Er der nogle der har haft en kat der pludselig skummer meget om munden

Kl 10:25 (man fører vel journal med katte-dyrene:høhø:) var Charley alene i stuen og kom pludselig styrtende ud i køkkenet med skummende savl (hvidt) om munden, temmelig meget, så det sprøjtede til alle sider og han blev 'fedtet ind i det. Han var lidt panikken, men jeg fik efter kort tid fat i ham og kunne berolige og tørre ham af.

Straks efter ville han gerne have tørfoder og alt var normalt. Det hele varede ikke mere end ca 2 minutter.

Nu her kl 16:25 gjorde han det igen, denne gang uden at blive panikken og knap så meget skum. Igen helt normal efter 1 minut (eller mindre).

Der er ingen blomster han kan have ædt, men måske et insekt, han er stor-vildt jæger efter myg og fluer.

Er der nogen der har prøvet lignende eller som har en idé til hvad der kan være sket?
Jeg har ikke oplevet det før…
pft

Han kan som bare have smagt på et insekt…lidt sæberest i en vask eller noget andet.

:tak:
Insekt måske, men det må så være et han ikke tidligere har ‘nedlagt’…
sæberest, det tror jeg bestemt ikke, han var i stuen første gang, der har vi ikke vask (eller sæbe).

men mange tak
:slight_smile:

Jeg har oplevet det et par gange, i forbindelse med at jeg har givet loppekur og de så har fået vasket hinanden, dér hvor loppekuren er givet. Det går nu hurtigt over, og giver mindre og mindre skum, efterhånden som kuren trænger ind… Min dyrlæge sagde, at jeg ikke skulle være bange for reaktionen…

Nu ved jeg jo så ikke, om du lige har giver loppekur…???

Hvad værre er, hvis det er en snegl, den har tygget i… Mener jeg har hørt noget om, at nogle snegle er giftige, men er ikke sikker…

jeg har set det med min gamle huskat… hun fik bidt i en af de planter vi havde på terassen…

tror det er Lis D der har det vilde billede af en kat der har fået noget grimt i munden… den savler decideret i lange tråde

[quote=Loke´s mor;448417]Jeg har oplevet det et par gange, i forbindelse med at jeg har givet loppekur og de så har fået vasket hinanden, dér hvor loppekuren er givet. Det går nu hurtigt over, og giver mindre og mindre skum, efterhånden som kuren trænger ind… Min dyrlæge sagde, at jeg ikke skulle være bange for reaktionen…

Nu ved jeg jo så ikke, om du lige har giver loppekur…???

Hvad værre er, hvis det er en snegl, den har tygget i… Mener jeg har hørt noget om, at nogle snegle er giftige, men er ikke sikker…[/quote]

Mange Tak for forslagene, de har ikke fået loppekur eller lignende og han var inde, så har heller ikke bidt i snegle, men det har du da ret i, det er en af de ting man skal (forsøge at) holde ude af katte-gården.

[quote=Battlestar;448419]jeg har set det med min gamle huskat… hun fik bidt i en af de planter vi havde på terassen…

tror det er Lis D der har det vilde billede af en kat der har fået noget grimt i munden… den savler decideret i lange tråde[/quote]

Også mange tak til dig, planter har han ikke været i nærheden af lige inden det skete, hverken den ene eller den anden gang.

Det eneste jeg kan tænke det kan have været er et insekt af en slags, som han ikke tidligere har ‘nedlagt’, jeg synes der er begyndt at komme edderkopper ind :uha: kan det mon være sådan en herren har kastet sig over?

Hov, jeg mindes at en edderkop engang gav en af mine katte, en utroligt gang savl, nærmest som på den måde, som når en hest skummer under arbejde… En kors edderkop, kan så vidt jeg ved give det, og en fårekylling, kan vidst osse…

Det lyder som en “lokal” reaktion på et eller andet, katten har tygget i :? Det kan se ret uhyggeligt ud, når de savler voldsomt og nærmest går i panik over det :S

Jeg har ikke oplevet det i den forbindelse, som du beskriver.

Til gengæld har jeg oplevet det flere gange i forbindelse med besøg hos dyrlægen med den ene af vores katte. Der har været rigtig meget skum som løb ned på brystet af katten. I det tilfælde har det været en stress reaktion på grund af køreturen til dyrlægen.

Bølle havde det en enkelt gang efter at have forsøgt at bide i en frø af en art…

Hvis de får tygget i en bille kan de savle/skumme, nogle biller har en forsvarsmekanisme hvor de sprøjter noget ildelugtende sekret ud som smager ganske forfærdeligt. Og det lugter heller ikke for godt

Er der mulighed for,at han har været i nærheden af en skrubtudse?

Ellers er en edderkop et godt bud

Fårekyllinger smager virkelig grimt! :uha: (men dog ikke nær så grimt som melorme…)

Eller en dræbersnegl?

Aner det ikke, men var i et havecenter igår og så en stuebambus. Tænkte at sådanne en skulle mine misser da ha’ men gjorde så som jeg gør så ofte med så meget andet - jeg smagte på den. Nøj hvor var den bitter, faktisk så bitter at jeg følte at jeg havde lyst til at skumme :tihi:

Ups glemte at da Charlie spiste påske eller pinselilier der skummede han og kastede op. Jeg fangede heldigvis en bruger online på MSN og i løbet af 2 min kunne hun fortælle mig at Charlie skulle til dyrlæge nu. Det kom han og fik sprøjter mod både det ene og det andet

:tak::tak::tak::tak:
for alle svarene.

Der har intet været siden og han var ikke i nærheden af hverken planter, snegle eller skrubtusser.

Men edderkop er bestemt en mulighed, så mon ikke det har været det?

Ha’ en dejlig week-end med alle jeres katte-dyr

:slight_smile: