En hilsen og opdræt

Hej allesammen, jeg er en 19 årig pige som er for nylig blevet interesseret i verdenen af racekatte.
Jeg er blevet positivt overrasket af fælleskabet og håber på at kunne lære en del mere om racekatte og udstillinger.
Er der noget i kan anbefale en ny og uerfaren ung person, som gerne eventuelt vil få en racekat engang?

5 Synes om

Velkommen på KG :slightly_smiling_face:
Først og fremmest, så afsted på alle de udstillinger du kan finde :slightly_smiling_face: Hvis du ikke ved i hvilken retning af de over 100 racer der findes, du vil, så er det vinduet, hvor du kommer i størst mulig kontakt med flest katte, ejere og opdrættere :slightly_smiling_face:

6 Synes om

Enig med Luise (Sugieh). Vil blot tilføje, at huskatte også kan udstilles, hvis de har temperamentet til det, så det var måske også en mulighed. Video af vores Bastian her:slight_smile:

5 Synes om

Tak for svar, jeg er ikke helt sikker på hvilken retning jeg vil i af racekat så det vil jeg bestemt gøre!

3 Synes om

Det er måske et dumt spørgsmål, men min huskat Neo er 25% maine coon og 25% tyrkisk angora, kan sådan en kat stadig udstilles som huskat når den har et mix af gener?

2 Synes om

Ja, så er han per definition huskat. Det er dog min fornemmelse, at mange dommere har en preference for huskatte, der ikke ligner racekatte alt for meget, men bare er “helt almindelige”… :wink:

4 Synes om

Desuden kan du her på Køb Kat læse en lille smule om alle de racer, der er godkendt i FIFe. Så kan det være du kan komme det lidt nærmere :slightly_smiling_face:

3 Synes om

Tak for svar, jeg tror nok det kunne være sjovt at se om min nuværende misser kunne lidt

4 Synes om

Den kan i hvert fald godt udstilles på TICA-udstillinger, uden der er nogen, der løfter et øjenbryn :blush:
Viking-cats

6 Synes om

Velkommen til :grinning:

Som andre skriver, så kan du på udstillingerne møde de forskellige racer.
Men inden vil jeg nok anbefale dig at overveje et par ting.
Hvor aktiv en race ønsker du ?
Hvor meget tid vil du bruge på pelspleje ? Der er stor forskel på hvor meget de forskellige race kræver.
Vil du kun have en kat ? Ikke alle egner til at være enekat.
Skal det være en killing eller voksen ?
Skal den have lov at løbe frit ?
På udstillinger er vi udstiller glad for at snakke med alle om vores race, men må sige at du som køber virker langt mere seriøs, når du lige har gjort de enkelte tanker om hvad du forventer/ønsker

Med hensyn til min egen race, kan jeg ikke anbefale at læse om den på købkat.dk de beskriver den som en aktiv race og det er den bestemt ikke ( dog kan der komme udsving, afhængig af hvilken familie, de kommer til og hvilke andre dyr, der er i familien)
Du kan læse om den på kurilean.dk

8 Synes om

Tænker også jeg vil få langt mere ud af det hvis jeg spørger nogen som faktisk ejer den specifikke racekat om deres oplevelse, tak for svaret! jeg må gøre mig nogle tanker

4 Synes om

Så er du ca samme alder som jeg var da jeg startede for en 20 år siden :hoho: I øvrigt med at komme i en af JYRAKs studiekredse (månedlige foredrag om katte) og udstilling af min huskat (også en blanding), og senere en kastrat racekat, og fik så en 5 år senere min første avlskat.
Må jeg evt. spørge til hvor henne af i DK du bor? Ift at anbefale steder at komme til at opbygge netværk :smil:

5 Synes om

Ja og nej. Det kan faktisk være rigtig sundt at starte med at lære folk med forskellige racer at kende og lære noget om hvordan praksis er i forskellige racer - og også at lære flere racer at kende. Jeg faldt fx først for maine coons, men efter at have fået et par kastrater konstaterede jeg at så meget pelsarbejde ønskede jeg heller ikke, og gik så efter en korthåret race der havde de ting jeg godt kunne lide i maine coonen og endte så med européen :grin:

4 Synes om

Tak for de fine råd, jeg bor i støvring, nordjylland☺️

3 Synes om

Jeg kommer også til Søften, men skulle du have lyst at opleve siameser udenfor en showhal, så bor jeg i Bælum. :wink:

3 Synes om

Det er ikke så langt væk, det kunne godt overvejes, meget pænt af dig at tilbyde😊

4 Synes om

OK - tjek evt www.kattekreds-randers.dk så :smil:

1 Synes om