Det kan også have noget med fyret og gøre, er det et gammelt fyr bruger det temmelig sikkert mere olie end et af de nyere gør.
Der hvor vi boede før stod et gammelt fyr og det kostede os 35.000 om året og varme 150 kvm op. Det var en af årsagerne til at vi flyttede for udlejer ville ikke skifte fyret, det virkede jo …
Det er fint nok med det billig træ og det kan i spare penge på men det er svært at komme brænde på ovnen når i sover eller er ude af huset der ville de overnight briktter være idel … i ville holde en god tempratur konstant
[QUOTE=hmm;788903]Du må forklar din kæreste i kan spare MANGE penge på de briketter … I kunne jo også lave en deal med udlejer man kan få et system der flytter varmen til de forskellige rum det koster ca 7-8 000 kr og på den måde højner han også husets værdi ved at få sat det op.
hvad er det for et system. Hvad hedder det? Med tiden vil vi nok spørge vores udlejer om det ikke kunne være en god ide (jeg synes i hvert fald at det er en god ide) Vi har i forvejen en udluftningskanal i stuen, hvor varmen kan blive ført ovenpå. Noget tidligere lejere lavede og vi selv ville have lavet hvis det ikke var blevet gjort. Vi er dog ikke helt tilfreds med resultatet og Henrik, min kæreste vil gerne have lavet lidt om på dette
Olie er blevet MEGET dyrt og man kan hurtig finde steder at spare … Har i fået kigget på cirkulations pumpen hvis den er gammel og slidt kan den også være en synder[/QUOTE]
Cirkulationspumpen er desværre allerede gammel og slidt, så det er helt sikkert en synder allerede. Men vi har bare fået vores udlejer til at lave så meget om i huset at jeg næsten ikke tør bede ham om mere. Da vi klagede over gulvtæppet i stuen blev det fluks udskiftet til det fineste hvid pigmenteret egetræsgulv
ja det vil selvfølgelig også være billigere på sigt i stedet for at skulle varme op på ny hele tiden. Det er da noget der helt sikkert skal overvejes, men det er også bare mange penge at smide efter briketter nu, hvor vi mangler olien sådan. Vi har kun 200 liter tilbage. Med vores forbrug holder det kun lige måneden ud.
Forbruger | Energistyrelsen de koster MAX 2000 kr i kunne jo sige til udlejer ville du betale halv delen og det ville spare jer for mange tusind kroner
Det kommer også an på hvad for noget træ i bruger. Noget har længere brændetid end andet. Vi har godt træ i vores sommerhus og en rimelig ny brændeovn og når vi lægger træ i inden vi går i seng så behøver vi blot at lægge et nyt stykke på om morgenen uden at tænde op for der er stadig mange gløder fra aftenen før.
lige pt. er det godt træ vi bruger. Nogle gode store solide stykker som holder godt. Om morgenen plejer der også stadig at være gløder (ved 04.00 tiden) men omkring 07.00 er de så smart ved at være væk, og der skal tændes op for ny.
Forbruger | Energistyrelsen dette er igen bare et link man kan finde mange ting på nettet med de varme flytning systemer.
i kunne spørge udlejer om han ville betale halv delen af en ny pumpe for det er hurtigt tjent ind for jer Forbruger | Energistyrelsen sådan en koster ca 2000 kr
[QUOTE=Quivive;788916]Det kan også have noget med fyret og gøre, er det et gammelt fyr bruger det temmelig sikkert mere olie end et af de nyere gør.
Der hvor vi boede før stod et gammelt fyr og det kostede os 35.000 om året og varme 150 kvm op. Det var en af årsagerne til at vi flyttede for udlejer ville ikke skifte fyret, det virkede jo …[/QUOTE]
det var skræk senariet du stillede op der, som min egen mor har advaret mig imod mange gange, inden vi sagde ja til huset. Hun nævnte også det med de 35.000 kr. om året. Men den bolig de bor i er kun 50 kvm. og de har en bolig der ikke er ret godt isoleret, som det jo er tilfældet med dette hus.
Fyret er bestemt ikke nyt. Det er faktisk et rimelig gammel fyr. Men når udlejer har sagt et generelt beløb på 12.000 kr om året for de tidligere lejere, burde vi så ikke kunne regne med dette?
Jeg var vant til i min lejlighed på 42 kvm. at alt var aconto førhen og med fjernvarme. Nu hvor jeg er flyttet til et hus på 145 kvm og med 48 kvm. kælder er varmeforbruget noget anderledes. Vi bor ude på landet, hvor vores varmekilde er et oliefyr.
Vi har i den første uge, hvor vi har boet her og flyttet ind brugt omkring 80 liter olie. Er der nogle kloge hoveder som kan fortælle mig, om det er meget eller lidt i denne kolde vinter.
Skal siges at vi har brændeovn også i stuen.[/QUOTE]
Jo, det er meget, men det er ikke meget anderledes end mit olieforbrug i vintermånederne. Jeg bor også i et ældre hus på landet - dog er det lidt større (250 kvm.), og jeg har ikke brændeovn, så al opvarmning sker v.hj.a. olie. I vintermånederne bruger jeg ca. 400 l. om måneden. I sommerhalvåret meget mindre, da jeg der kun bruger fyret til opvarmning af brugsvand - hvis overhovedet (jeg har også den mulighed at bruge el til opvarmning af vand).
