En tur på dyrehospitalet

Jeg ved ikke, om der er en pointe i dette, men hvis I har input eller tanker om det, er de meget velkomne :slight_smile:

I dag var Billy afsted på dyrehospital, fordi begge mine katte hoster og kaster op. Der blev taget blodprøve, urinprøve, røngten, tjekket tænder og scannet nyrer. Resulatet var det noget nedslående, at der ikke rigtig var noget, der kunne forklare, hvorfor de hoster og kaster op. Til gengæld var der muligvis problemer med nyrer eller urinveje, urinen var tynd og indeholdt en del proteiner, og der var også et andet protein-tal, der var højt. Nyrebækkenet i den ene side var en smule mere åbent end det andet (0,9 og 2 mm). Så hun sendte urinen til dyrkning og sagde, at hvis der er bakterier i den, er det urinvejene, hvis ikke er det sandsynligvis starten på nyreproblemer.

Men der var tegn på lopper, og så mente dyrlægen, at det muligvis kunne have en effekt at skifte til noget fiberfoder for at lette gennemgangen af foderet. Jeg er ikke fjollet med det, da kattene er på vådfoder efter urinvejsproblemer, men nu prøver vi… et eller andet skal vi jo prøve.

Røntgen viste indhold i maven, selv om Billy er blevet fastet 11 timer. Undtaget en enkelt thrives, som jeg gav ham i kassen på grund af vane, inden det slog mig, at han jo fastede! Men det var slet ikke den mængde, der var mere. Og så meget, at dyrlægen ikke ville lave en kikkertundersøgelse (det ville hun faktisk heller ikke alligevel, fordi der ikke rigtig var noget, der pegede på maveproblemer). Det var virkelig mystisk. I første omgang tænkte jeg, at så måtte jeg jo alligevel have overset noget - måske en bolle, som børnene havde tabt bag sofaen? Selv om jeg havde støvsuget aftenen inden som det sidste, før jeg gik i seng?

Men da jeg så var halvvejs hjemme med loppekure og fiberfoder og en kat, der havde fået et skud antibiotika, fordi det vist nok har virke før - nogle gange tager tingene lidt tid her - så slog det mig, at der altså også var gået 2½ time fra Billy blev puttet i kassen, og til dyrlægen stak bedøvelsesnålen i ham. Og jeg slog lige hovedet til med det andet - gu´ ligger der da ikke boller og flyder på gulvet, efter jeg har støvsuget, og godt nok er Billy en virkelig mærkelig kat, men hvis der gjorde, så gad han da ikke at æde mindst en halv bolle? Så ringede jeg til dyrlægen igen, vendte om og kørte tilbage og afleverede ham igen. Nu faster de ham, og så åbner de ham i morgen og tager prøver af mave og tarm. Og jeg håber, at de finder et eller andet, for ellers har jeg stadig to katte, som kaster op og hoster af uvis årsag… nåja, og nu så også muligvis et lille nyreproblem oveni.

Jeg er vist bare lidt ked af det og ved-ikke-lige-hvad-jeg-skal-mene-om-alting her i aften…

mvh. tina

:kram:

Øv altså, jeg har ingen gode input eller råd, men du skal i hvert fald have et stort :kram:

Tak - dem kunne jeg godt bruge :slight_smile:

mvh. tina

Kan desværre også kun komme med et ønske om god bedring og håb om at de finder ud af hvad det er :trøste:

Håber det er “noget” han har spist som kan pilles ud af ham, så han er helt frisk igen :smiley:

(har jo selv haft en kat der åd de underligste ting, mest sokker men osse andet, og de blev pillet ud af ham osse, og så havde han det fint… lige til han spiste næste underlige ting ;))

God bedring med Billy! :kram:

-kramer

Når de har lopper så kan de have bændelorm og hoste og kaste op af den årsag.

God bedring med dem.

[QUOTE=Quivive;1016357]Når de har lopper så kan de have bændelorm og hoste og kaste op af den årsag.

God bedring med dem.[/QUOTE]

Okay… det var nyt for mig så tak for oplysningen :slight_smile: Det er så loppen der overfører ormen? Bændelorm er det den der falder af i led ud af missens rumpe… eller er det spoleorm :? Får altid byttet rundt på de to.

Lopper kan være en af kilderne til bændelorm og ja det er dem der brækker af og sidder som risengryn bagi.
Voldsomt med orm kan også give katten forstoppelse og i værste fald en så slem forstoppelse at tarmen skal åbnes og det skal tages ud.

[QUOTE=Quivive;1016416]Lopper kan være en af kilderne til bændelorm og ja det er dem der brækker af og sidder som risengryn bagi.
Voldsomt med orm kan også give katten forstoppelse og i værste fald en så slem forstoppelse at tarmen skal åbnes og det skal tages ud.[/QUOTE]

Godtså :slight_smile: Vi har heldigvis kun haft spoleorm her så… og kun hos Honey… men han æder også alt muligt ude i haven hele tiden

Hvor er det synd for jer. Håber det hele snart bliver bedre!

Mht. fiberfoder har jeg en ide til, hvordan du kan fortsætte med vådfoder og samtidig sørge for at han får mange fibre: Psylliumskaller blandet i vådfoder.

Jeg har en kat med tendens til lind afføring, og indtil videre lader det til, at der er rigtig god virkning ved blot en lillebitte smule psylliumskaller dagligt. :slight_smile: Jeg bruger den fra Urtekram (mener at HUSK-loppefrø fra apotek eller matas er det samme).

Krydsede fingre for god og snarlig bedring!

Tusind tak for alle krammerne. Det er rart, at der er nogen, der forstår :slight_smile: Det her er ikke orm, og det er heller ikke noget, der sidder fast, for begge mine katte har samme symptomer. Dyrlægen fandt intet i maven, men har sendt prøver til lab. Men han syntes, at leveren lignede en fedtlever. Der var ingen bakterier i urinen, så der er muligvis også noget med nyrerne.

Tinkavera, tak for tip :slight_smile:

mvh tina

[QUOTE=Tinkavera;1016434]Hvor er det synd for jer. Håber det hele snart bliver bedre!

Mht. fiberfoder har jeg en ide til, hvordan du kan fortsætte med vådfoder og samtidig sørge for at han får mange fibre: Psylliumskaller blandet i vådfoder.

Jeg har en kat med tendens til lind afføring, og indtil videre lader det til, at der er rigtig god virkning ved blot en lillebitte smule psylliumskaller dagligt. :slight_smile: Jeg bruger den fra Urtekram (mener at HUSK-loppefrø fra apotek eller matas er det samme).

Krydsede fingre for god og snarlig bedring![/QUOTE]

God ide med Husk! eller tilsvarende :slight_smile: (Husk er det samme som de der psyllium-skaller)

Nu kan jeg ikke huske hvor du har kattene fra… Med fedtlever kommer så vidt jeg ved typisk hvis katten har sultet i en periode. Har den været vild eller været væk?

[QUOTE=TrekkieGrrrl;1016476]God ide med Husk! eller tilsvarende :slight_smile: (Husk er det samme som de der psyllium-skaller)

Nu kan jeg ikke huske hvor du har kattene fra… Med fedtlever kommer så vidt jeg ved typisk hvis katten har sultet i en periode. Har den været vild eller været væk?[/QUOTE]

Nej, jeg har fået ham fra opdrætter, da han var 1½ år. Indtil da havde han været ude et par andre steder og var kommet hjem igen af forskellige årsager. Jeg tror, den længste periode, han har sultet, har været i de her dage, hvis de ikke fodrede ham i går eftermiddags på dyrehospitalet. Så bliver det til 1½ døgn, eller faktisk kun et, for han havde jo mad i maven i går formiddags, og jeg hentede ham først på eftermiddagen i dag. Kan det gøre det? Der var ingen udslag på levertallene på blodprøverne.

mvh tina

Det er bændelorm der ligner små riskorn i formen…spoleorm er en lang gang spagetti…:uha: