En lille gåde til jer - hvilken race og farve er denne kat?

[QUOTE=housecoat;734746]Efter min nyerhvervede lærdom (Tak Mette & Eife :)) + lidt google http://fanciers.com/other-faqs/color-genetics.html#tabby

  • så lægger jeg et bud ind på at hans farve er “Red Ticked Tabby”[/QUOTE]

Et godt bud - helt bestemt :slight_smile:

Og da jeg kan huske, hvad den vist ikke helt så unge mand hedder, har jeg googlet ham og fundet hans Breed Number (som er GCCF-sprog for EMS-kode) og den er 72 45d - rød ticked tabby :smiley:

Mette - Er han så også en asian? Altså, sådan at mit bud på en rød ticked tabby asian var korrekt, eller er han en anden race? :slight_smile: (du behøver ikke afsløre race endnu, hvis det er)

Jeg mente nok, at du også havde gættet det :slight_smile: Jo, han er Asian - muligvis sådan, at han faktisk er Asian Variant, for han er 98% burmeser ifølge udstillerne.

Mette - Spændende… :slight_smile: Han er i hvert fald rigtig fin…

Det er han helt sikkert og jeg mener, ejeren sagde, han er 11 år gammel, så han holder sig flot :smiley:

Mette - Wow, ja… jeg havde skudt ham til meget yngre, hvis vi også havde skullet gætte det :tihi:

Jeg synes så han er ret lys i det røde - ligner mere Cinnamon Ticket Tabby - burmeser eller burmeser/aby blanding :tihi:

Han er alt for rødorange til at være “rigtig” burmeser, men ud fra det, jeg så på selve dagen ville jeg faktisk have skudt ham til at være rødsmoke (nu har jeg set billeder af brunsmoke og jeg syntes, han havde det samme skær over pelsen).

For øvrigt husker jeg forkert mht. hans alder - han er ifølge kataloget 6½ år gammel, men han er stadig flot og velholdt :smiley:

[QUOTE=Temple Bar;734771]Et godt bud - helt bestemt :slight_smile:

Og da jeg kan huske, hvad den vist ikke helt så unge mand hedder, har jeg googlet ham og fundet hans Breed Number (som er GCCF-sprog for EMS-kode) og den er 72 45d - rød ticked tabby :D[/QUOTE]

Meget mere held end forstand her fra :slight_smile:

  • Det kunne ikke være makrel - for den er jo almindelig - og du sagde den var usædvanlig :slight_smile:
  • Det kunne heller ikke være classic - for jeg kunne ikke finde hverken bullseye eller sommerfugl - (mest fordi jeg ikke ved hvad det ligner:tihi:)
  • Og det kunne heller ikke være spotted - for han er ikke leopard plettet :slight_smile:

[I]Mackerel Tabby. Ticked hairs alternate with solid hairs in stripes, as on a tiger. This is the most common tabby pattern.

Classic Tabby. Ticked hairs alternate with solid hairs in a blotched pattern, often with a circular “bullseye” on the side, or a “butterfly” on the back. This is called a Blotched Tabby in the UK.

Ticked Tabby. Ticked hairs are found uniformly over the entire coat, giving a flecked or freckled appearance. This pattern is sometimes called the Agouti Tabby or Abyssinian Tabby.

Spotted Tabby. Ticked hairs alternate with spots or rosettes of solid color, as on a leopard or jaguar.[/I]

[QUOTE=housecoat;735347]Meget mere held end forstand her fra :slight_smile:

  • Det kunne ikke være makrel - for den er jo almindelig - og du sagde den var usædvanlig :slight_smile:
  • Det kunne heller ikke være classic - for jeg kunne ikke finde hverken bullseye eller sommerfugl - (mest fordi jeg ikke ved hvad det ligner:tihi:)
  • Og det kunne heller ikke være spotted - for han er ikke leopard plettet :)[/QUOTE]

De her kræ er klassisk tabby, eller blotched tabby som det også kaldes :slight_smile:

Og hvis du ikke har fundet det selv, så er her en tegning af de fire forskellige slags tabby :slight_smile: Der kan du måske få en fornemmelse af hvorfor man snakker om sommerfugl og bullseye :slight_smile:

Kære Eva,
Nej de der “små skind” har jeg ikke set før :tihi:
Det var slet ikke sådan jeg troede en klassisk tabby så ud, synes der er noget nemmere at forstå når jeg ser billeder af dine smukke killinger… SUk hvor er de dog dejlige :engel2::wehuu:

[QUOTE=housecoat;736932]Kære Eva,
Nej de der “små skind” har jeg ikke set før :tihi:
Det var slet ikke sådan jeg troede en klassisk tabby så ud, synes der er noget nemmere at forstå når jeg ser billeder af dine smukke killinger… SUk hvor er de dog dejlige :engel2::wehuu:[/QUOTE]

Det er også lidt nemmere at vende hovedet omkring, når man ser det på en kat, fremfor når man ser det på det “skind” der :slight_smile: Det synes jeg også selv, men det giver da ideen om det så fint :slight_smile:
Og tak :smiley:

Mette Det er ikke rn gåde, – - – det er en smuk rød burmeser, - - - måske lidt høje ører?? ,- men han kunne da godt blive far til killinger her

:høhø:Mette Det er ikke en gåde,:tihi: – - – det er en smuk rød burmeser, - - - måske lidt høje ører?? ,- men han kunne da godt blive far til killinger her :høhø::høhø:

Cats og Conni

Tjaaa mette Med det udseende, er nok en Huskat !! Lavet af en Aby og en burmeser

Conni - Det er altså blevet gættet :tihi:

Det tror jeg, de engelske opdrættere ville være frygteligt kede af, at han blev kaldt :slight_smile: Uanset at jeg er sikker på, den tickede pels er kommet ind via aby på et tidspunkt, så er Asian absolut en godkendt race i GCCF og har så vidt jeg ved det været godkendt i mange år.

Tjaa det ligner mest en huskat = Aby meser! Type er en burmeser, men farve = den hvide sommerfugl ved munden er Abysinier, - - - - så mon ikke han er en alm. huskat?

Cats og Conni

[QUOTE=conninissen;737094] Type er en burmeser, men farve = den hvide sommerfugl ved munden er Abysinier, - - - - så mon ikke han er en alm. huskat?

Cats og Conni[/QUOTE]

Sander er nu også lysere nogle steder end andre :slight_smile: Og denne dreng er altså Asian Red Ticked Tabby og ikke huskat - jeg har trods alt kataloget at stemme det af med :slight_smile:

Faktisk hører burmillaen også ind under Asian-gruppen i GCCF, da den jo også er en blanding af burmeser og en anden race og mange engelske burmillaer ligner bestemt ikke dem, vi ser på FIFé-udstillinger :slight_smile: