Epilepsi

Ja hos hund… Hund og kat er ikke den samme art :?

Ja men er vi ikke alle klar over at det ER 2 forskellige arter og at man ikke automatisk kan drage paraleller ?

Jo bestemt…men det kunne være “rygtet” om kønshormoner og epilepsi kom fra hundeverden - ligesom nogen tror at katte skal fodres som en hund.

Nej, hund og kat er ikke det samme, men man kan ikke bare konstatere at “det findes hos hund og når ikke de er det samme, så findes det ikke hos kat”, helt så enkelt er det nok ikke. For mig vil det altid vække en overvejelse omkring avl, når der sker noget som i dette tilfælde epilepsi. Men aldrig baseret udelukkende på det, men jeg ville omgående tage min viden om den specifikke kat og linjerne ind og tage “helikopterperspektivet”; det store billede. Er der andet som “halter” og hvad er så det og kan det sammen med epilepsi være en grund til at være ekstra opmærksom og måske være en afgørende faktor for at evt. lukke en linje, noget som vi nogen gange må gøre alene på vores mangel på viden omkring emnet og ikke nødvendigvis fordi det står soleklart at her er der en grund. Man må opveje plusser og minusser så at sige, og for mange ubekendte faktorer sat sammen med evt kendt viden, kan gøre at man må tage en beslutning som man i bund og grund ikke har andet og mere end mavefornemmelsen at bygge på.

Jeg havde dettelink liggende og synes det beskriver meget godt at man må have de store briller på og handle på at man ikke altid ved alt, men alligevel må handle.

Et uddrag:

Causes of seizuresWhen we are first presented with a cat that has had a seizure, we initially attempt to find the cause. Seizures can be caused by many conditions:

[ul]
[li]Congenital defects[/li]> [li]Blood glucose levels that are too high (e.g.; diabetes mellitus or too low (hypoglycemia)[/li]> [li]Low oxygen levels in the blood that could be caused by anemia, heart problems, or difficulties with breathing[/li]> [li]Kidney disorders[/li]> [li]Liver disorders[/li]> [li]Infections[/li]> [li]Brain tumors[/li]> [li]Toxins, like antifreeze, lead, or chocolate[/li]> [li]Fevers and hyperthermia[/li]> [li]Brain damage resulting from trauma or poor blood flow to the brain[/li]> [li]Certain medications[/li]> [li]Primary or idiopathic epilepsy[/li]> [/ul]

Held og lykke med at få styr på anfaldene og at Haley får et godt liv på medicinen :slight_smile:

Det forklarer en del - Dr. Ned Patterson der lever af at “pille med epilepsi” nævner ingen af delene som en faktor hos kat. I det hele taget er et af “problemerne” at kat er langt sjældnere ramt og det derfor er en langt mere sjælden sygdom. Han udelukker også arvelighed fuldstændigt, idet det hos kat optræder alt for sporadisk, der er simpelthen ikke noget mønster til at understøtte arvelighed (og jo, kattefolket er bestemt lige så flittige til at gå til dyrlægen - vi har jo fået udredt mange andre arvelige ting hos kat pga. ejernes vedholdenhed)
VH
Susanne

Nej, det er de ikke…
Men…
At lave en sammenligning og komme frem til en i dette tilfælde fejlagtig konklusion ligger ikke desto mindre lige for…
Mennesker og hunde er jo heller ikke samme art, men hos begge findes former for epilepsi, der klart har et eller andet at gøre med (køns)hormonerne.
Er man helt uvidende og blot sidder og tænker frit, så er der alle muligheder for at tænke, at kan der være ligheder mellem menneske og hund, så kan der vel også være mellem hund og kat :wink: Især da fordi hund og kat har en del andre lidelser til fælles…
Min første tanke såfremt en avlskat fik epilepsi, ville da være at få den neutraliseret så hurtigt som muligt.
Epilepsi menes at bla være udløst af stress - og om den stress kommer fra hormoner eller fra ydre faktorer i form af samvær med andre fertile dyr, kan efter min mening være hip som hap. :wink: En neutralisering ville (måske) være løsningen…

Som alle andre her, håber jeg virkelig at Haley kan komme til at trives på medicinen… allerhelst anfaldsfri, og hvis ikke det kan lade sig gøre, så med så få og så lette anfald som muligt…

Hvordan går det med hende, Irene?

:kryds:

Min mors kat fik et epilisi-lignende anfald som killing, hvor vi legede med fjerpind med den. Den har aldrig siden fejlet noget.
Men hvis stress kan udløse den slags anfald, så er neutralisering vel nærliggende. Det behøver jo ikke at betyde, at kønshormoner har direkte betydning for anfaldene…

Haley har ikke haft nogen anfald, siden natten mellem onsdag og torsdag. Hun har dog været meget påvirket af hendes medicen, men det lader til at være overstået nu.
Hun leger med killingerne og er vores dejlige kærlige Haleytrold igen.
Vi er bare så glade og det er bare så dejligt at det kan klares med en 1/2 pille 2 gange dagligt og en blodprøve hvert 1/2 år.

hvor er det dejligt Haley er ved at være sig selv igen! Det er VIRKELIG gode nyheder! Er så glad på jeres vegne :smiley:

Sikke skønne nyheder, hvor er jeg glad på både jeres og Haleys vejne.

Det var en dejlig opdatering at læse :slight_smile:

Haley har det stadig super fint, hun har i dag været oppe og få taget 2 forskellige blodprøver. Den ene for at se Fenemalkoncentrationen og den anden er en T4, noget med om hun ikke producere nok af et eller andet. Det kunne være årsagen Epilepsi, dog tror de ikke det er, men bare for at være sikker.
Vi er positive og Haley er glad, så er det bare at :kryds::kryds: for at hun bliver ved med at tåle hendes medicin.

Ih det var en god opdatering på dejlige Haley! :slight_smile: håber det fortsætter med t gå godt med hende!

[QUOTE=irene;1123564]Haley har det stadig super fint, hun har i dag været oppe og få taget 2 forskellige blodprøver. Den ene for at se Fenemalkoncentrationen og den anden er en T4, noget med om hun ikke producere nok af et eller andet. Det kunne være årsagen Epilepsi, dog tror de ikke det er, men bare for at være sikker.
Vi er positive og Haley er glad, så er det bare at :kryds::kryds: for at hun bliver ved med at tåle hendes medicin.[/QUOTE]

Skønt at læse det går godt stadigvæk.

Mht. T4 så kan det være stofskiftet de måler på. De stofskiftehormoner der dannes i skjoldbruskkirtlen kaldes nemlig T3 og T4 :slight_smile:
(aner dog ikke et klap om deres evt. forbindelse til epilepsi, så det vil jeg ikke udtale mig om ;))

[QUOTE=Vipstøsen;1123617]Skønt at læse det går godt stadigvæk.

Mht. T4 så kan det være stofskiftet de måler på. De stofskiftehormoner der dannes i skjoldbruskkirtlen kaldes nemlig T3 og T4 :slight_smile:
(aner dog ikke et klap om deres evt. forbindelse til epilepsi, så det vil jeg ikke udtale mig om ;))[/QUOTE]

Du har ret, jeg fik det godt nok forklaret. Men tør ikke rode mig ud i at genfortælle forklaringen.