En eller to katte - og hvilket køn?

Mine to hankatte er 9 år, så der er lidt tid endnu forhåbentlig, men jeg har altid drømt om en selkirk rex, så nu er jeg begyndt at planlægge lidt til den dag, det er aktuelt.

Jeg er opvokset i et flerkattehjem, hvor der altid har været 2-3 hunkatte (steriliserede), og de har sjældent kunne med hinanden. Da jeg selv flyttede hjemmefra og fik min egen hankat, var der ingen problemer med ham og mine forældres hunkatte, når vi begge kom på besøg.

Så fik jeg senere en han- og hunkilling fra internat, og hunkatten kunne slet ikke med hankatten. Så vi måtte skille os af med hende, og fik så en ny hankat, og de to hanner har været bedste venner i alle årene. Mine forældre har nu også fået hankatte for første gang, og de to hanner er uadskillelige.

Sååå…jeg har jo ikke særlig god erfaring med hunkatte sammen, men min mand synes vi skal have en hunkat næste gang.

Og så tænker jeg lidt:
Er det okay kun at have én kat? Når jeg ser hvor stor glæde mine hankatte har af hinanden, så synes jeg det er lidt synd kun at have en. Det kræver vel også meget mere af ejer ift. stimulering og aktivering?

Og hvis vi får to katte, er det så også jeres erfaring at neutraliserede hanner har det bedst sammen, eller er det helt tilfældigt?

PS: findes der overhovedet aktive opdrættere af selkirk længere? Synes kun jeg har fundet en enkelt nu, som vist ikke opdrætter så meget.

2 Synes om

Jeg ville vælge to af samme køn - ud fra lige børn leger bedst, og det passer generelt også på katte. Det betyder dog ikke, at det aldrig dur med to køn eller at alle med samme køn altid kan sammen. Der er også kemi inde over - ligesom med os mennesker :slight_smile:

Der er flere herinde med hunkatte, der er glade for hinanden. Og fx har flere af @Susanne_W s fælles kravlegård, når de har kuld :heart:

Nogle katte går fint alene, men det ville jeg tage en snak med opdrætter om. De kender tit deres killinger og voksne katte (tit er det voksne, man ved vil trives alene).

4 Synes om

Måske lidt uden for kontekst men vi har 2 katte, en af hver køn men de er søskende og vi har haft dem fra killinger af.

de har det godt sammen, plejer hinanden en sjælden gang imellem men har også lidt spontane “infights”… overordnet går det rigtig fint …


de er idag godt 4 år gamle.

Som første gangs katteejere var vi overbevist om, at med 2 katte ville de have hinanden også ikke blive ensomme/restløse.

dette er lidt mere sigende om idag :slight_smile:

9 Synes om

:velkommen: til dig og de smukke katte.

1 Synes om

:velkommen: til dig og de smukke katte.

1 Synes om

Jeg synes I gjorde helt rigtigt i at få to. De har glæde af hinanden og de to billeder viser det jo tydeligt.

Selvfølgelig skændes de af og til og der ryger sikkert også en lige højre. Men hvad det gør menneske søskende også

Tillykke med et fornuftigt valg og pøj pøj med de søde misser de næste mange år.

Velkommen til KatteGale og alt med katte er relevant!! :slight_smile:

2 Synes om