Er 80 liter olie meget? Hvor meget har i brugt på en uge?

Nu er vi gået den kolde vintertid i møde. Det betyder alt alt for høje varmeregninger !

Jeg var vant til i min lejlighed på 42 kvm. at alt var aconto førhen og med fjernvarme. Nu hvor jeg er flyttet til et hus på 145 kvm og med 48 kvm. kælder er varmeforbruget noget anderledes. Vi bor ude på landet, hvor vores varmekilde er et oliefyr.

Vi har i den første uge, hvor vi har boet her og flyttet ind brugt omkring 80 liter olie. Er der nogle kloge hoveder som kan fortælle mig, om det er meget eller lidt i denne kolde vinter.
Skal siges at vi har brændeovn også i stuen.

Det er meget … Er der brænde ovn i huset så ville jeg begynde at bruge den. Tro ikke huset er ordenlig isoleret

umiddelbart syntes jeg det lyder af ret meget, men husk på ar der lige nu er mere koldt end normalt i dk og det koster jo på varmeregningen, samtiddig har huset jo nok ikke været varmet op i længere tid og derfor tager det længere tid inden varmen kommer rundt og får “fat”

Vi bruger brændeovnen så ofte som mulig. Det vil sige hver gang når vi er hjemme.

Der skulle være ordentlig isoleret da udlejer lige har givet det en ordentlig omgang. Der er efterisoleret på taget. Forholdsvis nye vinduer (tre år gamle) der er kommet nyt glasvæv ovenpå også.

brændeovnen er kun et år gammel. Det er en Morsø brændeovn.

Vi har radiatorene til at køre på max. 2 desuden.

der var malere på og andre håndværker her tidligere, lige inden vi flyttede ind, hvor der er blevet varmet godt op for at hovedsageligt at få malingen tør til indflytningen
(Dette betaler vi ikke for. ) Det er bare for at forklare, at der har stået varme herinde til at opvarme imens håndværkerne har gået heroppe.

Tjek alle rør der er i huset om de er isoleret … ellers kan man for få penge i eks jem og fix til at isoler rørene. Syntes i skal gå hele huset efter.

I kunne også overveje at bruge briketter til brændeovnen. Jeg var ude ved en kunde med lastbilen en dag og havde et helt læs han fortalte en masse spændende ting og jeg overvejer selv at overveje at bruge dem især om natten og når jeg er afsted . Man kan få nogen som har længer brændetid. det er dem der hedder overnigth (dette link jeg fandt er tilfældig bare et eks)Briketter OVER NIGHT

[QUOTE=hmm;788893]Tjek alle rør der er i huset om de er isoleret … ellers kan man for få penge i eks jem og fix til at isoler rørene. Syntes i skal gå hele huset efter.

I kunne også overveje at bruge briketter til brændeovnen. Jeg var ude ved en kunde med lastbilen en dag og havde et helt læs han fortalte en masse spændende ting og jeg overvejer selv at overveje at bruge dem især om natten og når jeg er afsted . Man kan få nogen som har længer brændetid. det er dem der hedder overnigth (dette link jeg fandt er tilfældig bare et eks)http://www.nettobraende.dk/OvernightBrikettter.php[/QUOTE]

Ja de overnight er fantastiske. Vi bruger dem som er lavet af tørv til vores brændefyr, og når jeg kommer 6 stk ind, inden jeg kører på arbejde, så er der stadig så mange gløder, at jeg bare kan smide noget brænde på når jeg kommer hjem 6½ time senere.

[QUOTE=hmm;788893]Tjek alle rør der er i huset om de er isoleret … ellers kan man for få penge i eks jem og fix til at isoler rørene. Syntes i skal gå hele huset efter.

I kunne også overveje at bruge briketter til brændeovnen. Jeg var ude ved en kunde med lastbilen en dag og havde et helt læs han fortalte en masse spændende ting og jeg overvejer selv at overveje at bruge dem især om natten og når jeg er afsted . Man kan få nogen som har længer brændetid. det er dem der hedder overnigth (dette link jeg fandt er tilfældig bare et eks)http://www.nettobraende.dk/OvernightBrikettter.php[/QUOTE]

Har selv lige været inde og kigge på siden. De ligner og lyder til at være de samme som det vi kalder Hårdtræsbriketter i Bilka ? Har overvejet at købe nogle når de er på bud

Dem jeg snakker om, har de også inde på den side. De hedder SEDIbriketter http://www.nettobraende.dk/SEDI%20Briketter.php

min kæreste er af underlige årsager imod træbriketter. Guderne må vide hvorfor. Vi har lige fået noget virkelig godt træ, tilmed gratis af vores udlejer, som vi brugte en halv dag på at få savet så de kunne passe ind i brændeovnen… Nu kan vi forhåbentlig køre på det i en måned eller to.
Varmen fordeler sig desværre bare ikke så godt fra rum til rum. Så det er kun i stuen vi har en god temperatur. Resten af rummene vil jeg skyde på er de 17-18 grader. Vi har så sat en vindtalautor i stuen til at få varmen mere fordelt til nogle af de andre rum.

Jeg har oplevet et problem med radiatorene. Når vi skruer op for dem (højst på 2) så er der kun varme for oven. Længere nede er de helt kolde. Hvad kan dette skyldes?
Tror også at vi skal have tjekket rørene efter en ekstra gang.

Har I luftet radiatorerne ud?
Det lyder som om de trænger til det, når du skriver at de ikke bliver varme på hele fladen.

[QUOTE=Mijv;788900]min kæreste er af underlige årsager imod træbriketter. Guderne må vide hvorfor. Vi har lige fået noget virkelig godt træ, tilmed gratis af vores udlejer, som vi brugte en halv dag på at få savet så de kunne passe ind i brændeovnen… Nu kan vi forhåbentlig køre på det i en måned eller to.
Varmen fordeler sig desværre bare ikke så godt fra rum til rum. Så det er kun i stuen vi har en god temperatur. Resten af rummene vil jeg skyde på er de 17-18 grader. Vi har så sat en vindtalautor i stuen til at få varmen mere fordelt til nogle af de andre rum.

Jeg har oplevet et problem med radiatorene. Når vi skruer op for dem (højst på 2) så er der kun varme for oven. Længere nede er de helt kolde. Hvad kan dette skyldes?
Tror også at vi skal have tjekket rørene efter en ekstra gang.[/QUOTE]

Prøv at lufte radiatorerne ud, det kan være pga luft i rørene at de ikke varmer ordentligt. Der burde være sådan en skrue på alle radiatorer til det.

Du må forklar din kæreste i kan spare MANGE penge på de briketter … I kunne jo også lave en deal med udlejer man kan få et system der flytter varmen til de forskellige rum det koster ca 7-8 000 kr og på den måde højner han også husets værdi ved at få sat det op.

Olie er blevet MEGET dyrt og man kan hurtig finde steder at spare … Har i fået kigget på cirkulations pumpen hvis den er gammel og slidt kan den også være en synder

okay tak Pia og Dorte. Jeg har aldrig prøvet det og aner ikke hvordan man gør. Men hvis det “bare” er en knap der sidder på radiatoren som skal skrues på lyder det da meget enkelt…

[QUOTE=hmm;788903]Du må forklar din kæreste i kan spare MANGE penge på de briketter … I kunne jo også lave en deal med udlejer man kan få et system der flytter varmen til de forskellige rum det koster ca 7-8 000 kr og på den måde højner han også husets værdi ved at få sat det op.

Olie er blevet MEGET dyrt og man kan hurtig finde steder at spare … Har i fået kigget på cirkulations pumpen hvis den er gammel og slidt kan den også være en synder[/QUOTE]
tak for dine gode råd. Jeg tager lige en snak med kæresten om det. Han har meget mere forstand på det :slight_smile: Som det er nu har vi i hvert fald problemer med at få økonomien til at slå til med den vinter.

Udlejer har sagt, at de tidligere lejere brugte for cirka 12.000 kr. på et år. Nu har vi selvfølgelig også en hård vinter i år i forhold til det normale, men alligevel synes jeg ikke 12.000 kr. om året lyder særlig realistisk længere.

Den skal løsnes med en tang så luften kan komme ud.
Hold en klud om, så ikke du risikerer brusebad :slight_smile:

[QUOTE=PiaR;788907]Den skal løsnes med en tang så luften kan komme ud.
Hold en klud om, så ikke du risikerer brusebad :)[/QUOTE]

Ai nu ødelagde du det jo lige - jeg kunne lige se Bettina blive sjasket til og stå i chok hehe

Det er den skrue der sidder øverst i den ene side ikke den man skruer op eller ned for varmen.

ahj Henriette. Nu skal du være sød altså ! Jeg vil da ikke have mit fine trægulv i stuen ødelagt…

Ved du hvad, jeg tror bare jeg venter til at kæresten kommer hjem, så kan han få lov til at lege “håndværker.”

Den havde jeg regnet ud :wink: spørgsmålet var mere om jeg kunne finde “den rigtige skrue”. :slight_smile:
Jeg venter lige til at kæresten kommer hjem så sætter jeg ham i arbejde haha. Hvad har man mænd til :wink:

Forresten lyder de der tændingsbriketter fine, men jeg tror desværre ikke der er noget at spare. Min kærestes far arbejder i et firma med træ og metal. Indimellem bliver der holdt auktion på træ, hvor det koster mellem 100-300 kr normalt for et godt læs. Det kan vist ikke fåes billigere.

Jeg kan se de der over night som jeg ellers synes lyder genialle, at man kan få en hel palle - 100 pakker a 10 kg. Men hvor meget svare det egentlig til. Hvor lang tid kan man få det til at holde indtil de er brugt op, for de 2.395 kr det koster?