Mit årlige olieforbrug ligger på ca. 3000 l. om året. Som priserne er nu svarer det til ca. 33.000 kr. om året. Der kom nyt tag + ekstra isolering og nye tagvinduer på den ene længe i sommer. Jeg håber det får forbruget lidt ned denne vinter
[QUOTE=Mijv;788933]det var skræk senariet du stillede op der, som min egen mor har advaret mig imod mange gange, inden vi sagde ja til huset. Hun nævnte også det med de 35.000 kr. om året. Men den bolig de bor i er kun 50 kvm. og de har en bolig der ikke er ret godt isoleret, som det jo er tilfældet med dette hus.
Fyret er bestemt ikke nyt. Det er faktisk et rimelig gammel fyr. Men når udlejer har sagt et generelt beløb på 12.000 kr om året for de tidligere lejere, burde vi så ikke kunne regne med dette?[/QUOTE]
Nej, du kan ikke regne med at udlejer taler sandt omkring omkostninger ved varme. Det kender jeg alt for mange historie om. For dem gælder det om at få lejet ud - resten er ikke deres problem.
Jeg stoler hundrede procent på min udlejer. Han er rigtig glad for os. Der har været over 10 personer at kigge på huset som han har afvist, så det handler slet ikke om bare at få lejet huset ud. Han har mange gange også givet udtryk at han føler at vi er de rigtige lejere til huset.
Han har desuden givet os gratis brænde, lånt mig hans arbejds jakke, som jeg bare kunne beholde, så skulle han nok selv sige til når han skulle bruge den igen.
Kunne faktisk ikke ønske mig bedre udlejer. Han er rigtig venlig.
Nu var det ikke en egentlig kritik af din udlejer, blot at der ofte bliver pyntet på tallene når talen falder på varme. Jeg kunne give dig et konkret eksempel, men ikke når tråden ligger i det åbne forum. Er du interesseret i at vide mere så PB mig
[QUOTE=Beydana;788935]Jo, det er meget, men det er ikke meget anderledes end mit olieforbrug i vintermånederne. Jeg bor også i et ældre hus på landet - dog er det lidt større (250 kvm.), og jeg har ikke brændeovn, så al opvarmning sker v.hj.a. olie. I vintermånederne bruger jeg ca. 400 l. om måneden. I sommerhalvåret meget mindre, da jeg der kun bruger fyret til opvarmning af brugsvand - hvis overhovedet (jeg har også den mulighed at bruge el til opvarmning af vand).
Mit årlige olieforbrug ligger på ca. 3000 l. om året. Som priserne er nu svarer det til ca. 33.000 kr. om året. Der kom nyt tag + ekstra isolering og nye tagvinduer på den ene længe i sommer. Jeg håber det får forbruget lidt ned denne vinter [/QUOTE]
Du stiller det op sådan at jeg faktisk bliver helt bekymret. Det kan jo nærmest ikke gøres billigere åbenbart, uden at man skal fryse tæerne af.
Jeg kan lige pludselig ikke se hvordan vi nogensinde skal få råd til at blive boende i huset som vi lige er flyttet ind i.
Jeg troede kun det var folk med meget utætte huse som havde dette forbrug på deres varmeregning.
Her har vi også den muligheden at bruge el til opvarmning af vand.
i kunne selv gøre lidt ved det ved at udlufte radiator , anden pumpe, varmeflytning og træ briketter … Hvis der er rør der ikke er isoleret så kan i selv gøre det
Forskellen mellem udgifter til varme i hus og lejlighed er enorm. Bor man i en lejlighed i midten som mine forældre nu gør så er deres forbrug af varme ikke ret meget. Bor du derimod i en endelejlighed som min datter gør, tja så får du en extra regning på 3500 kr selvom de er meget påpasselig. Tænk så på når du bor i hus og ikke har andre til at hjælpe med at opvarme dit hus. Det koster alt sammen. Mine forældre har aldrig haft flere penge end da de flyttede fra et hus på 86 m2 som de havde boet i i 43 år til en lejlighed på 100m2. De troede også at de ikke kunne sidde billigere end de gjorde i huset, men det var alt det andet der kostede. Nu sidder de for en højere husleje, men alt det andet er næsten ingenting i forhold til at bo i hus og de har mange flere penge til dem selv.
jeg vidste slet ikke at det var så slemt. Jeg troede jo personligt ikke at jeg kunne sidde ret meget billigere end jeg gør. Jeg sidder her for 4.400 kr. måneden. Som det ser ud nu har udlejer fyldt 400 liter olie på tanken. Det skal vi betale et afdrag der hedder 2x500 kr hver måned for. Derudover sætter vi selv 2x650 kr.l ind til at spare op til olie for. Det er hvad vi har at leve for… Vi troede virkelig på at det ville slå til Jeg er gået lidt i chok… Har allerede ringet til Henrik og sagt at vi må gøre et eller andet. Han tager det dog alt for positivt, fordi han siger" at han ikke giver os lov til at regningen bliver så høj.". Det er bare svært når jeg allerede føler at vi spare. Her er en rigtig god varme nu i stue og køkken. omkring de 25 grader vil jeg tro. Men det er KUN brændovnens skyld efter at jeg har fyret på hele dagen med brænde.
Henrik er kun interesseret i de træbriketter hvis man kan købe en “prøvepose” med f.eks. 5 eller 10 kg i. At ofre så mange penge 2.400 kr. for noget han ikke engang stoler på endnu, er han ikke interesseret i.
De resterende ting vil han også tjekke. Han fortalte mig lige, at udlejer har givet os lov til ydeligere at isolerer, hvis vi dog selv vil gøre det