kunne komme værdigt herfra :hjerte:
:lys: på vejen for Ella

5 Synes om

Var lidt i tvivl om hvilken emoji der passer her - men selvom det er trist at Ella måtte aflives, så er det bare en dejlig historie, med så fin en afslutning, så det kunne kun blive et stort :heart:

4 Synes om

Ja, jeg ved ikke helt hvad jeg skal skrive heller, men fik da tårer i øjnene over din bevægende beskrivelse af en speciel og bestemt dame. Det lyder dog til at have været den helt rigtige beslutning, og en god måde at Ella kom herfra. :lys:

6 Synes om

:kram: en flot afsked for hende :lys:

4 Synes om

En dyrebar gave er en værdig afsked :heart:
:lys: for Ella

4 Synes om

Hvad de andre skriver. Og tak for dit store hjerte og din omsorg for alle de katte du tager ind i dit liv og hjerte. :tak:

:kram:

:lys:

4 Synes om

Den rigtige beslutning, men hjerteskærende. :cry:

3 Synes om

Hvil i fred smukke Ella :lys:
Det var helt sikkert den rigtige beslutning for hende, mange :kram: til dig

3 Synes om

Det var sikkert den bedste gave du kunne give hende, selv om det er trist :troste:
:lys: for Ella

3 Synes om

Hvil i fred, smukke Ella. :riprip: Du var elsket. :troste:
:hearts:

2 Synes om

Sikke en smuk og værdig afsked hun fik. Det er ikke mange der ville tage sådan en lille bestemt dame til sig som du har gjort. Og hun var tydeligvis glad for at have dig.
:riprip: Hvil i fred Ella.

3 Synes om

Hvil i fred smukke Ella - du fik heldigvis så meget kærlighed i dit liv :sorger:

3 Synes om

God rejse smukke Ella :lys:
Hun var ufattelig heldig, at finde det sted, hvor der var plads til hende og hendes personlighed :hjerte:

Kæmpe :kram:

3 Synes om

Sov sødt smukke Ella :lys: :lys:

3 Synes om

Hun fik lov at leve det bedste liv, hun kunne få på de betingelser, hun havde brug for. Og du passede på hende så godt, som du kunne på de samme betingelser. Godt, at medicinen gav dig mulighed for at følge hende hele vejen. :kram:

8 Synes om

Sikke en fin afsked du fik givet hende :lys:

… og et kram til dig :kram:

3 Synes om

Smukke dejlige Ella, du var helt specielt :lys:
Og var,så heldig og finde din rigtige menneske :heart:

Som har så stort en hjerte , ord mangler for mig

3 Synes om

Den utimative gave og evne, er jo at elske et individ, selv når vilkårene er udfordrende.
Ella valgte dig til. Du læste og respekterede hendes behov.
TAK for dit utroligt store hjerte og den måde du favner dem, som har behov for hjælp :heart:.

Løb frit, Ella :lys:

7 Synes om

God rejse smukke sorte Ella, og hils når du kommer frem :heart_hands::pray::heart:

1 Synes om