[QUOTE=Beydana;789614]Jeg har en konto hos min olieleverandør, hvilket betyder at jeg betaler et fast beløb til dem hver måned hele året og så bestiller jeg bare olie efter behov Det fungerer rigtigt fint og betyder, at jeg “aldrig” skal bekymre mig om hvordan jeg får råd til næste leverance. De ved, jeg betaler hele året - uanset forbrug - og så er det ok med kredit i de kolde måneder Mon ikke, det også er en mulighed for jer?
Hvis jeg var jer, ville jeg i øvrigt satse mere på brændeovnen. Det er en ting, jeg drømmer om at eje, for så kan man, hvis alt andet svigter, i det mindste finde varmen hos den :cool2: Jeg har et stort køkken-alrum i åben forbindelse med 1.sal, så al varme jeg “smider” i det rum ryger lynhurtigt til 1. salen, som dermed bliver mit (og kattenes) foretrukne opholdssted om vinteren. Temperaturen i mit køkken har i de koldeste dage i år været helt nede på 12 grader :fryse:, hvorimod temperaturen på 1. sal altid er behagelig. Sådan er det, og jeg klæder mig så på med lune sokker og en sweater, hvis jeg opholder mig nedenunder i de kolde perioder
Jeg har muligheden for at slå gulvvarmen til i mit køkken-alrum, men den er fra midt halvfjerdserne og kører på el, så det er sindsygt dyrt Jeg brugte den sidste vinter og det gav en MEGA ekstra regning fra NRGI, så den nægter jeg at bruge igen. Så hellere tage det “kolde gys”, det giver at bevæge sig nedenunder om morgenen :cool2:[/QUOTE]
det lyder som en god ide, men efterlader det ikke bare en i dyb gæld? Hvor meget om månenden betaler man så cirka?
Sådan en konto har jeg også. Man beregner hvor meget olie man ca bruger på årsbasis. Udgiften deles så op så man betaler et fast beløb hver måned. Når året er omme, beregnes forbruget igen, og om ydelsen skal sættes lidt op eller ned. Lidt ligesom ved elforbrug faktisk.
Når det køre, så behøver man heller ikke frygte for at løbe tør. De kommer automatisk og fylder på nemlig
[QUOTE=solveig;789843]Sådan en konto har jeg også. Man beregner hvor meget olie man ca bruger på årsbasis. Udgiften deles så op så man betaler et fast beløb hver måned. Når året er omme, beregnes forbruget igen, og om ydelsen skal sættes lidt op eller ned. Lidt ligesom ved elforbrug faktisk.
Når det køre, så behøver man heller ikke frygte for at løbe tør. De kommer automatisk og fylder på nemlig :D[/QUOTE]
jeg kan virkelig godt lide denne ordning. ! Men jeg tror ikke Henrik er med på den da han er bange for at få miste mange penge på denne ordning, som jeg dog ser som en slags
" abonnement". Det prøver Henrik dog at fortælle mig at det ikke er som.
Inden du hopper på en af de ordninger så få lige undersøgt hvad i kan få af rabatter de forskellige steder … Der er FDM. LO plus (fagforening) og mange andre steder hvor de giver rabatter hvis man er medlem hos dem. Der kan være en del penge at spare på de medlemskort.
mange tak. Det skal jeg huske selv er jeg dog ikke medlem af nogen fagforening endnu. Det er kun min kæreste der har det, da han har været under arbejde i sin uddannelse til elektriker i sin skolepraktik. Selv studerer jeg.
Da jeg var barn havde jeg værelse på et gammelt loft (ejendommen var fra 1901) så der var massive, uisolerede vægge. Og kun en lille bitte radiator på værelset (som vel oprindelig var tænkt som pigekammer eller sådan noget) - men vi satte almindelige flamingoplader på ydervæggen og malede dem og det gjorde en fantastisk forskel! Måske er det noget I kan bruge? Man kan få flamingoplader der har “sølvpapir” på den ene side, de kan i al fald sættes bag radiatorerne så varmen bli’r reflekteret ud i rummet og ikke bare fiser gennem væggen
Vi har olie som eneste varmekilde.
