Er det en stor gedehams?

Vi så den her igår. der er 3½ cm fra stof til stof så den er et sted mellem 2½-3 cm. hvad er det for en fætter. Den var meget rolig og afslappet og blev derfor reddet ud i haven:)

se lige et kært ansigt den egentlig har :hjerte:

Er det en stor gedehams?

Gedehams har så vidt jeg ved alle nogle ganske hidsige farver, så jeg vil være mere over i en bi af en art.

Du kunne evt. prøve at spørge på Fugleognatur? Evt. vil jeg gerne høre ad for dig? :slight_smile:

Det er en hveps af en art. Modsætning til bien har den hvepse talje, hvor biens krop går mere ud i et. Gennem glasset kan man se at kræet har bidende munddele, hvor jeg mener bier har sugende munddele.

Bier kan nu sagtens også have “talje”. Er er nogle billeder af forskellige bier (apis sp.)

Det her er så en nomada sheppardana , men de hører også til under langtungebierne

Med næsten 300 forskellige arter af bier fordelt på adskellige slægter, så er der ret stor forskel i deres udseende :slight_smile:

Jeg har kigget på forskellige arter af bier og hvepse i Danmark, men jeg har ikke kunnet finde noget, der ligner. Det ligner en hveps i kropsbygningen, synes jeg, med smal talje og smalle vinger, men samtidig ser den jo også lidt “pyset” ud og den er ret afdæmpet i farverne. Måske en jordbi eller en jordhveps af en slags? :?

Jeg var også begyndt at overveje om den måske havde været forbi noget der farvede den, for nej, kan heller ikke lige genkende

Jeg sad med præcis sammen tanke. Hvis man kigger på vingerne, er der en sølvfarve, som strækker sig ned langs den første del af vingen. Det ligner næsten, at den er blevet spraymalet.

Tzari, hvad er det, den sidder på i de første fotos? Jeg tænker, om den måske kan have kravlet rundt inde i noget, hvor den er blevet dækket af et lag fint støv. Enten f.eks. en computer/TV, hvis statiske elektricitet opsamler fint støv, eller en grill med kulstøv?

den var inde i brandovnen inden vi tændte den så er dækket af aske(så har forvildet sig ind via skorstenen.). Så i kan ikke gå ud fra farverne på kroppen. Ret sikker på det ikke er en bi bemærk som sagt storrelsen. Fra de 2 stof streger er 3½ cm så den er 2½-3 cm (alt efter om man målet vinger med eller ej). Det er faktisk ret stort fik da et chok da vi fik den en alm humlebi er 1½-2 cm så kan i nok fornemme hvor stor den der faktisk er.f

fandt den her men asken gor det svært at vurdere om det er samme men kan næsten kun være med den storrelse?

En af stederne læste jeg så de store generelt er ret rolige så længe du ikke truer deres bo eller dem, modsat de små der jo er lettere hysteriske i mange tilfælde.

Det er en overvintrende dronning, som starter et nyt bo når vejret er til det. Her bliver de godt nok kvast, når jeg finder dem. For kattenes skyld, det er ikke sjovt når de bygger bo i gamle musehuller hvor kattene befinder sig.
Marinma

Her er et billede af den store gedehams. hvis det er er den godt nok MEGET fyldt med aske den store stakkel

så lige dit svar marina. Var også vores tanke men den pejs har været benyttet meget så hun kan ikke have overvintret derinde. Så længe det er de store genere de ikke mig når de ikke er aggressivt anlagt er jo et nyttedyr udenfor. Kommer hun ind igen må hun så blive smækket for de skal IKKE være inde., men mon ikke hun lærte lektionen efter den aske tur der= dumt sted at flyve hen

[QUOTE=Marina;1244468]Det er en overvintrende dronning, som starter et nyt bo når vejret er til det. Her bliver de godt nok kvast, når jeg finder dem. For kattenes skyld, det er ikke sjovt når de bygger bo i gamle musehuller hvor kattene befinder sig.
Marinma[/QUOTE]

Ja, en hvepsedronning var også min tanke. Jeg synes også gerne, de plejer at være lidt sløve i det, når de først dukker op.

Finder jeg sådan, så bliver den simpelthen slået så meget i hjel, man tror det er løgn. Jeg er ikke spor økologisk indstillet, når det kommer til hvepse, og de skal IKKE bygge bo i nærheden af mig. Bier rører mig ikke, men hvepse - jeg tror, det er lidt fobisk.

Hun er rolig fordi hun lige er vågnet og der stadig er koldt. Hun bliver så “mor” til de 6-8000 aggressive hvepse som topper i boet i august måned. Jeg bryder mig heller ikke om at slå et dyr ihjel uden grund, men bare sidste år lykkedes det alligevel to at bygge jordboer i gamle musehuller. Ofte opdager man dem ikke før man bliver stukket og kattene løber rundt hvor boet er. I højsæsonen er de temmeligt aggressive og jordboet er temmelig svært at få væk i forhold til det kendte frithængende.
Men ja, hvepse er, modsat hvad mange tror, nyttedyr. De er rovdyr der er med til at holde fluebestanden nede og fjerner gammel rådden frugt. En fuld hveps er faktisk ikke et særsyn i august:høhø:

Marina

Du forveksler den store med de små. De store bygger deres bo HOJT oppe typisk i træer osv. De er ikke aggressivt anlagt og går ikke efter sukkerholdige ting og angriber uden grund. De små derimod er stik hysteriske og angriber uden grund.

Den største gedehams vi har i Danmark - ja i hele Europa - er Stor Gedehams (Vespa crabro). Dette imponerende store og smukke insekt, har tidligere været meget sjælden i Danmark og har kun kunne være at finde i den sydøstlige del af landet. Dette ser dog ud til at være ved at ændre sig, da den de seneste år er set i større og større antal, i særdeleshed i Østjylland.
Arbejderne af Stor gedehams kan blive op til 2,5 cm. og dronningen over 3,5 cm. Der findes ingen aftegninger i ansigtet.
Stor Gedehams levested er normalt gamle skove med mange hule træer som den bygger sit bo i, men den kan også finde på at bygge bo andre steder. Fælles for stederne er dog at der er et udhæng som fx under en garage, i skure og andre steder hvor boet har en form for tag over sig.
I de senere år er Stor Gedehams blevet mere og mere almindelig i vores skove, måske fordi man lader flere store gamle og hule træer stå til glæde for svampe og insekter. Mange af disse gamle træer byder på huller og kroge og er ideelle til at etablerer bo for Stor Gedehams. Den familie af Stor Gedehams der angreb adskillige skovgæster, i efteråret 2002 i Marselisborg skovene ved Århus, havde netop bygget bo i en gammel hul Bøg.
Stor Gedehams kan også bygge bo i jorden, men dette er ikke normalt.

http://www.danmarksinsekter.dk/vespidae.shtml

De frygtindgydende benævnelser ”dræberhveps” eller ”dræberbi” anvendes i folkemunde om både hvepse, bier og gedehamse, hvor enkeltindivider eller flokke af disse dyr opfattes som aggressive af den ene eller den anden grund. Somme tider er der imidlertid blot tale om den store gedehams (Vespa crabro), som ganske vist ser drabelig ud, men som ellers er en forholdsvis fredelig ”hveps”.

Den store skulle holde sig HOJT oppe og faktisk være et “skov” dyr og den har ry for at være helt afslappet modsat de små regulære hvepse der netop er aggressive.
http://www.absolut-skadedyr.dk/skadedyrsguide/draeberhvepse/

Jeg bryder mig ikke om hvepse, uanset hvor fredelige de er. :stuck_out_tongue: Men jeg bryder mig heller ikke om at slå dyr ihjel, så jeg forsøger altid at jage dem ud af et vindue eller fange dem i et glas og lukke dem ud, ligesom med edderkopper. Det kan godt være, at de så bygger et bo et sted, men hvis de ikke gør, så kommer der nok nogle andre og gør det…

[QUOTE=Marina;1244515]Hun er rolig fordi hun lige er vågnet og der stadig er koldt. Hun bliver så “mor” til de 6-8000 aggressive hvepse som topper i boet i august måned. Jeg bryder mig heller ikke om at slå et dyr ihjel uden grund, men bare sidste år lykkedes det alligevel to at bygge jordboer i gamle musehuller. Ofte opdager man dem ikke før man bliver stukket og kattene løber rundt hvor boet er. I højsæsonen er de temmeligt aggressive og jordboet er temmelig svært at få væk i forhold til det kendte frithængende.
Men ja, hvepse er, modsat hvad mange tror, nyttedyr. De er rovdyr der er med til at holde fluebestanden nede og fjerner gammel rådden frugt. En fuld hveps er faktisk ikke et særsyn i august:høhø:

Marina[/QUOTE]

Nyttedyr - og i hvert fald en del af fødekæden. Der er fulge, der spiser hvepse. Men lige præcis med hvepse er jeg ligeglad. Jeg KAN IKKE have dem!