Er denne plante OK for katte?

Hej
Vi har fået denne plane forærende, men ved ikke om den er OK for katte.
Da vi ikke ved hvad den hedder, kan vi ikke rigtig slå det op. :?

Så er det jo godt, at der er katte-eksperter herinde, jeg kan spørge.:slight_smile:

Her er et billede.

er det ikke en stuebirk??

Det tror jeg ikke, men jeg er ikke en planteekspert. Roden/“stammen” ser sjov ud - meget tyk og ligner en ginseng rod…

Prøv at se på disse her sider om du kan finde planten:

http://siamis.com/ under katte og helbred er der liste over giftige og ikke giftige planter

http://www.killingelisten.dk/planter/index.php

:slight_smile:

Det ligner en opstammet og meget flot stuebirk - men for en sikkerheds skyld :

Giv mig den, så sker der ikke noget med dine katte… :rock:

Hvis det er en stuebirk (og jeg synes også det ligner sådan en), så er der faktisk en hel tråd om den her:

http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?9925-Stue-birk

Jeg synes det ligner en plante der har været ude i en slags bonzai-beskæring, så det ikke er dens naturlige udseende. Men hvad det er for en, vil jeg ikke gøre mig klog på, for jeg synes umiddelbart ikke bladene ligner stuebirk - men det er svært at se på billedet, så måske?

Kan du ikke spørge dem du har fået den af, eller der hvor den er købt?

De er netop en af stuebirkarterne, somhar været udsat for noget pseudo-bonsai-halløj :slight_smile:

De skulel være let giftige og bla forårsage opkastninger… Det har ingen af mine katte sog læst, så de gnaskede glade løs - altså dengang vi stadig havde stueplanter :slight_smile:
Faktisk var det vores stuebirk, der døde sidst… en kombination af varme, for lidt vand, afgnaskning og liggeplads for en kat…

[QUOTE=Ann K;681766]De er netop en af stuebirkarterne, somhar været udsat for noget pseudo-bonsai-halløj :slight_smile:

De skulel være let giftige og bla forårsage opkastninger… Det har ingen af mine katte sog læst, så de gnaskede glade løs - altså dengang vi stadig havde stueplanter :slight_smile:
Faktisk var det vores stuebirk, der døde sidst… en kombination af varme, for lidt vand, afgnaskning og liggeplads for en kat…[/QUOTE]

Stuebirk er vist en af dem (kan ikke huske det i hovedet) hvor katten skal spise en halv busk, før der sker noget :gruble:

Jeg vil bare ikke fastslå at det er en stuebirk, for det kan jeg ikke se helt sikkert. Der er så mange planter der ligner hinanden, og med den beskæring…

Det er det jeg mener… i princippet er planten “ikke-god”, men hvis katten skal spise et halvt træ før den bliver syg, så er det i mine øjne en ganske ufarlig plante at have i huset :slight_smile:

Mange tak for svar!!!

Planten hedder ficus microcarpa eller Ginseng figne på dansk, den er i familie med stuebirken. Men hvor giftig den er, ved jeg ikke.

Aha! Tak.
Og så kan jeg svare at eksperterne iiZürich siger at alle ficus arter er lidt giftige, styrken afhænger af hvilken art. Men jeg tror godt jeg turde have den med voksne katte og holde øje med, hvordan de reagerede på den. Killinger ville jeg derimod fjerne den fra - de er sarte. (Det nævnes at 3-4 blade faktisk kan dræbe en dværgkanin, så…)

Ficus sp. - Veterinärtoxikologie
Ficus elastica; Ficus benjamina; Ficus benghalensis; Ficus religiosa; Ficus carica; Ficus lyrata; Ficus diversicola; Ficus pumila; Ficus magnolioides

Letale Dosis
Abhängig von Ficus-Art und betroffener Tierspezies.
Zwergkaninchen: 3-4 Blätter führten zu Krämpfen, Lähmungen und Tod.

Klinische Symptome
Vomitus, Diarrhoe. Bei grossen Mengen Krämpfe und Paralyse.

http://www.vetpharm.uzh.ch/perldocs/index_q.htm

Mange tak. Planten står der endnu uden at kattene har kigget til den. Så jeg har på fornemmelsen, at de ikke vil spise af den.

Jeg kan så ikke lade være med at tænke på at nogen har fodret de dværgkaniner med noget giftigt, sådan et blad af gangen for at se hvor mange der sku’ til… :uha:

Og jeg ved godt at det jo skal bestemmes på EN eller anden måde… men alligevel…

Den er ellers flot, planten :slight_smile: Vores har heldigvis stort set aldrig interesseret sig for de få stueplanter vi har haft…

[QUOTE=TrekkieGrrrl;682313]Jeg kan så ikke lade være med at tænke på at nogen har fodret de dværgkaniner med noget giftigt, sådan et blad af gangen for at se hvor mange der sku’ til… :uha:

Og jeg ved godt at det jo skal bestemmes på EN eller anden måde… men alligevel…
[/QUOTE]
Måske… jeg har forståelsen at databasen er lavet dels ved at studere alle mulige tilgængelige data, dels på baggrund af indrapporteringer fra dyrlæger og andre myndigheder. Men hvem ved… (Klient: Hjælp, min kanin er syg. Dr. Dyr: Hm, det ligner en forgiftning, har den spist noget? Klient: Jaa, den har spist af min plante. Dr. Dyr: Hvor meget ca? Klient: Nok en 3-4 blade… og kaninen døde, og blev muligvis endda obduceret… :frowning: )

Puh det håber jeg da du har ret i. Den anden tanke kan jeg altså ikke li!

Der er rigtig mange planter der ikke står i databasen. Og jeg gætter på, at det må være fordi ingen har indrapporteret noget i forbindelse med de planter (hvilket kunne betyde at de ikke er farlige… men det er ikke til at vide…)

Der er rigtig mange planter der ikke står i databasen. Og jeg gætter på, at det må være fordi ingen har skrevet eller indrapporteret noget i forbindelse med de planter (hvilket kunne betyde at de ikke er farlige… men det er ikke til at vide…)

Som de selv skriver handler det om, at ingen dyrlæger kan pløje sig igennem alt det, der er publiceret om emnet. Og ved en forgiftning er tid ofte vigtig, så det er ment som et redskab til at hurtigt sammenfatte relevant viden.

[QUOTE=Tante Tut;681681]:slight_smile:

Det ligner en opstammet og meget flot stuebirk - men for en sikkerheds skyld :

Giv mig den, så sker der ikke noget med dine katte… :rock:[/QUOTE]
Hahaha :-D…