Og vi bruger (hvis man kigger tilbage på de seneste to års hårde vintre) ca. 2700 liter om året.
118 kvm og en temperatur på ca. 21 grader.
Og ja, det går hurtigt i de kolde perioder, til gengæld bruger vi ikke meget i sommerhalvåret.
Det kunne være du skulle sige til din udlejer hvis det er gammel oliefyr der bruger meget olie at det er nu han skal skiftet ud for på længer sigt ville det blive meget dyr for ham for det bliver ulovlig at købe oliefyr
Vi har lige invisteret i et viesmann olie fyr det brænder rigtig godt og vi kan mærke vi bruger mindre olie med sådan et
[QUOTE=hmm;790649]Det kunne være du skulle sige til din udlejer hvis det er gammel oliefyr der bruger meget olie at det er nu han skal skiftet ud for på længer sigt ville det blive meget dyr for ham for det bliver ulovlig at købe oliefyr
Vi har lige invisteret i et viesmann olie fyr det brænder rigtig godt og vi kan mærke vi bruger mindre olie med sådan et[/QUOTE]
det ville være en god ide. jeg skal bare tage mig sammen til at spørge. Synes nemlig at vi har forstyret ham meget på det seneste
Han er udlejer! Det er forretning for ham og det er helt sikkert jeres ret at forstyrre ham, når der er noget I er i tvivl om Så det skal du ikke have dårlig samvittighed over Viser du forresten billeder, når I har fundet lidt ro derhjemme? Vi er jo sååååå nysgerrige på hvordan andre bor
Nej da. Jeg overvejer da noget kattenus i stedet hehe. Ej jeg skal nok få taget nogle billeder engang. Skal bare lige have fundet laderen til mit kamera først. Den er forsvundet med flyttekasserne.
Henrik min kæreste og Henriks bror Kelly har forresten været igang i sammenlagt tre dage, med at isolerer endnu mere på huset. Der er tale om kælderen som har fået en ordentlig omgang isolering på loftet.
80 liter olie på en uge er ikke meget, det er faktisk et relativt lavt forbrug for at varme et hus på den størrelse op her om vinteren.
Et gennemsnitligt forbrug ligger ofte på 14-15 liter/døgnet her om vinteren hvilket er noget højere jo.
Men desværre er varmeudgiften noget mange glemmer at tage højde for, og især med de oliepriser der er.
3000 liter olie om året, som regnes for normalt forbrug, koster jo ca 33000,-
For blot 10 år siden var det under det halve.
M.h.t. diverse briketter o.s.v., der skal I i hvert fald sikre jer, at det er noget der er egnet til at putte i en brændeovn hvis I vil forsøge med det.
Og nej, det er absolut ikke billigt at fyre med, mange gange dyrere end “rent” træ, som er absolut at foretrække til brændovne.
Jeg vil på ingen måde anbefale træbriketter hverken til brændeovne eller til fastbrændselsfyr.
Jeg er så en af dem, der er meget glad for briketter.
Det fungerer uden problemer i min brændeovn, og prismæssige, ja så er det faktisk billigere end træ, der er savet, kløvet og leveret (gran er billigt, men har ikke meget brændværdi, eg og andet hårdtræ er rigtigt godt, men nærmest ikke til at betale for almindelig dødelige) Men der er STOR forskel på brikketter De skal være lyse og fastpresset, men så kan jeg også sagtens holde varmen selvom der er - 15 grader om natten
[QUOTE=DK Sugieh;796983]Jeg er så en af dem, der er meget glad for briketter.
Det fungerer uden problemer i min brændeovn, og prismæssige, ja så er det faktisk billigere end træ, der er savet, kløvet og leveret (gran er billigt, men har ikke meget brændværdi, eg og andet hårdtræ er rigtigt godt, men nærmest ikke til at betale for almindelig dødelige) Men der er STOR forskel på brikketter De skal være lyse og fastpresset, men så kan jeg også sagtens holde varmen selvom der er - 15 grader om natten :)[/QUOTE]
briketter er ikke billigere end gratis træ som vi “næsten” kan få hver gang Men tror stadig at det da skal prøves på et tidspunkt.