Enehersker i lejlighed, hvis ikke perser - hvad så?

Da jeg var barn havde vi fritløbende huskatte, så mit kendskab til racekatte er begrænset til det jeg har læst, dem jeg har oplevet hos andre, og så til mine to perserdrenge Bambo og Aslan.

Bambo kunne i princippet have trivedes fint som enekat. Vi fik Aslan fordi vi fik at vide, at det var bedst for katte at have en ven, så det skulle han selvfølgelig have. Det var dog ikke en udelt succes. Han tolererede Aslans selskab, men al interaktion, grooming osv. var envejskommunikation fra Aslans side af.

Bambo døde hjemme, og Aslan ledte aldrig efter ham, virkede ikke som om han sørgede, men blomstrede op, blev endnu mere puttemis, og styrede os og hjemmet med fast pote. Vi holdt meget øje med ham, om han lod til at være ensom, men han virkede så glad og tilfreds med at han fik al vores opmærksomhed.

Ud over det var der en masse omvæltning i vores liv, så en ny kat var ikke optimalt heller, men havde Aslan virket som om han manglede selskab, så havde han selvfølgelig fået det.

Men nu er Aslan heller ikke længere. Jeg har undværet min følgesvend i 10 mdr, og er (som nævnt et par gange herinde) ved at være klar til at få en kat igen. Jeg har dog besluttet mig for at vente til huset er overdraget til de nye ejere og jeg har fået flyttet de sidste møbler, så jeg ikke stresser min nye bofælle (katten) unødigt.

Vi overdrager nøglerne 15. januar, så det kunne godt komme på tale, at der kunne flytte en pelsklump hjem til mig inden for det næste halve års tid.

At have haft 2 katte af samme race er jo ikke ensbetydende med at man ved alt. Men ud fra mine erfaringer, så kunne begge mine persere have fungeret fint som enekatte, da de var meget mere knyttede til mig og Thomas end til hinanden. Aslan prøvede at opsøge Bambo og havde han haft en god ven frem for en modvillig bofælle, ville han måske også have savnet Bambo da han ikke var mere.

Jeg kan desværre ikke anskaffe mig to, da reglerne i min nye bolig kun tillader 1 kæledyr pr lejlighed. Havde jeg kunne tage to var jeg spurtet forbi Classic Beauty og set om deres to drenge (Garfield og Spencer Reid) var et match med mig, for de har godt nok amors pil lige i hjertekulen på mig.

Så jeg skal have mig enten en kat af en race, hvor eneherskerlivet generelt ikke er et problem, eller et individ, som ikke savner selskab. Jeg behøver ikke en killing, selvom de er svære at stå for, for jeg ved godt, at det kan være svært at spå om hvorvidt en killing kommer til at savne selskab, da de jo slet ikke er færdigbagte i personlighed.

Faktisk var jeg i november ude at se på en misling på 14 uger, hvor der desværre ikke lige var kemi denne gang. Der var også nogle 5 ugers killinger, og de var jo helt igennem nuttede, men selvom jeg fik muligheden for at lægge billet ind på en af de små, så var jeg ikke rigtig fristet, for jeg kunne ikke fornemme personligheden på dem i den alder.

Samtidig er jeg jo også bekendt med at persere kan have udfordringer pga næserne. Jeg oplevede Bambo, som havde meget små næsebor, og havde diverse udfordringer på grund af disse, til trods for at han egentlig havde rimelig fin passage i hans indvendige luftveje, men de små næsebor gav jo nogle flaskehals udfordringer. Han snorkede kun lejlighedsvis, og lod til at have større udfordringer med hofterne end med næsen.

Aslan havde dejligt store næsebor, og heldigvis tilhørende åbne luftveje, men den korte snude efterlod meget lidt plads til diverse kropslige væsker, som hos ham desværre krystalliserede sig, hvilket gav lejlighedsvise fnyseanfald, så helt ugeneret af næsen har han jo ikke været, til trods for, at han ikke havde vejrtrækningsbesvær.

Jeg er dog virkelig glad for perserens temperament. Mine drenge var kærlige, hengivne spindemaskiner, insisterende på deres ret, og relativt rolige. Bevares, de var stædige som ind i helvede, men det er jeg egentlig også selv, så det var et karaktertræk jeg kunne spejle mig i, og more mig over.

Jeg har ikke de store tanker om vokalitet. Bambo var ikke særlig vokal, Aslan var til gengæld meget vokal, for en perser vel at mærke. Begge dele havde sin charme. Eller… Det er egentlig forkert udtrykt. Bambo havde ikke ret meget lyd på når han snakkede. Han kunne føre lange samtaler med os, med en lyd der virkede som en mellemting mellem et suk og et host, bare… bevidst? For at kommunikere? Vi ville så kopiere lyden tilbage til ham og sådan kunne vi sidde længe. Han kunne sagtens miave og bruge lyd, han gjorde det bare kun når han var utilfreds. Aslan derimod kurrede og vrælede og var meget ekspressiv. Han sagde sjældent noget bare for at snakke, det var altid med formål. Om det så var opmærksomhed, manglende mad, kattebakken der lugtede fordi han lige havde været på osv.

Jeg er åben overfor en del i forhold til farve, men har en svaghed for røde (han)katte m/u hvid. Så hvis racen har mulighed for rød er mine øjne på stilke. Jeg har nærmest kun haft hankatte, men igen, det er ikke fordi jeg er styret udenom hunkatte som sådan, sådan har det bare været. Det vigtigste er, at der er kemi.

Jeg vil ikke kunne tilbyde et decideret udeliv. Jeg har kun en fransk altan på 3. sal, og den kan ikke kattesikres, så der skal missen ikke ud. Jeg trænede mine gamle drenge til at gå i sele, og det vil jeg også kunne med en ny, tænker jeg.

Jeg er autist med ADHD, og har bl.a. udfordringer i forhold til at blive overstimuleret. Derfor dur de meget livlige racer ikke til mig, når jeg kun har mine 75m2. Men jeg elsker at lege, træne og putte med dyr, så trolden kommer ikke til at savne kærlighed og aktivering.

Nå men hele den her lange smøre egentlig bare for at spørge om der er nogle racer der generelt læner sig mere op ad eneherskerlivet end andre?

4 Synes om

Huskatte kan sagtens være stille og rolige indekatte

Jeg har ADD, så gider ikke (hyper)aktive racer :slight_smile:

Samtidigt valgte jeg katte med kort pels så jeg ved ikke behøver børste hver dag for at undgå knuder. (Perser er den eneste langhåret race, se andre med lang pels er “kun” semi-langhåret)

Du kan evt vælge en voksen kat, så du slipper for den aktive killinge og ungdoms tid :slight_smile:

3 Synes om

Kurilean Bobtail trives fint i lejlighed uden udeadgang også som enekat. Vi vurdere aktid vores killinger, nogle er sokgt som enekatte og stortrives, mens andre sælges kun til hjem med kat i forvejen, eller hvor ny ejer går hjemme.
Racen er rolig af temprement, når de bliver voksne ikke mindst, når det er et roligt hjem.
Samtidig må jeg sige racen er super til personer med aspergers og autisme. Har selv en søn med aspergers og kender flere familier hvor et bar har autisme og har hørt om deres glæde ved racen.
Kan ikke lige huske hvor du bor, men du er velkommen her til et uforpligtende besøg. Vi bor i Struer

4 Synes om

Jeg har haft masser af huskatte, og de er bestemt dejlige, men jeg har det bare bedre med en racekat hvor jeg bedre ved hvad jeg kan forvente.

2 Synes om

Aslan var jo virkelig min støttekat. Han var så god til at håndtere mine nedsmeltninger og burnouts. Så en kat der er god til mine behov ville være dejligt. Som sagt så er kemi mellem mig og katten helt afgørende.

Jeg bor i Esbjerg, så Struer er vel… 1½-2 timers kørsel hver vej?

3 Synes om

Ellers er der også en hellig birma killing i Esbjerg der søger nye slaver (opdrætter bor i Esbjerg)
Det er fra det sted jeg har min… og selvom min kan være krævende (fortæller hvis han mangler nus og dåsemad) så synes jeg bimser er gode til ikke at forvente for meget, men stadig kræve når de kan se man har overskud. Synes jeg kender flere autister med et helt særlig forhold til hellig birma

5 Synes om

Ja afstanden passer meget godt hertil.
Kan kun give dig ret, kemien er aktafgørende. Her har vi det måtto. At her er det katten der vælger ejer, for er kemien der ikke, kan katten ikke købes.
Når vi har killinger har vi som regle altid henvendelser på at de vil købe en specifik killing, for det er lige farven de vil vil have. og svarene de får er altid den samme. kom på besøg og se om den vælger jer, hvis ikke så kan I ikke købe den.

6 Synes om

Jeg troede ærlig talt ikke bimser kunne være alene. :see_no_evil:

Hvad hedder opdrættet?

2 Synes om

Ja lige præcis. Den misling jeg besøgte i november, ville ikke snakke med mig. Han var udseende mæssigt en blanding af Bambo og Aslan, så han trak i mine hjertesnore, men han ville mig ikke, så det blev et nej tak fra mig.

Min søster og kommende eksmand spurgte flere gange om jeg var sikker og jeg forstod slet ikke hvordan de kunne spørge, for det var meget tydeligt at katten havde sagt nej tak.

6 Synes om

Der er altid nogle generelle racetræk som de fleste individer af en given race passer ind under. Men det er biologiske væsner med hver deres individuelle personlighed så der kan altid findes undtagelser og måske især hos de voksne katte hvor man kender personligheden.

Jeg har selv en race der er kategoriseret som bunkekatte, meget selskabelige og sociale og gerne skal gå flere sammen. Men jeg har fx. et par stykker som godt ville kunne gå alene (vil gerne understrege at det ikke er en skjult henvisning :wink:), også har jeg andre der ville gå i stykker hvis de skulle være alene.

5 Synes om

Min birma brød sig egentlig ikke rigtig om andre katte og foretrak, at det bare var os mennesker. Men jeg har klart opfattelsen, at det var en ham-ting. Jeg tænker en opdrætter har en følelse for en deres killinger er egnede som enekatte, som Jeanette også skriver. Det lyder til, at du er meget hjemme, hvilket også gør en forskel.

3 Synes om

Jeg har en britte. Den er købt efter at jeg kun må have en kat og at den skulle være indekat. Tidligere ejers krav. Så ja en kat som man ved vil egne sig som enehersker og indekat :blush:

2 Synes om

Som jeg også skrev i originaltråden ved jeg godt der kan være individer der skiller sig ud, men jeg havde bare ikke kigget nærmere på bimser, fordi jeg troede de som udgangspunkt helst skal holdes i par. Jeg har mere prøvet at se på om der var racer hvor de generelt bedre kan lide at være eneherskere end at have selskab. :gruble:

Har selv set på fx briter, da de umiddelbart forekommer mig at være en kattetype der godt kunne regere alene, men ved ikke hvordan briter er i forhold til at være sociale med deres menneske? Er det/kan det være en puttekat?

Sjovt at høre at der selv ved bunkekatte kan være enspændere. Jeg elsker udseendet på siatalere, men tænker ikke de er et godt match til mig aktivitetsmæssigt, nej. :klappe:

Da jeg havde min gang på Kattegale sidst (vel nok en 12 år siden efterhånden) var holdningen lidt, at alle katte havde godt af en ven med mindre de kom op og slås over det og så var det ligefør holdningen var at man så bare ikke havde fundet det rigtige match. Jeg overdriver, men blev sgu selv suget med ind i det, og købte jo Aslan for at Bambo havde en ven. At han så nok havde haft det fint uden er en anden sag… :rock:

6 Synes om

Jeg overså lige den her - ja jeg er meget hjemme. Og har sjældent gæster. :see_no_evil: Jeg kan godt have lidt lange dage på arbejdet (mine vagter ligger typisk på 6½ - 9 timer), men til gengæld har jeg kun 4 arbejdsdage om ugen.

5 Synes om

Er det sikreste i bund og grund ikke at gå efter en voksen kat, hvis man vil være sikker på hvad man får…? :thinking:

Manse og hans tidligere partner in crime blev formidlet sammen, da de var meget knyttede til hinanden - efterhånden som de voksede til aftog det tætte imidlertid, og siden vi mistede Lulle for 7 år siden har han været enekat på matriklen, hvilket jeg vil påstå at han stortrives med.

Huskatte, ja - men de er vel næppe de eneste, der kan skifte standpunkt… :smirk_cat:

8 Synes om

Hvis du er på Instagram, så tag et kig på [(Miriam Poulsen (@miriampoulsen) • Instagram photos and videos) … hun har briten Herbert og ham har hun megen fornøjelse af :tihi:

3 Synes om

Nej man ved det jo ikke. Jeg er heller ikke modstander af at få en voksen kat, den skal bare helst være relativt ung, da jeg gerne vil have så meget tid som muligt med misser. Jeg tænker helst max 2 år? Jeg tænker bare sjældent de bliver mere sociale med alderen, og går fra at have det fint alene, til pludseligt at kræve en katteven? Men når det kan gå den ene vej kan det vel også gå den anden…?

Aslan ville jeg som ung kat nok heller ikke have skudt til at kunne være enekat, da han var meget social og kontaktsøgende. Så det er nok Bambos ugidelighed, der har fået ham til at skifte mening og virkelig synes at eneherskerlivet var fabelagtigt nu man ikke længere skulle dele opmærksomheden.

Hahaha ja han ser da ud til at være festlig. :tihi:

5 Synes om

Jeg tænker brite, ragdoll eller bobtail… Selvfølgelig en med det rigtige sind, så vil foreslå en voksen :slight_smile:

Ift briter og deres mennesker… Gå efter en kælebrite :grin: Vi har været meget specifikke med, hvor vi får kat fra. Og vi har to puttebriter :sweat_smile: Selvfølgelig ikke som burmeser eller siataler, men jeg er helt ok med de oftest ligger ved siden af. De er nogen af dem, der oftest er hvor vi er.

11 Synes om

Britter har ry for at sidde i nærheden af ejeren og ikke på skødet. Min vil dog gerne putte - især om vinteren.

6 Synes om

Der var engang at Gimpen kom og lagde sig på skødet, jeg var så beæret og ville ikke rejse mig … tilsidst, skulle jeg virkelig - virkelig - meget tisse :tihi:

9 Synes om