En udbredt myte

Jeg har gået og tænkt over den myte med, at katten er sin egen. Jeg tror en del af forklaringen er, at katten er en solitær JÆGER dvs ofte jager alene - selv om de kan jage sammen.

At denne aktivitet foregår alene er blevet til, at katten er solitær - men så glemmer man lige ordet jæger i slutningen, og så har man pludselig et helt andet dyr end tamkatten.

Solitære dyr mødes kun i parringstiden og går herefter hver til sit igen.
Dette passer slet ikke på tamkatten - hvilket alle, som har ejet eller levet i nærheden af en katteflok kan bevidne.

Men det har skadet kattene meget, at de er udråbt til solitære… og at ordet jæger “glemmes”. Jeg bliver ked, når jeg ser at boligselskaber tillader en kat alene indenfor. Visse dyr trives sådan, men ud af den samlede bestand mener forskere, at pariakattene udgør sølle 1 %… Desværre lever flere alene - af tvang pga en regel om et dyr per husstand.

Kunne vi ikke påvirke den regel os katteelskere? Alle gode forslag modtages med kyshånd.

Knus Helle

PS Jeg ved, at der findes katte, der omplaceres fordi de pludselig af en eller anden grund ikke længere trives i en flok. Men det gør dem ikke til pariakatte - det er ikke disse katte jeg langer ud efter her - det er de katte, der tvunget levet alene, fordi ejeren ikke har mulighed for andet pga en regel.

Det burde da være let nok :slight_smile:

Sæt et kattegale brev sammen som skal rundsendes til samtlige boligforeninger der forklare om kattens fordel ved at være to :slight_smile:

Dengang jeg flyttede i lejliheden i Ulstrup måtte man ha’ et dyr, jeg fik så lov til at havde 2 da jeg havde dem i forvejen.
Men jeg prøvede faktisk at forklare dem at et dyr når det var kat er noget sluder og synd for katten, men om det fes ind ved jeg ikke.

Det med et brev var da en god idé - vi gjorde det ved Monopolet - vi kunne gøre det igen. Vi kunne også gå til aviserne - i agurketiden er der stor chance for, at de vil sætte fokus på det.

Så skal vi have en, som kan fortælle om kattens sociale liv - en med flere katte - og jeg vil gerne stille op og fortælle om den faglige del. Og så skal vi have en, som kun har en kat pga den dumme lov, men som brændende ønsker sig en mere fordi hun ved, at hendes kat ville elske det.

Er der nogle, som melder sig?

MVH

Der behøves ikke at blive sendt brev til det Boligselskab, som jeg er havnet i . . . . her må vi nemlig ha’ TO HUSDYR . . . og der er endda flere af os, der har mere end to, uden ballade . . . :slight_smile:

[quote=lenschow;193510]Det med et brev var da en god idé - vi gjorde det ved Monopolet - vi kunne gøre det igen. Vi kunne også gå til aviserne - i agurketiden er der stor chance for, at de vil sætte fokus på det.

Så skal vi have en, som kan fortælle om kattens sociale liv - en med flere katte - og jeg vil gerne stille op og fortælle om den faglige del. Og så skal vi have en, som kun har en kat pga den dumme lov, men som brændende ønsker sig en mere fordi hun ved, at hendes kat ville elske det.

Er der nogle, som melder sig?

MVH[/quote]

Måske skulle vi “rotte os sammen”.

jeg har mange katte, du har stor viden…

Jeg er frisk på at sammenfatte noget, er du???

Og jeg giver gerne både kaffe og mad. (og benzinpenge), hvis du kommer her…

jeg har faktisk lagt og tænkt på det samme i nat da jeg ikke kunne sove. jeg synes alle boligforeninger skulle tilbyde mindst to katte, eller ingen overhovedet. (så skal de selvfølgelig skrue det op til to istedet for at sige ingen:tihi:)

så jeg er bestemt med på at gøre noget ved det. så længe de er inde, (og måske også i løbegård) og ikke er til gene for andre beboer (der vil altid være nogen der ikke kan lide katte) så kan jeg ikke se hvorfor man ikke må have to.

[quote=lenschow;193510]Det med et brev var da en god idé - vi gjorde det ved Monopolet - vi kunne gøre det igen. Vi kunne også gå til aviserne - i agurketiden er der stor chance for, at de vil sætte fokus på det.

Så skal vi have en, som kan fortælle om kattens sociale liv - en med flere katte - og jeg vil gerne stille op og fortælle om den faglige del. Og så skal vi have en, som kun har en kat pga den dumme lov, men som brændende ønsker sig en mere fordi hun ved, at hendes kat ville elske det.

Er der nogle, som melder sig?

MVH[/quote]

jeg har kun en kat, må kun have en kat. (at jeg får en til om små to uger behøver folk ikke at vide:sshh:) og jeg brænder rigtig meget for at få en kat til, fordi jeg kan se at Mini tit vader rundt og er rastløs, og jeg kan ikke lege med hende på samme måde som en artsfælde ville kunne.

Dorte - det synes jeg vi skal!

Lad os lige finde en dag. Så kan vi eventuelt lægge det herind, og så kan folk, der vil bakke op med navn skrive sig på som støtter.

MVH

[QUOTE=Mette Stevnsborg;194282]jeg har faktisk lagt og tænkt på det samme i nat da jeg ikke kunne sove. jeg synes alle boligforeninger skulle tilbyde mindst to katte, eller ingen overhovedet. (så skal de selvfølgelig skrue det op til to istedet for at sige ingen:tihi:)

så jeg er bestemt med på at gøre noget ved det. så længe de er inde, (og måske også i løbegård) og ikke er til gene for andre beboer (der vil altid være nogen der ikke kan lide katte) så kan jeg ikke se hvorfor man ikke må have to.[/QUOTE]

Det ville jeg da være voldsomt ked af - hvor skulle man så gøre af de katte der ikke trives med andre katte - for de findes.

Rigtig godt med muligheden for to - men ikke på bekostning af ingen.

Strengere regler med de skal være neutraliseret og indekatte. Fint med et mindre tillæg på huslejen for det ekstra affald der leveres i form af grus - og regler for hvordan det deponeres

[quote=Lis Dahlstrøm;194518]Det ville jeg da være voldsomt ked af - hvor skulle man så gøre af de katte der ikke trives med andre katte - for de findes.

Rigtig godt med muligheden for to - men ikke på bekostning af ingen.

Strengere regler med de skal være neutraliseret og indekatte. Fint med et mindre tillæg på huslejen for det ekstra affald der leveres i form af grus - og regler for hvordan det deponeres[/quote]

Nu siger vi jo ikke der skal være en regel om at man SKAL have 2, kun at hvis der er tilladelse til kat, bør det gælde at man MÅ have 2…

For ja, der findes da katte der kun trives med sig selv, og de skal da kunne være i fred, men disse katte, kan såmænd sagtens bo sammen med andre, det er jeg da beviset på, for jeg har 4 katte, der er enekatte, og de trives rigtigt fint her.

[QUOTE=alleos7;194521]Nu siger vi jo ikke der skal være en regel om at man SKAL have 2, kun at hvis der er tilladelse til kat, bør det gælde at man MÅ have 2…

For ja, der findes da katte der kun trives med sig selv, og de skal da kunne være i fred, men disse katte, kan såmænd sagtens bo sammen med andre, det er jeg da beviset på, for jeg har 4 katte, der er enekatte, og de trives rigtigt fint her.[/QUOTE]

Så kan jeg måske ikke læse indenad? for jeg kan da ikke få andet ud af den her tekst, at det er mindst to eller ingen:

“Oprindelig postet af Mette Stevnsborg
jeg har faktisk lagt og tænkt på det samme i nat da jeg ikke kunne sove. jeg synes alle boligforeninger skulle tilbyde mindst to katte, eller ingen overhovedet. (så skal de selvfølgelig skrue det op til to istedet for at sige ingen)”

Det er da muligt det kan lykkedes at sætte en kat der ikke trives sammen med andre katte sammen med andre, det vil jeg ikke udelukke. Har jeg vurderet at katten trives bedst som enekat - er det det den bliver solgt som - og jeg anbefaler ikke at sætte den sammen med andre. Inden jeg træffer en beslutning om en kat skal være alenekat er prøvet rigtig mange modeller først.

[quote=Lis Dahlstrøm;194526]

Det er da muligt det kan lykkedes at sætte en kat der ikke trives sammen med andre katte sammen med andre, det vil jeg ikke udelukke. Har jeg vurderet at katten trives bedst som enekat - er det det den bliver solgt som - og jeg anbefaler ikke at sætte den sammen med andre. Inden jeg træffer en beslutning om en kat skal være alenekat er prøvet rigtig mange modeller først.[/quote]

Jeg tror at én af grundende til at jeg har enekatte der trives fint her, er at huset er så stort, og der er tilstrækkeligt mange rum, (og udenfor), til at de kan få lov at være i fred.

Og fordi jeg har så mange, så er der andre at lege med, for dem der gerne vil være sociale…

Den første enekat jeg fik ind, var egentlig også bare en der skulle have boet her, til den kunne komme i et hjem for sig selv, da den ellers skulle have været aflivet.

Men den faldt så godt til, så den blev her, og siden har jeg ikke været nervøs ved at tage katte ind der ikke gider andre end sig selv.

Selvfølgelig ville det ikke du, hvis katten var agressiv eller bange ved andre, men dem jeg har er bare “selv hjemme” i hovedet, og har ingen behov for andre. De er nærmest bare ligeglade.

Og efterhånden har 2 af dem endda knyttet et bånd, så de kan sove sammen:

KARLA og DAGMAR

Og de er ellers nogen rigtige “kællinger”, der knap nok kan se de andre katte, og som da så sandelig ikke nedværdiger sig til at ligge tæt med andre…

[quote=Lis Dahlstrøm;194518]Det ville jeg da være voldsomt ked af - hvor skulle man så gøre af de katte der ikke trives med andre katte - for de findes.

Rigtig godt med muligheden for to - men ikke på bekostning af ingen.

Strengere regler med de skal være neutraliseret og indekatte. Fint med et mindre tillæg på huslejen for det ekstra affald der leveres i form af grus - og regler for hvordan det deponeres[/quote]

Lis, jeg mente at det skulle være TILLADT at holde MINDST 2 katte, ikke at man SKAL have 2, eller nogen overhovedet. men hvis det er tilladt, så har man jo valget. det var bestemt ikke ment som at man skal have to katte:):slight_smile:

Jeg synes det med brevet og evt. aviser er en god idé. Måske man også kunne få nogle dyreværnsforeninger med på ideen?
jeg har jo selv lige set HVOR mange steder man kun må have en i f.eks. Århusbo iogmed at vi lige har søgt bolig der igennem.

Synes det er så trist at se at indekatte skal holdes alene. Det ville jeg ikke have lyst til.

Lis jeg skrev netop “Jeg ved, at der findes katte, der omplaceres fordi de pludselig af en eller anden grund ikke længere trives i en flok. Men det gør dem ikke til pariakatte - det er ikke disse katte jeg langer ud efter her - det er de katte, der tvunget levet alene, fordi ejeren ikke har mulighed for andet pga en regel”

fordi dette naturligvis ikke handler om katte, der af den ene eller anden grund ikke længere trives sammen med andre katte. Dyr er dynamiske som alt andet i livet - disse katte er sjældent født som pariakatte men nogle tillægger sig vaner med tiden, som gør, at de ikke trives med andre end sig selv - den slags misser skal naturligvis ikke tvinges til selskab:-)

Det kan ingen jo tvinge dem til alligevel:-)

MVH

I den boligforening vi søger lejlighed må vi gerne have flere katte:ok:. De skal bare være indekatte. Men jeg tvivler på at reglen er blevet til fordi de har fået en prædiken om kattevelfærd. Tror nærmere det er en tilfældighed.

Har hørt denne her bemærkning så mange gange: Man kan jo nemt have 1 kat, for katten er jo sin egen og ikke et flokdyr-brækkesig

Der skete kæmpe forandringer med Mille da Laban flyttede ind. Mille var kun alene i 20 dage, men når vi kigger tilbage er der ingen tvivl om at i vores tilfælde var det den helt rigtig beslutning at Mille skulle have en legekammerat:)

Om man skal have ude eller indekat, mener jeg nu alligevel at det er bedst med 2 katte(eller flere:tihi:). Der er visse behov vi mennesker ikke kan opfylde for de kære dyr.

Her må man også kun have en kat… har vi hørt…:fløjte:

Hilsen Faxe, Shaker, Holly, Yankie og Cognac (som venter killinger)