Hej allesammen… Jeg er ny på siden så i må meget gerne sige til hvis jeg har sat tråden et forkert sted.
Jeg bor alene med min hunkat. Hun oplever snart sit andet nytår og er en indekat. Min lejlighed er af en fin størrelse og hun har derfor rigeligt med plads og der er plads til store kradsestativer/tårne, så hun har rigeligt med steder at kravle, klatre, kradse og… slås?
Hun kan godt virke lidt desperat efter opmærksomhed de dage jeg er i skole og jeg tror inderst inde at hun er lidt ensom. Jeg har derfor haft tanken om at købe en ven til hende, jeg vil jo ikke altid være under uddannelse og vil på et tidspunkt have mindre tid til at aktivere hende.
Men det er ikke lige et valg jeg sådan bare lige vil kaste mig ud i, og tænkte jeg ville opsøge et par gode råd fra folk med mere erfaring end mig…
Kan det lade sig gøre at få en killing ind og blive accepteret af en ældre kat? Er det et problem at min kat er en hun kat? jeg har hørt at de kan være mere “jaloux”, hun er dog steriliseret. Min tanke er at få mig en hankat.
Jeg håber i er friske på at dele et par visdoms ord og jeg vil gerne uddybe hvis der er noget jeg er sprunget for hurtigt over. Tak til alle der har læst så langt, og tak til dem der måske kommer med lidt input !
Du har nogle rigtige fornuftige overvejelser - og det er i øvrigt det rette sted du har lavet tråden om dem
Din hunkat er stadig ung, og jeg tror absolut du har helt ret i at hun keder sig. Om du så var hjemme 24/7, så kan mennesket altså ikke erstatte en anden kat i at der er en at blive vasket af, sove sammen med i dagtimerne og især lege med lige så ofte som man har lyst.
Så med plads og råd, så ville jeg ikke betænke mig på at finde en legekammerat til hende. Jeg vil dog langt anbefale at få dig en af samme køn (også neutraliseret/bliver det som killing), da det er sådan at han og hunkatte generelt leger forskelligt. Hankatten er lidt mere nogle bulderbasser, der gerne vil tumle og slås vildt, hvor hunkattene er lidt mere til fangelege, og ikke så vilde tumlerier. Der er selvfølgelig undtagelser, men det er generelt kønsbestemt på den måde. Især når du får en yngre kat/killing ind, som gerne vil lege meget, så er det bedre at det er en hunkilling, som ikke har et stort behov for at tumle og prøve kræfter af.
En killing vil ofte være det nemme valg, men en god voksen hunkat, der kan lide andre katte kan også være en mulighed. Fordelen ved en voksen er at man har en større sikkerhed for hvilket temperament man får ind i huset versus en killing.
En voksen kat kan sagtens blive glad for en killing:
Her er vores 2½ årige kat kort tid efter vi fik en 5 mdrs killing til ham
Vi var ikke engang helt klar over han savnede en ven, men han virkede meget glad for at få en…
Generelt siger man, at hun-hun og han-han konstallationer er bedst, fordi de vil lege mere ens… Af vores 4 katte er de 2 faktisk omplaceringer, fordi ejerne troede de var onde ved deres hunkatte - og egentligt var det begge bare store drenge, der SÅ gerne vil slås.
Men når det her så er sagt: hver kat er jo et individ, så måske vil din hunkat elske en hankilling Det er dig der kender hende bedst - og hvis du syns hun virker ensom, så vil hun da sikkert sætte pris på en ven
Jeg gik i præcis samme tanker, og havde det lidt svært ved at skulle købe mig en killing som jeg så måske skulle af med igen.
Derfor valgte jeg en løsning, som for mig og Yawa var rigtig god - vi meldte os som plejefamilie for byens internat. Jeg havde været frivillig der, så de kendte mig, så det gik ret let med at få lov til det.
På den måde fik jeg muligheden for at se hvordan Yawa var med andre katte (killinger) og HVIS det skulle ske, at hun slet ikke ville og kunne acceptere dem, så skulle de jo videre efter noget tid…
I starten var Yawa MEGET imod de små, men blev bedre og bedre og til sidst endte det med, at jeg beholdte den ene killing. På den måde, fik jeg en killing, som jeg vidste kunne med Yawa, og det uden at skulle risikere at skulle knytte mig for tæt til en killing som så blev nødt til at komme videre.
Så hvis du har overskud og tid til det, synes jeg det er en super god løsning. Man kan dog ikke have en killing i pleje tror jeg ikke, det skal nok mindst være to, men her gik det skam fint med mere end en
Hold da op det var nogen gode svar der kom hurtigt…
Tak for de gennemtænkte svar, jeg må sige at jeg nu helst vil have en hankat som nummer to, men vis det er bedst med en hunkat må jeg tage det til overvejelse. Jeg har egentligt ikke leget med tanken om en omplaceringskat fordi jeg har tænkt at ved en killing kan jeg være mere sikker på om det er en indekat eller ej, for jeg vil gerne helt undgå en kat der er vant til at lege uden for, da jeg tror det vil gøre indelivet mindre fedt…
Men jeg er glad for at høre at det er en mulighed og at i synes den virker fornuftig, så nu må jeg holde udkig efter en kat der mangler et hjem i viborg omegn.
[QUOTE=rasmus;1202063]Hold da op det var nogen gode svar der kom hurtigt…
Tak for de gennemtænkte svar, jeg må sige at jeg nu helst vil have en hankat som nummer to, men vis det er bedst med en hunkat må jeg tage det til overvejelse. Jeg har egentligt ikke leget med tanken om en omplaceringskat fordi jeg har tænkt at ved en killing kan jeg være mere sikker på om det er en indekat eller ej, for jeg vil gerne helt undgå en kat der er vant til at lege uden for, da jeg tror det vil gøre indelivet mindre fedt…
Men jeg er glad for at høre at det er en mulighed og at i synes den virker fornuftig, så nu må jeg holde udkig efter en kat der mangler et hjem i viborg omegn.[/QUOTE]
Jeg tror i hvert fald at din hunkat vil blive mere glad for en anden hunkat.
Du kan evt. også se dig om efter voksne racekatte til omplacering (ofte efter endt avlskarriere hos opdrætterne), der kan man typisk finde en social og menneskevant indekat, der er vant til andre katte - til en 15-2000 kr., altså ikke mere end det koster at få katten snippet + 2xvaccineret osv. alligevel
Læste det i første omgang som 15-20000, og tænkte hold da op, men ja 1500-2000 er lidt mere overkommeligt for en SU studerende som mig
Men ja det bliver nok en hunkat jeg holder udkig efter.
Her har vi 5 neutraliserede katte. 3 drenge og 2 piger. Og de leger meget forskelligt.
Cognac (Pige) er en prinsesse kat! Hun vil gerne løbe stærkt, men de andre må IKKE fange hende!
Ana (Pige) er en drengepige. Hun vil også godt løbe stærkt og “ikke fange”, men hun tager også gerne en brydetur med en af drengene
Eddie (Dreng) vil gerne løbe stærkt og fange samtidig. Han langer ud og vil gerne mule og slåsse.
Yankie (Dreng) gider ikke fangelege med mindre det er med bytte (Pind/ snor) men vil meget gerne bryde og slås
Faxe (Dreng) Lidt af hvert når det lige tager ham. Han er en ældre herre og gider ikke de helt vilde brydelege længere, men han tager gerne en løbetur i den indhegnede have
[QUOTE=Sim-Sim;1202072]Rasmus…hvorfor skal det være i Viborg og omegn?
Mange opdrættere afleverer jo deres katte, hvad enten det er killinger eller omplacerede avlskatte i det nye hjem. :-)[/QUOTE]
Det vidste jeg ikke lige, det må jeg kigge nærmere på… Som SU studerende arbejder man på at holde udgifterne så lave som muligt derfor jeg tænkte afstanden ville i det mindste spare transport udgifter.
Den måde du beskriver din kat på, lyder meget bekendt, så jeg syntes ligesom de andre, at det lyder som nogle fornuftige overvejelser du gør dig:)
Vores erfaring herhjemme, er at selvom det med to af samme køn ofte passer, så kan det virkelig betale sig at vurdere beskrivelsen af den nye kat ift. hvordan hende du har nu er:)
Vi gik efter en hankilling til vores Jeppe, men stødte på, Mille, en hunkilling, der var meget opsat på at skulle med os hjem:hjerte:
I sammenråd med internatet, hvor vi mødte hende, kom vi ud fra vores kendskab til Jeppe og deres kendskab til Mille, frem til at det med stor sandsynlighed ville være et rigtig godt match og det har heldigvis vist sig at være et super match:)
Det er rigtigt, at mange opdrættere gerne selv vil aflevere katten i sit nye hjem, men til gengæld vil de fleste nok også insistere på, at du kommer og besøger katten, inden de beslutter, om de overhovedet vil sælge til dig Så afstanden kan stadig spille ind, og det er jo kun fornuftigt at tænke på den slags også.
Det er også en god idé at få en kat, der ikke er vant til at komme ud, hvis den ikke kan komme ud hos dig. Det er ikke umuligt at gøre en udekat til indekat, men der er jo ingen grund til at tage chancen, hvis du har mulighed for at undgå det.
Held og lykke med at finde en dejlig mis til at dele hverdagen med!
Mange internater og hittekilling.dk sælger “færdiglavede” katte - dvs. de er neutraliserede, vaccinerede og hvad der ellers er brug for - til en pris omkring 900 kr. Billigere end hvis du selv fik en gratis killing af naboen og selv skulle ud og have en dyrlæge til at foretage tingene. Ved ikke hvad der ligger i omegnen af Viborg, men det kan du jo undersøge
Hittekilling ser ikke ud til at virke, men har overvejet en internat kat…
Af hvad jeg lige kan se er der 2 gode steder forholdvis tæt på mig, i henholdsvis Randers og Århus, men det er sparsomt med informationer om katte på deres sider (De har nok travlt)
[QUOTE=rasmus;1202167]Hittekilling ser ikke ud til at virke, men har overvejet en internat kat…
Af hvad jeg lige kan se er der 2 gode steder forholdvis tæt på mig, i henholdsvis Randers og Århus, men det er sparsomt med informationer om katte på deres sider (De har nok travlt)[/QUOTE]
Prøv at se her: http://www.hittekat.dk
Det er Kamikaze / Brita Rodam her fra Kattegale, der står for det.
Ja, Savannah 51 er lige hentet af en KG-bruger og jeg vil tro de er landet hjemme.
Men Savannah 50 og 52 mangler nye hjem, og de er begge søde og sociale mislinger. 50 bor i plejefamilie for hun var så lille hun skulle have en amme da hun blev fundet ved sin ihjelkørte missemor. Så hun bor i Hammel hos Belle/mormis, Lone/menneskemor, Kim menneskefar og 3 menneskebørn og en søstermis der er på samme alder som hun. Savannah 5o er klar til nyt hjem. Hun er vaccineret to gange, øremærket OG chipmærket, sterilliseret, testet negativ for katteaids og katteleukæmi og har fået loppekur og ormekur.