Er der mere underuld på en Norsk skovkat end en Maine Coon?

Hej

Selvom pelsen minder om hinanden synes jeg at jeg har læst at Maine Coons har mindre underuld end en Norsk skovkat. Så jeg skal børste Celine oftere end Aslan.

Er det rigtigt?

[ul]
[li]Hvor tit børster I jeres skovmisser?[/li][li]Hvor tit børster I jeres coons?[/li][/ul]

jeg børster mine coons 1 gang om ugen i normale perioder og efter behov når de fælder…

ramses og imhotep kan være RIGTIG slemme med underuld - det kan være dagligt i grimme perioder

Jeg har MCO.
Og min erfaring er, at der er store variationer i pelsen fra individ til individ indenfor den samme race.

Jeg har 3 MCO’er, som har en meget silkeblød glat pels, uden nævneværdig underuld - hvor katten selv holder pelsen og der faktisk ikke er behov for børstning overhovedet, undtagen lige i fældeperioderne.

Og så har jeg 2 MCO’er, som har en helt anden type - nemlig en meget ulden og krøllet pels, som har væsentligt større tendens til at danne filtre - dem er jeg jævnligt nødt til at skulle over med en kam (helst en gang ugentligt) og er med jævne mellemrum nødt til at fjerne en lille duller med en trimmer (den letteste løsning, frem for at kæmpe med at få den redt ud, som katten absolut ikke bryder sig om).
Hvor stor filt-tendensen afhænger så også en del af vejret (de har adgang til indhegnet have). For i fugtigt vejr, der filtrer pelsen altså noget mere.

En sidebemærkning… jeg har jo en kat (Adelie) som kun består af underuld L Og hold da kegle hvor HUN fælder! Hver gang man har aet hende flyver der små krøllede duntotter rundt i lokalet L Så at rexkatte ikke fælder… den har hun i al fald ikke læst…

Tør slet ikke tænke på hvor eget hun ville fælde hvis hun så osse var langhåret :slight_smile:

Jeg kan kun udtale mig om skovkattene. Coonerne må andre fortælle om :slight_smile:

Ja den Norske Skovkat har mere underuld end Maine Coonen og har et større skifte (forandring) i sommerpels/vinterpels.
Individuelt hos skovkattene kan der være stor forskel på, hvor meget underuld de har. Katte med meget underuld kræver lidt mere pelspleje - især om foråret, hvor de smider underulden.

Nogle af mine Norske Skovkatte, behøver sjældent at blive redt. De har en lidt kortere pels, og klarer det meste selv. Andre af mine katte, som har meget underuld og laaaange dækhår, skal gerne have en tur med en langtandet kam 1-2 gange om ugen - om ikke andet så for at forebygge kotte-lotter … især hvis kattene har adgang til udendørsarealer.

Udenfor kan kattene nemlig få blade, små kviste osv. i pelsen, og fjerner katten det ikke selv, kan disse ting vikle sig ind i pelsen - og så kommer der hurtigt en kotte-lot.

Regn oplever jeg ikke som et problem hos mine skovkatte. Deres olierede dækhår skyr (staves det sådan :?) vandet, og pelsen bliver sjældent andet en blot lidt fugtig … og meget hurtig tør igen.

Når frosten sætter ind bliver mange katte statisk elektriske i pelsen (vi kender det fra os selv, at vores hår bliver mere elektrisk) og en tur med en kam forebygger/afhjælper, at den statisk elektriske pels filtrer sig sammen i små kotte-lotter.

Det korte af det lange: Nogle skal sjældent have en tur med kammen, andre skal have en tur 1-2 gange om ugen (også fordi de nyder det) og så alt efter vind/vejr :slight_smile:

Pyha - jeg læste overskriften som ‘‘er der mere UNDERSKUD på en Norsk skovkat end en main coon’’ - tænkte, det er da en ‘‘rigtig opdrætter’’:tihi:

:lol:Dog ikke…

Det må en anden spørge om - og have en livlig debat om Udbud/efterspørgsel, hvad opdrætters årsbudget, driftsbudget, likviditetsbudget osv…er og så kan vi fælles rådgive hvad giver den bedste afkast…:lol:.

