En lille ekstra tå

Polyer kan nogle gange have små minitæer inde imellem de almindelige tæer, så det skal du være opmærksom på, da der jo også kan være kløer på dem, der skal holdes øje med.

[QUOTE=Susanne W;668685]Sandsynligvis kan du bare klippe kloen som normalt :slight_smile: Men vi er da ved at revne af nysgerrighed og vil gerne se den, du kender os da :slight_smile:
VH
Susanne[/QUOTE]
Jeg har sat billed ind :slight_smile: Eller vil i se kløerne? Jeg vil helst ikke stresse hende ved at tage hende op og skulle fotografere hende imens jeg trykker hendes kløer ud. :slight_smile: Det er synd sys jeg.

[QUOTE=Susanne W;668678]De kan såmænd ikke engang opnå certifikat, det er faktisk diskvalifikationsgrund. (Og jeg undlader at nævne en samtale jeg havde i sidste uge med en dommer, der var ret forarget over at have haft en klasse 5 MCO på bordet, som havde 6 tæer på den ene forpote og 7 på den anden!!! Det er rigtigt svært at være den første dommer, der siger NU kan det dæleme være godt og diskvalificerer katten, og han var rigtigt træt af det - specielt fordi ejeren skam var helt på det rene med situationen, men synes at det var jo lige meget…)
VH
Susanne[/QUOTE]

Det er jo lige det jeg skriver :wink: at de ikke kan få certifikat altså :høhø:

Selvfølgelig er det diskvalifikation, men det har - som jeg husker det - altid været kotyme at man som udstiller gør opmærksom på det overfor dommeren, og får sin bedømmelse uden placering. Selvfølgelig er der de som forsøger at “snige sig til” andet og mere, men de er nu ganske få, og tro mig, om ikke andet skal konkurrenterne nok gøre dommeren opmærksom på det :wink:

Som de andre er inde på, skal den bare klippes normalt, og ellers holde lidt øje med den i ny og næ…

Godt du har det lidt bedre og der er fremgang…

Og jo, det er synd på nuværende tidspunkt at begynde at tage billeder af kløer mm, det hele er jo så nyt for hende. Og hvor ser hun ellers dejlig ud!

[QUOTE=Helene;668696]Som de andre er inde på, skal den bare klippes normalt, og ellers holde lidt øje med den i ny og næ…

Godt du har det lidt bedre og der er fremgang…

Og jo, det er synd på nuværende tidspunkt at begynde at tage billeder af kløer mm, det hele er jo så nyt for hende. Og hvor ser hun ellers dejlig ud![/QUOTE]
Okay tak :slight_smile:
Jaaa, hun gemmer sig lidt under sengen ligenu. Så har givet hende lidt fred :slight_smile:
Hun er utrolig dejlig og så mild :inlove:

Jeg havde engang en huskat med tommelfingre på begge forpoter… Den fik aldrig problemer med tommelfingerkloen, men til gengæld skulle jeg være meget obs på vildtkloen, der jo sad gemt i mellemrummet mellem “tommel- og pegefinger”.

Jeg opdagede desværre først, at katten ikke selv kunne hvæsse den, da kloen var blevet så lang at katten haltede, fordi den var vokset ind i trædepuden - så resten af kattens liv måtte jeg sørge jeg for, at vildtkloen blev klippet med jævne mellemrum.

[QUOTE=En forhenværende bruger;668693]Det er jo lige det jeg skriver :wink: at de ikke kan få certifikat altså :høhø:
[/quote]
Stavebøf - tanketorsk - jeg mente altså, at de ikke engang kan opnå excellent :dokdok: Var vist for tidligt oppe imorges :høhø:

Selvfølgelig er det diskvalifikation, men det har - som jeg husker det - altid været kotyme at man som udstiller gør opmærksom på det overfor dommeren, og får sin bedømmelse uden placering. Selvfølgelig er der de som forsøger at “snige sig til” andet og mere, men de er nu ganske få, og tro mig, om ikke andet skal konkurrenterne nok gøre dommeren opmærksom på det :wink:

