Er der nogen som ved hvilken race denne kat er?

Hej alle i kattegale :grin:

Kan I hjælpe mig?
Ved i hvilken race denne kat er?

https://youtube.com/shorts/61qWAk9rV1o?feature=share

SÅ sød med de korte ben…

Munchkin, forbudt i FIFe (og dermed Felis Danica, den organisation de fleste danske opdrættere er under) da det ikke er god kattevelfærd at opdrætte på den genetiske defekt, selvom de ser kære ud :smil:

5 Synes om

Ej det lyder da ikke godt med genetisk defekt. Vil det sige at de faktisk er ulovlige i Danmark? Og ja de ser kære ud men ikke hvis det er dårlig katte velfærd.
Tak for svaret :slight_smile:

De er ikke ulovlige ift dansk lovgivning (det er der ikke meget med katte der er), men de er i forhold til den racekatte organisation som de fleste danske opdrættere er i :smil:

3 Synes om

Det er dværgvækst som gør at de får korte ben, så det er rent faktisk et handikap som man avler på.

3 Synes om

Ok. Er der andre katte raser hvor man avler på et handicap?

Ja, der er fx Scottish Fold. Den har en mutation som påvirker brusken og det betyder fx at dens led bliver dårlige.
Det er pga mangel på brusk at dens ører hænger.

3 Synes om

Ok, det havde jeg aldrig hørt om. Tak for info :slight_smile:
De er nu også ret kære…

Jeg har en 10 mdr. gammel huskat med måske/måske ikke samme mutation som Scottish Fold … købt hos Inges Kattehjem sidste år:

9 Synes om

Ej hvor er den bare sød! :heart_eyes_cat:
Hvad hedder den?

Han hedder Kodak :smiling_face_with_three_hearts:

1 Synes om

Og han er stadig ikke kommet sig over at han er adopteret :uha:

1 Synes om

Glæder mig til at møde ham om et par uger :hjerte: Han ser bare SÅ skøn ud!!

1 Synes om

Nej, han har identitetskrise …

3 Synes om

Han er skøn :smiling_face_with_three_hearts: … og han er så SØD!

9 Synes om

Dværgvækst er som de andre skriver deformitet - og man fjerner kattens mulighed for at bevæge sig, pudse sig og lave andre normale katteting. De deforme led giver også øget risiko for eks gigt og andre smertefulde ledsygdomme - sorte kat på video ser speciel slem ud :cry:

Du kan læse mere om det her (kør evt. i gennem google translate)

Scottish Fold er også det man i udlandet kalder ‘smerte race’ - og de er med god grund forbudt i flere lande/forbund.

Det bedste man kan gøre er at lade være med at se/like/dele sociale medie opslag med disse katte - det fremmer bare efterspørgsel :broken_heart:

7 Synes om