Endelig!

Hej alle :heya:

Min kat (Gizmo), er efter et godt stykke tid blevet erklæret rask.
Han har døjet med urinvejsproblemer (Oxalater/blod) og endelig er hans urinprøve blevet rigtig fin.

Foderet han er på, hedder Royal Canin Urinary S/O High Dilution tørfoder. I en lang periode har han ikke villet spise vådfoderet, men går lidt til det nu.

Kender i det, med at det kun er sovsen der bliver slubret i sig, og så står kødstykkerne nøgne uden sov tilbage? Og så rynker de jo hurtigere.
Hvad er det for noget? Katte er da rovdyr. Det er meget muligt det ikke er råt, men det er da kød. Og så er det enormt dyrt, bare for sovsens skyld.
Jeg bliver nu ved med at give ham det, da alt andet er bandlyst lige nu, hvor vi har fået styr på det.
Men hvordan får man ham lokket til at spise kødstykkerne også? Jeg har prøvet at mose det sammen med den smule sovs der er.

De skulle tage og lave nogle sovse-poser også.

Du kan forsøge at mose eller blende kødstykkerne ud i sovsen.

Fornuftigt, at du holder dig til det, der virker.

Mht. bidderne har jeg ingen gode råd. Jeg er for længst holdt op med at købe bidder i noget til mine. Ind imellem tester jeg det lige for at se, om de stadig har samme tilgang til det, og det har de. De kaster sig over sovsen eller geleen og efterlader en hel masse pinligt rene bidder.

Det er et rigtigt godt råd, som i hvert fald får mine til at spise deres vådfoder. :slight_smile: Når jeg moser kødstykkerne ud i sovsen bliver hele massen spist, men hvis ikke, er det kun sovsen der ryger ned. Det gælder for alle vores 7 katte.

Sovsen er væde, og væde er godt. Her slikkes klumperne også rene og da vi har varme i gulvene, bliver klumperne hurtigt til bussemænd og bussekoner og så ryger de ud

Jeg har prøvet at mose det, men der vil der altid alligevel være nogle små klumper i, og de er ulækre. Dem har han en slags ‘‘fobi’’ for, så måske jeg skulle prøve at blende det for ham.
Evt. tilsætte en smule vand, da der jo altså ikke er ret meget sovs i det i forvejen. Så ja, det var en god ide. TAK!

Ekstra vand er altid godt, specielt for ham.

Ja, han drikker godt. Jeg tror bare jeg skal passe på med at blande for meget vand i, for jo mere vand, jo mere mister det smagen.

Ja, det skulle man jo mene. Hos mine handler det imidlertid mere om konsistens. Når de ind imellem ikke gider spiser deres absolut findelte mousse, blander jeg vand i, så det bliver rigtig slamagtigt, og så glider det fint ned. Så hvis smagen ikke er deres favorit, skal man gøre det så nemt som muligt for dem at spise det :slight_smile:

Men det er jo bare mine. Jeg tror, katte er så forskellige på det punkt, at det er svært at lave en generel anvisning på, hvad man skal gøre.

I øvrigt er der også nogle, der har held med at give vådfoder nogle få sekunder i microovnen. Varmen får det til at dufte/smage af mere.

Jeg putter varmt, kogt vand i vores kattes vådfoder inden jeg moser det sammen. Så får de både mere væske og bliver lokket til at den duft som varmen giver. :slight_smile:

Ja, så blendede jeg vådfoderet og han vendte blot hovedet bort. :frowning:
Jeg giver det en chance lidt endnu, måske jeg også skulle prøve med kogt vand inden det bliver blendet. Han er bare så kræsen, det har han altid været.

Mine to huskatte er også ret kræsne, mine to maine coons er kronisk sultne :slight_smile:

Med mine huskatte er jeg så lidt i tvivl om, hvad er kræsen og hvad er “de-ved-de-får-når-andet-hvis-bare-de-er-mere-stædige-end-mig” :? :tihi:

Selvfølgelig vinder de, uanset om de er stædige eller kræsne, de får bare noget andet. Man vil jo ikke gøre dem ked af det og så bliver der ro i hytten. -tihi
Men denne gang er jeg nødt til at være stædigere end ham, da der intet andet er i vådfoder han må få.

[QUOTE=Emma;1306491]Selvfølgelig vinder de, uanset om de er stædige eller kræsne, de får bare noget andet. Man vil jo ikke gøre dem ked af det og så bliver der ro i hytten. -tihi
Men denne gang er jeg nødt til at være stædigere end ham, da der intet andet er i vådfoder han må få.[/QUOTE]

Nogle gange skal man bare igennem den magtkamp. Jeg har været igennem dem med min lille dramaqueen. Det tog tid, men lidt efter lidt så begyndte hun at spise det vådfoder, som blev serveret. Nogle gange må man sidde på hænderne og lade katten blive sulten nok til at den spiser det mad, som står fremme. Jeg ville starte med pille noget af kødbidderne fra og blende resten, så det er mest sauce og langsomt øge mængden af kød.
Jeg bruger så også det tarvelige trick, at smuldre lidt af hendes yndlingsgodbidder(frysetørrede Orijen godbidder) over det vådfoder, som hun ikke kan lide. Når det dufter anderledes, så glider den første omgang lettere ned og bagefter, så er der ingen kære mor. For han man først spist det en gang, så kan man også igen. :stuck_out_tongue:

Helt enig med dig, Velfa.

At smugle det ind lige så stille, kan også komme på prøve. Min stædighed ind til videre, har fået ham til at slikke sovsen i sig. Det er mere end før, da fik han nærmest kvalme af bare
lugten. Og sikke nogle øjne han sendte mig. Og mig :uha: