Empendas (mexikanske ufoer)

Ingredienser:
500 g. hakket oksekød
2 tsk. majsolie
1 hakket løg
1 fed presset hvidløg
1 tsk. stærk chilipulver
1/2 tsk. stødt spidskommen
3 spsk. koncentreret tomatpure
1 tsk. salt
1 1/2 dl. oksebouillon
1 hakket, hårdkogt æg måske 2
evt. 25 g. hakket rosiner

Dej:
200 g. smør
200 g. flødeost
200 g. mel
1/2 tsk. salt
Lav fyldet først.
Svits kødet i olie. mens du rører i det med en gaffel, til det skifter farve. Tilsæt resten af ingredienserne undtagen æg og rosiner og lad det snurre på lille blus, til al væden er kogt ind. Smag kødsaucen til - den skal være ret stærk - og hæld den op i en skål. Rør æg og evt. rosiner i, og lad den køle helt af.
Dej:
Bland flødeost og smør grundigt sammen med en gaffel, tilsæt mel og salt og ælt hurtig dejen sammen. Stil den i køleskabet en times tid. Del dejen i to dele og sæt den ene halvdel ind i køleskabet igen.
Del den anden halvdel i 5 lige store kuler, rul dem tyndt ud og læg et par skefulde fyld på hver. Fold dem sammen som halvmåner og pres kanterne godt sammen med en gaffel. Fortsæt på samme måden med resten af dejen.
Sæt dine empendas i køleskabet ca. 1/2 times tid, mens ovnen bliver varm.
Bag dem ved 180 grader i 25-30 min. til der gyldenbrune, og server dem varme med salat til.


Jeg plejer så at lave dejen først så den er helt kold at arbejde med. Jo stærkere sovs jo bedre :slight_smile:
De er også fine med ris og en stærk sovs evt resterne af den sovs man brugte til ufoerne

Det lyder lækkert, det skal jeg da prøve at lave :ok:

Mon ikke jeg kan skifte æg ud med noget andet, for det er jeg alså ikke så vild med.

Du kan udelukke æggene. Jeg udelukker selv rosiner kan slet ikke med dem :ups:
Der er forresten kød nok til dobbel dej portion eller til en god kødsovs til risen :slight_smile: er jo smags sag hvad man vil spise til det:)

Det lyder virkelig godt… og skal klart prøves en dag, hvor jeg har gæster nok til at gide besværet :slight_smile:
(Er jo som regel alene og så er det lige lovligt meget at gøre ud af sin aftensmad :slight_smile: )

Hmmm det lyder som noget man med fordel kan fryse ned i mindre portioner og nemt til at tage op til at have med i madpakken, da jeg tror, at det også smager rigtig godt, når de er normalt tempereret (stue/tasketemperatur). :slight_smile:

Eller bare lune i mikroovnen, hvis man er hjemme. :slight_smile:

sidst lavede jeg dobbelt portion dej og frøs de fleste ned og spædede det sidste kød op til en sovs til risen. Så der er til en del dage alt efter hvormeget man forkæler sig selv. når de tøs op igen er det lige lune i mikrobølge ovn, har ikke smagt dem kolde men mon ikke de også er gode der :slight_smile:

Det må vi lige se om jeg kan få lavet i morgen :slight_smile:

Ah det lyder godt. Og relativt nemt :slight_smile: Det må prøves. Uden fuldkornsmel så :wink: (selvom… så æder Andrea dem nok ikke, hun er fuldkommen fuldkornsfreak…)

Jeg skal lige ha’ det ind med skeer… Bli’r der 5 eller 10 af den portion? altså hvad sker der med den halvdel af dejen man sætter tilbage i køleskabet? Er det bare fordi den er nemmest at arbejde med når den er kold?

Dejen bliver træls at arbejde med når den bliver varmt. Så jo koldere jo er jo lettere er den at arbejde med

mums det må afprøves - tak for opskrift :savle:

De er også rigtig lækre. Men som Treekie siger prøede med grov hvede mel det fungere ikke