Egentlig kan jeg godt forstå, hvis en dommer kommer til at overse det - men forventer jo som regel, at udstillerne selv har frasorteret dem med diskvalifcerende fejl, meeen der er jo altid lige nogle få, der lige skal prøve til… Nå, men denne her dommer var ret rystet over at katten nu stod og skulle have CAGCIB - og jeg synes også det er lidt at undergrave systemet, når man godt ved at den er helt gal, men whatever - enhver sin fornøjelse.
VH
Susanne

Ihhh Rikke hun er bare såååå fin og smuk :hjerte:
Hendes ekstra tå er da bare såååå charmerende :inlove:

Ang dit spørgsmål så kan jeg desværre ikke råde og vejlede dig, for jeg har intet kendskab til poly, men du har jo allerede fået en masse gode råd på det punkt :wink:

[QUOTE=Susanne W;668721]Nå, men denne her dommer var ret rystet over at katten nu stod og skulle have CAGCIB - og jeg synes også det er lidt at undergrave systemet, når man godt ved at den er helt gal, men whatever - enhver sin fornøjelse.
[/QUOTE]

Hvis jeg skal lege djævelens advokat et øjeblik, så ville jeg som den dommer rette kritikken mod mine kolleger for at sove godt og grundigt i timen! Med så mange “tæer” ekstra, så må de da have bedømt katten med bind for øjnene og store vanter :høhø:

Men selvfølgelig bør man som udstiller - og dermed en der har en pligt til at kende regler og paragraffer - selv åbne munden, men lige som med så meget andet, så kan lynlåsen på den indretning jo sætte sig fast og det temmelig meget hos nogle :wink:

[QUOTE=En forhenværende bruger;668728]Hvis jeg skal lege djævelens advokat et øjeblik, så ville jeg som den dommer rette kritikken mod mine kolleger for at sove godt og grundigt i timen! Med så mange “tæer” ekstra, så må de da have bedømt katten med bind for øjnene og store vanter :høhø:
[/quote]
Og det var stort set hvad han mente om de kolleger, der havde givet katten certifikat indtil nu :slight_smile: Kan kun være enig - og det kan være lidt svært at tage det hele alvorligt, når den slags kan smutte uhindret igennem mere end én gang.

Men selvfølgelig bør man som udstiller - og dermed en der har en pligt til at kende regler og paragraffer - selv åbne munden, men lige som med så meget andet, så kan lynlåsen på den indretning jo sætte sig fast og det temmelig meget hos nogle :wink:

Ja, og en gang imellem er det måske også OK at spille dommerne en “screw ball” for at se, om de fanger den! Om de sidder og uddeler certifikater automatisk eller om de virkelig gennemgår katten som man bør. Jeg kan også sagtens finde på at tage en bimse med, der ikke har korrekte handsker. Er det så grelt, at det ligefrem er diskvalificerende, så kommer den aldrig med udenfor en dør - men jeg kan godt finde på at tage noget med, hvor de i hvert fald lige skal overveje, hvad der egentlig står i standarden og om de synes katten overall er certifikatet værd til trods for småfejl.
VH
Susanne

Hvor er hun fin… du skal være opmærksom på den klo der er mellem tommel og de andre, den kan være svær at klippe, men den er vigtig at holde nede…

Jeg har lige fået lov til at kigge på hendes kløer ordenligt, og de er temmelig lange :frowning: Stakkels pige. Jeg må klippe dem for hende, når hun har fået lidt mere tillid til mig. :slight_smile:

Min kat har også polypoter. Kloen på tommelfingren klipper jeg lidt oftere for det er somom hun ikke selv kan holde den nede.

Dejlig missepige du har fået :slight_smile:

Min Gismo er Poly på alle 4 poter. - Jeg klipper ikke umiddelbart hans negle, men holder øje med om de vokser fint.

Du skal holde øje med at neglen ikke vokser ind i poten, eller skævt så den irriterer poten. Håber du forstår hvad jeg mener. :slight_smile:

Så synes jeg at have hørt at nogle har fortalt at deres poly’er hang fast i tæpper osv., så har du det så hold øje, for så må de jo lige klippes så det ikke sker.

Og derefter så har jeg desværre set Gismo stikke poten gennem noget hegn, og så hang neglen på tråden, han kom fri men det var vidst ikke SÅ nemt igen. - Jeg glæder mig til det hegn er væk, så han ikke en dag sidder fast og kommer til skade.

[QUOTE=Kimilla;668834]Min Gismo er Poly på alle 4 poter. - Jeg klipper ikke umiddelbart hans negle, men holder øje med om de vokser fint.

Du skal holde øje med at neglen ikke vokser ind i poten, eller skævt så den irriterer poten. Håber du forstår hvad jeg mener. :slight_smile:

Så synes jeg at have hørt at nogle har fortalt at deres poly’er hang fast i tæpper osv., så har du det så hold øje, for så må de jo lige klippes så det ikke sker.

Og derefter så har jeg desværre set Gismo stikke poten gennem noget hegn, og så hang neglen på tråden, han kom fri men det var vidst ikke SÅ nemt igen. - Jeg glæder mig til det hegn er væk, så han ikke en dag sidder fast og kommer til skade.[/QUOTE]
Okay, det vil jeg holde øje med :slight_smile:
Nårh stakkels Gismo - Kan godt forstå du glæder dig til hegnet skal væk, så der ikke sker den lille basse noget.

[QUOTE=Rikke Lillevang;668840]Okay, det vil jeg holde øje med :slight_smile:
Nårh stakkels Gismo - Kan godt forstå du glæder dig til hegnet skal væk, så der ikke sker den lille basse noget.[/QUOTE]

Ja det var ikke så sjovt at se ham der og hive i poten for at få kloen over tråden, og poten fri.

Du siger bare til hvis jeg kan hjælpe med noget Rikke. :slight_smile:

[QUOTE=Kimilla;668843]Ja det var ikke så sjovt at se ham der og hive i poten for at få kloen over tråden, og poten fri.

Du siger bare til hvis jeg kan hjælpe med noget Rikke. :)[/QUOTE]
Tusind tak, hvor er du sød :slight_smile:

[QUOTE=Kiskan;668663]t
Jeg ved godt at det er godkendt på maine coon.[/QUOTE]

Såvidt jeg ved, er det kun det New Zealandske forbund NZCF, som godkender polydactyli hos Maine Coon. :slight_smile:

(Det er en udbredt misforståelse, at de er godkendt i TICA, men det at den er udbredt, gør den ikke korrekt :smiley: )

Vores poly får klippet negle hver 3. uge, i sær den negl der sidder og gemmer sig lidt imellem den ekstra tå og de “normale” tæer. Vi kan hører når hun går på vores gulv når det er tid til at få klippet negle, så klikker hun lidt på gulvet. Nogen gange er det så alle negle der skal klippes, andre gange er det kun den der sidder og gemmer sig.
Som på alle andre katte er det individuelt hvor tit de skal have klippet negle, så det er bare om og holde godt øje. Og når du har haft hende i noget tid, så ved du cirka hvor tit du skal klippe hendes negle.

Hallo er det at rovkloen uden tå som kan sidde mellem tommelfingeren og den alm pote ikke så usædvanlig som jeg tror ?? syntes jeg kan læse at der er flere af jere poly’er der har det. Shrek (hvis mor er maine coon) er også poly med en tommelfinger på hver pote. Mellem tommelfingeren og den alm pote har han en klo som er utrolig svar at komme til at klippe, den er også meget bredere og tykker end de alm kløer. Derud over har han en microlille tå (føles det som om) til venstre for hans tommelfinger - og alligevel kan han ikke fange fluer, eller måske er gider det rette ord:tihi: