Eosinofilt granulom kompleks - erfaringer?

Hej allesammen,

Elvis fik lige før påske en knude i “tindingen”. Den udviklede sig ret hurtigt, fra et sår til en knude på størrelse med en ært, jeg tror der gik mindre end en uge.

Han kom til dyrlægen, som fjernede den og sendte den til analyse. Det viser sig, at det er Eosinofilt Granulom Kompleks.

Dyrlægen sagde, at der kan komme flere knuder / sår i hud, mundhule og organer. At nogen katte fint kan leve et godt liv med det og at man i sjældne tilfælde må aflive. Han ville ikke give medicin nu (binyrebarkhormon, som jo har en masse bivirkninger), jeg tror lige han ville se, hvordan det udvikler sig.

Jeg har googlet mig til, at det ofte kan skyldes en form for allergi eller kontaktallergi, så jeg overvejer at skifte til et allergifoder.

Har I nogen erfaringer? Kost, udvikling, medicin osv.?

Jeg er lidt ked af det - jeg havde virkelig håbet, det var godartet. Er midt i en skilmisse og havde virkeligt ikke brug for flere dårlige nyheder :frowning:

Sætter lige et billede ind af hvordan det så ud inden knuden blev fjernet… Nu er det næsten hele helt, så nu er han primært bare skaldet… :slight_smile:

Kh Mia

Min første husmis havde det da hun var et par år (et sår på indersiden af læben), en enkelt indsprøjtning med biyrebarkhormon fik den til at gå væk, og vi så den aldrig igen (hun levede 6 år efter det før kronisk nyresvigt tog hende). Jeg skiftede i øvrigt også foder samtidig, men hun var på meget forskellige foder over årene efter uden den kom igen, så om det lige i hendes tilfælde havde nogen stor relation ved jeg ikke. Jeg ved dog at andre har været langt fra så heldige, men vi var :slight_smile:

Jeg ved dog at jeg ikke tøver ret meget ift at give en kat binyrebark hormon, da det slet ikke påvirker katte så meget som mennesker. Så det ville ikke være meget forringet livskvalitet jeg skulle se før jeg gerne gav det. :slight_smile:

[QUOTE=Eva K;1308856]Min første husmis havde det da hun var et par år (et sår på indersiden af læben), en enkelt indsprøjtning med biyrebarkhormon fik den til at gå væk, og vi så den aldrig igen (hun levede 6 år efter det før kronisk nyresvigt tog hende). Jeg skiftede i øvrigt også foder samtidig, men hun var på meget forskellige foder over årene efter uden den kom igen, så om det lige i hendes tilfælde havde nogen stor relation ved jeg ikke. Jeg ved dog at andre har været langt fra så heldige, men vi var :slight_smile:

Jeg ved dog at jeg ikke tøver ret meget ift at give en kat binyrebark hormon, da det slet ikke påvirker katte så meget som mennesker. Så det ville ikke være meget forringet livskvalitet jeg skulle se før jeg gerne gav det. :)[/QUOTE]

Hvordan opdagede du såret på læben? Holdt hun op med at spise?

Jeg har overvejet at spørge dyrlægen om det kan være en fordel at give et skud binyrebarkhormon allerede nu - en engangsdosis kan vel ikke have de vilde bivirkninger!

Nej, jeg bemærkede det bare tilfældigvis på et eller andet tidspunkt. Hun var aldrig plaget af det.

Det kan også være stress-relateret! Især hvis der sker en del i jeres liv lige nu … Men jeg ville heller ikke tøve med binyrebarkhormonet - det har rigtig god effekt, uden synderligt mange bivirkninger på katte.

Jeg har talt med dyrlægen, og han siger, at det kun er ved sår i læben, det virker med et enkelt skud binyrebarkhormon. Når det er knuder, fungerer det ikke på samme måde, så skal det være over længere tid. Så det er bedre at vente og se tiden an. Men jeg har bestilt allergidiæt, både tør- og vådfoder…

Nu var vi ellers lige holdt op med diætfoder - har fodret med nyrediæt i mange år, fordi min ene aby fik nyresvigt, men han blev for et par år testet med helt velfungerende nyrer. Så jeg nåede da lige at få et par år med lidt billigere foder :slight_smile: Men det har ingen betydning, de skal have det foder, de har behov for, uanset hvad det koster. Men jeg er godt nok glad for, at jeg har dem forsikret, for det kostede lige 6.300 kr. at få knuden fjernet og analyseret… Så hvis der er nogen, der ikke har forsikring, kan jeg kun anbefale at få det. Vi har brugt vores en gang til hver kat, og det er ikke os, forsikringsselskabet har tjent penge på indtil videre… :slight_smile: Selv om jeg nu hellere ville have, at jeg ikke havde brug for forsikringen…

Hvilket foder spiser han? For der er visse fodermærker, som har en højere forekomst af allergi ramte katte. Ofte kan det være nok at skifte foder til et andet mærke og primær proteinkilde.

De får Royal Canin Digestive Care og har fået det ret længe. Og så får de vådfoder to gange dagligt - alle mulige forskellige mærker (altid uden sukker).

Jeg kendte en kat, der fik det. Det var ikke ved læben, men på kroppen ved benene, og han havde ingen problemer, efter han skiftede til et monoproteinfoder, der ikke var kylling. Der findes en del forskelligt monoproteinfoder på Zooplus. James Wellbeloved har en med and, og Grau har en med lam, men der er flere. Du kan sikkert søge på monoprotein. Om det virker for Elvis, ved jeg naturligvis ikke, men jeg ved, det virkede for den kat, jeg kendte. Og jeg ved også, at det kom igen, hvis han ikke fik det foder. Så der er ikke så meget tvivl om, at foderallergi var årsagen.

Royal Canin er et af de mærker hvor katte ofte udvikler allergi (kløe og sår), og hvor det så virker at skifte et et andet mærke, uanset protein kilde mv. :slight_smile:

Rigtigt mange “allergi katte” kommer sig spontant bare man skifter fra RC til et helt andet mærke - jeg kan varmt anbefale Hill´s, IAMS eller Eukanuba! Det er svært at vide, hvad det er der giver allergiske symptomer i RC; men et rimeligt gæt er en smagsforstærker. Rigtigt mange katte kører fint videre på andet foder med kylling, bare det er lavet af en anden fabrikant.
VH
Susanne

(Min Royal Canin allergiker har i øvrigt også lettere problemer med Kingsmoor og HappyCat, bare ikke så kraftig reaktion som ved RC)

Ja, det er det jeg også tænker. :slight_smile: Kunne være interessant at vide hvad de 3 mærker bruger tilfælles af den slags :slight_smile: Har oplevet det med Kingsmoor ved en anden RC allergiker.

Det er helt stensikkert en forretningshemmelighed :slight_smile:

Jeg kunne heldigvis nå at afbestille det RC, jeg havde bestilt :slight_smile:

Har I nogen erfaringer med James Wellbeloved?

Det her er lavet på heste kød og allergi foder

[QUOTE=Sjenja;1308951]Jeg kunne heldigvis nå at afbestille det RC, jeg havde bestilt :slight_smile:

Har I nogen erfaringer med James Wellbeloved?[/QUOTE]
Nix - men der er gode grunde til at jeg anbefaler IMAS, Eukanuba og Hill´s :wink:

Noget bestemt inden for de mærker eller er det hele godt? Jeg har fodret med IAMS tidligere…

Du burde kunne bruge alle varianterne :slight_smile: Det har “reddet” mangen en allergi-kat med brat skifte til en af dem.
VH
Susanne

Det kan også sagtens være at det gør nul og niks at skifte, men det er da nemt at afprøve :slight_smile:

Jeg mener at huske at en del med allergi katte ift protein tit bruger JW :slight_smile: