En lille ekstra tå

Hej alle,

Jeg har jo fået en lille prinsesse herhjemme :hjerte: og hun har en lille ekstra tå på hver af sine forpoter.

Er der nogen der kan hjælpe mig -
Skal jeg bare klippe kløerne normalt, eller er der noget jeg skal være obs på?
:slight_smile:

Rikke hvor sidder den tå?

[QUOTE=Rikke Lillevang;668640]Hej alle,

Jeg har jo fået en lille prinsesse herhjemme :hjerte: og hun har en lille ekstra tå på hver af sine forpoter.

Er der nogen der kan hjælpe mig -
Skal jeg bare klippe kløerne normalt, eller er der noget jeg skal være obs på?
:)[/QUOTE]

Den sidder som en tommelfinger…

Du kan se den på dette billed :slight_smile:

Jeg kan desværre ikke se billedet - måske kan de andre??

Håber du ellers har det okay:inlove:

Kan ikke se billedet, men er det sådan en lille bitte negl som sidder lidt opad bag på benet, så klipper jeg den aldrig.

Ikke Rikkes misling, men det kan forklare hvor den extra tå sidder :wink:

Tillykke med den fine pige btw :slight_smile: Har set hende i foto sektionen.

tak for billedet,
Er det ikke Poly , eller hvad det heder? Undskyld, jeg er ikke så meget inde i det :0)

En skovkat skal ikke have en ekstra tå på selve foden. Det er ikke godkendt for skovkatte.
Jeg ved godt at det er godkendt på maine coon.

[QUOTE=kitiradk;668659]Ikke Rikkes misling, men det kan forklare hvor den extra tå sidder :wink:
[/QUOTE]

[QUOTE=Kiskan;668663]tak for billedet,
Er det ikke Poly , eller hvad det heder? Undskyld, jeg er ikke så meget inde i det :0)

En skovkat skal ikke have en ekstra tå på selve foden. Det er ikke godkendt for skovkatte.
Jeg ved godt at det er godkendt på maine coon.[/QUOTE]
Næh - i hvert ikke fald i FIFe…
VH
Susanne

Tak for det Susanne. Poly maine coon må ikke udstilles i FIFE, det var jeg klar over, men er de ikke godkendt som avlskatte?

[QUOTE=Susanne W;668664]Næh - i hvert ikke fald i FIFe…
VH
Susanne[/QUOTE]

De må sandelig gerne udstilles og bedømmes, men kan ikke opnå certifikat. Og de må også gerne bruges i avl, der er end ikke krav om at de skal markeres på nogen måde. At der så fra gamle dage ligger nogle gentleman-aftaler om at de i navnet har et stort P er en anden sag, men det er ikke alle der gør det. Ligeledes var der vist også en aftale om at hanner ikke gik i avl, men den er vist gået fløjten forlængst…

Tja, hvad skal man næsten svare på det :slight_smile: Vi har jo ingen avlsgodkendelse af vores katte udover at de skal forelægge kryptorchid- og navlebrokattest. Så der er ingen kontrol med, om der avles med polydactyle katte. Vi har en FIFe regel, der siger at katte med en medfødt defekt ikke må anvendes til eller sælges som avlskat. Så er vi nødt til at diskutere, om polydactyli er en defekt eller ej (jeg ved godt, hvad jeg synes, men det er ikke relevant lige nu) I hvert fald kan man ikke sige, at det er godkendt hos Maine Coon - ikke mere end det er godkendt hos de andre racer. At nogle så vælger at opdrætte polyer alligevel er en anden sag. Det er der, og en del avler på det - og en del sætter P efter kattens navn i stamtavlen, omend man nok ikke skal regne med at det er en universel regel som alle følger.
VH
Susanne

Hun er maine coon. Jeg prøver lige igen med billedet :slight_smile:

[QUOTE=Rikke Lillevang;668675]Hun er maine coon. Jeg prøver lige igen med billedet :slight_smile:
[/QUOTE]

Rikke er det et billede du lægger ind direkte fra din egen computer?

Den bedste måde at vise billeder på, er at lægge billedet op på photobucket fx, og så tage billedlinket derfra og sætte det ind med “tilføj billed” ikonet der er lige over skriverubikken når man laver indlæg :slight_smile:

RED: nu kom billedet :slight_smile:

De kan såmænd ikke engang opnå certifikat, det er faktisk diskvalifikationsgrund. (Og jeg undlader at nævne en samtale jeg havde i sidste uge med en dommer, der var ret forarget over at have haft en klasse 5 MCO på bordet, som havde 6 tæer på den ene forpote og 7 på den anden!!! Det er rigtigt svært at være den første dommer, der siger NU kan det dæleme være godt og diskvalificerer katten, og han var rigtigt træt af det - specielt fordi ejeren skam var helt på det rene med situationen, men synes at det var jo lige meget…)
VH
Susanne

[QUOTE=Helene;668652]Jeg kan desværre ikke se billedet - måske kan de andre??

Håber du ellers har det okay:inlove:[/QUOTE] Jeg har det… Bedre… Jeg mangler min Delfino utrolig meget og er stadig dybt ulykkelig. Men jeg ligger da ikke og græder hele tiden nu. Det er da fremgang.
Men ja, jeg er okay :slight_smile:

Men er der nogen der kan svare på mit spørgsmål? :slight_smile:

Du skal såmænd bare klippe kløerrne sådan som du plejer… måske holde lidt ekstra øje med den der ekstra tå, men ellers er der ikke noget særligt…

Til lykke med hende - hun ser fin og sød ud :slight_smile:

Jeg har ikke poly Maine Coon, men jeg vil da holde øje med alle neglene også den på den ekstra tå samt vildkloen, og regelmæssigt klippe dens negle for der er intet mere smertefuldt for en kat en klo der bare får lov at vokse og så evt vokser ind i poten/benet. Det er jo derfor de jævnligt selv hvæser der kløer, det er jo deres måde at give kløerne en manicure på :slight_smile:

Sandsynligvis kan du bare klippe kloen som normalt :slight_smile: Men vi er da ved at revne af nysgerrighed og vil gerne se den, du kender os da :slight_smile:
VH
Susanne