[QUOTE=Battlestar;716548]jeg børster mine coons 1 gang om ugen i normale perioder og efter behov når de fælder…

ramses og imhotep kan være RIGTIG slemme med underuld - det kan være dagligt i grimme perioder[/QUOTE]

Tak. Jeg børster min skovmis 1 gang om ugen.

[QUOTE=Churchtown;716555]Jeg har MCO.
Og min erfaring er, at der er store variationer i pelsen fra individ til individ indenfor den samme race.

Jeg har 3 MCO’er, som har en meget silkeblød glat pels, uden nævneværdig underuld - hvor katten selv holder pelsen og der faktisk ikke er behov for børstning overhovedet, undtagen lige i fældeperioderne.

Og så har jeg 2 MCO’er, som har en helt anden type - nemlig en meget ulden og krøllet pels, som har væsentligt større tendens til at danne filtre - dem er jeg jævnligt nødt til at skulle over med en kam (helst en gang ugentligt) og er med jævne mellemrum nødt til at fjerne en lille duller med en trimmer (den letteste løsning, frem for at kæmpe med at få den redt ud, som katten absolut ikke bryder sig om).
Hvor stor filt-tendensen afhænger så også en del af vejret (de har adgang til indhegnet have). For i fugtigt vejr, der filtrer pelsen altså noget mere.[/QUOTE]

Mange tak. Ja, gad vide hvilken “type” Aslan bliver. Jeg går ud fra at han stadig har killingepels…han er lidt over 6 mdr.

[QUOTE=TrekkieGrrrl;716566]En sidebemærkning… jeg har jo en kat (Adelie) som kun består af underuld L Og hold da kegle hvor HUN fælder! Hver gang man har aet hende flyver der små krøllede duntotter rundt i lokalet L Så at rexkatte ikke fælder… den har hun i al fald ikke læst…

Tør slet ikke tænke på hvor eget hun ville fælde hvis hun så osse var langhåret :)[/QUOTE]

Interessant - jeg vidste heller ikke at Rex fældede så meget…

[QUOTE=DK Lindvig;716574]Jeg kan kun udtale mig om skovkattene. Coonerne må andre fortælle om :slight_smile:

Ja den Norske Skovkat har mere underuld end Maine Coonen og har et større skifte (forandring) i sommerpels/vinterpels.
Individuelt hos skovkattene kan der være stor forskel på, hvor meget underuld de har. Katte med meget underuld kræver lidt mere pelspleje - især om foråret, hvor de smider underulden.

Nogle af mine Norske Skovkatte, behøver sjældent at blive redt. De har en lidt kortere pels, og klarer det meste selv. Andre af mine katte, som har meget underuld og laaaange dækhår, skal gerne have en tur med en langtandet kam 1-2 gange om ugen - om ikke andet så for at forebygge kotte-lotter … især hvis kattene har adgang til udendørsarealer.

Udenfor kan kattene nemlig få blade, små kviste osv. i pelsen, og fjerner katten det ikke selv, kan disse ting vikle sig ind i pelsen - og så kommer der hurtigt en kotte-lot.

Regn oplever jeg ikke som et problem hos mine skovkatte. Deres olierede dækhår skyr (staves det sådan :?) vandet, og pelsen bliver sjældent andet en blot lidt fugtig … og meget hurtig tør igen.

Når frosten sætter ind bliver mange katte statisk elektriske i pelsen (vi kender det fra os selv, at vores hår bliver mere elektrisk) og en tur med en kam forebygger/afhjælper, at den statisk elektriske pels filtrer sig sammen i små kotte-lotter.

Det korte af det lange: Nogle skal sjældent have en tur med kammen, andre skal have en tur 1-2 gange om ugen (også fordi de nyder det) og så alt efter vind/vejr :)[/QUOTE]

Kotte-lotter - det udtryk vil jeg fremover bruge!! :slight_smile:

Ja, sikke noget man kan få ud af en overskrift engang i mellem:klapper:

Og det var først da jeg havde læst Battlestars indlæg, at jeg fandt ud af der blev talt underuld og ikke underskud:surrender1:

Mine (mco) har også ret forskellig pels.

[QUOTE=DK Lindvig;716574]Jeg kan kun udtale mig om skovkattene. Coonerne må andre fortælle om :slight_smile:

Det korte af det lange: Nogle skal sjældent have en tur med kammen, andre skal have en tur 1-2 gange om ugen (også fordi de nyder det) og så alt efter vind/vejr :)[/QUOTE]

Jeg har Maine Coon :wink: og kunne gentage det Hanne skriver og det vil gælde for mine katte også :slight_smile:

Selvfølgelig er der forskel på pelsen, det skal der være iflg. standarderne, men pelspleje og underuld vil der være sammenfald i, med de variationer som der nu findes inden for begge racer. Nogle kræver næsten intet, andre lidt og andre igen skal man være over flere gange ugentligt. Det sidste har mine så heldigvis ikke hørt, så vi døjer sjældent med andet og mere end indkapslede præstelus og smågrene :wink:

Jeg har skovkatte og det er yderst sjældent, jeg reder dem - bortset fra i fældeperioden, hvor det er en fordel at gøre det dagligt for at forhindre kæmpenullermænd i at overtage huset :yikes:

Jeg har aldrig haft MCO, så jeg kan ikke sammenligne.

Jeg har altid hørt, at som tommelfingerregel har Skovkatten en markant forskel på den tykke underuld og de lange, stride og vandafvisende dækhår, mens Coonens pels er mere silkeblød og med kun en smule underuld.

Selv har jeg Coon’er, der “suger” småkviste og præstelus til sig og hurtigt danner filtre, og Coon’er, der bogstaveligt talt aldrig har haft en, til trods for de færdes samme steder.

De kaldes vel også filterknuder, hårknuder el. pelsknuder - ja hvad hedder de egentlig :?
Her i huset er de altid blevet omtalt som kotte-lotter :høhø: og heldigvis fangede du/I meningen :slight_smile:

Jeg har skovkat og Fake Coon… Og min skovkat har langt mere underuld… Og den eneste der en gang i mellem har filtre… Dog bliver alle kattene børstet hjemme hos mig… Også min helt korthårede huskat… De æææælskar det nemlig :smiley:

Min NFO er kun lidt over 5 måneder gammel og har allerede meget tykkere pels, men masser af underuld og fin krave end min MCO på 11 måneder har.

Jeg bliver lige lidt nysgerrig. Mange skriver de “børster” katten - i mit hoved, er det noget der foregår med en børste.
Mener I virkelig det, eller friserer I med en kam?
Hos mine birmaer og perser bruger jeg kammen for at få pelsen redt i gennem/hårene skilt ad eller hvad man skal kalde det … og børsten for at fjerne de løse hår, der forvandler sig til den slags kæmpenullermænd som Else snakker om :smiley:

[QUOTE=Gitschen;717208]Jeg bliver lige lidt nysgerrig. Mange skriver de “børster” katten - i mit hoved, er det noget der foregår med en børste.
Hos mine birmaer og perser bruger jeg kammen for at få pelsen redt i gennem/hårene skilt ad eller hvad man skal kalde det … og børsten for at fjerne de løse hår, der forvandler sig til den slags kæmpenullermænd som Else snakker om :-D[/QUOTE]

De fleste af mine børster jeg, det er kun hvis der sidder en hengemt præstelus eller i de deciderede fældeperioder at jeg griber til kammen.

[QUOTE=Gitschen;717208]Jeg bliver lige lidt nysgerrig. Mange skriver de “børster” katten - i mit hoved, er det noget der foregår med en børste.
Hos mine birmaer og perser bruger jeg kammen for at få pelsen redt i gennem/hårene skilt ad eller hvad man skal kalde det … og børsten for at fjerne de løse hår, der forvandler sig til den slags kæmpenullermænd som Else snakker om :-D[/QUOTE]
Jeg bruger kamme for at komme helt i bund i pelsen - måske en børste bagefter.

Vi gør det samme…:smiley: Bruge nogenlunde samme teknik : Først kam og derefter børste - men det varierer nogen gange.