Er det kvæde?

Min svigersøn fik øje på nogle frugter ude i haven, godt gemt inde i noget buskads … synes ikke det ligner 100% når jeg googler kvæde og så alligevel:

Hvis det er, hvad bruger man dem til … og hvornår er de modne ?

Jup, det er kvæder… de er modne, når de bliver orangeagtige… og de bruges til gele eller syltetøj…
Geleen er fantastisk til lidt fede spiser :slight_smile:

[QUOTE=Ann K;923087]Jup, det er kvæder… de er modne, når de bliver orangeagtige… og de bruges til gele eller syltetøj…
Geleen er fantastisk til lidt fede spiser :)[/QUOTE]

Som fx. ost :savle:

Det ligner meget godt, især hvis de sidder på en busk :slight_smile:

Jeg kender ikke det præcise modningstidspunkt, andet end sensommer/efterår, men de kan bruges til marmelade, gelé m.v. og sikkert også blandes med andre frugter.

bladende plejer ikke at være fligede i kanten - men kan ikke sige det med sikkerhed… men det ligner den æbleformede type

og kvæde er fantastisk til alt med syltning og henkogning og marmelade :slight_smile: men ganske uspiselig rå

Tak … nu spiser jeg ikke ret meget syltetøj/géle, så det er spørgsmål om jeg gider besværet :gruble:
Hvad smager de af … ja altså, hvis man kan sammenligne med andre frugter ?

[QUOTE=Skattekat;923094]Tak … nu spiser jeg ikke ret meget syltetøj/géle, så det er spørgsmål om jeg gider besværet :gruble:
Hvad smager de af … ja altså, hvis man kan sammenligne med andre frugter ?[/QUOTE]

jeg synes faktisk ikke rigtig man rigtig kan sammenligne… men de smager himmelsk… de har en helt særegen smag der er pragtfuld!!

og de er helt sikkert besværet og de 1½ timers kogning værd :slight_smile:

Der er flere buske der er flettet ind i hinanden, så de blade du kan se, er ikke nødvendigvis fra den busk :stuck_out_tongue:

Her er, hvad min bibel giver af forslag: http://www.bbcgoodfood.com/search.do?keywords=quince&filterItem=&filterItem=&filterItem=&filterItem=&filterItem=&filterItem=&filterItem=&filterItem=&filterItem=&filterItem=

Så vidt jeg husker, smager de ikke af det helt vilde, men det er dælme mange år siden sidst.

super - så er det kvæde :slight_smile:

her er din kvædevariant i moden form

Kvæder dufter himmelsk når de er modne, så sådan et par frugter i en skål er super.

Jeg må se om jeg gider gøre noget ved dem, eller om den busk kommer til at forsvinde … den står lige der hvor jeg skal have beskåret kraftigt for at komme ind til hækken, når der skal hegnes ind til kattene.
Noget andet jeg også fandt og blev rigtig glad for, var en brombærbusk … den skal ihvertfald fritlægges, så den får det lys den har brug for :slight_smile:

[QUOTE=Skattekat;923112]Jeg må se om jeg gider gøre noget ved dem, eller om den busk kommer til at forsvinde … den står lige der hvor jeg skal have beskåret kraftigt for at komme ind til hækken, når der skal hegnes ind til kattene.
Noget andet jeg også fandt og blev rigtig glad for, var en brombærbusk … den skal ihvertfald fritlægges, så den får det lys den har brug for :)[/QUOTE]

HVIS du vil fjerne den… og HVIS du kan få den gravet op eller hvad man nu gør, uden at den dør… så er jeg meget gerne aftager af den!
Det må være muligt at komme ned efter den - har også en aftale om at skulle hente noget i Næstved engang, når jeg får tid :smiley:

[QUOTE=Ann K;923113]HVIS du vil fjerne den… og HVIS du kan få den gravet op eller hvad man nu gør, uden at den dør… så er jeg meget gerne aftager af den!
Det må være muligt at komme ned efter den - har også en aftale om at skulle hente noget i Næstved engang, når jeg får tid :D[/QUOTE]

Umiddelbart er jeg ikke helt vildt interesseret i den, men nu har jeg heller aldrig smagt kvædegelé/-syltetøj, så deeet … :stuck_out_tongue:
Men i så fald er det vel først når den er færdig for i år :?
Aner dog ikke om den er til at grave op, eller hvornår på året det er bedst at flytte sådan en busk …

Det har jeg heller ingen ideer om… Nogen som ved noget??? :slight_smile:

ved mange tørre dem til te . Hørt flere sige blandet med earl grey te så er det godt. Kvæde te smager godt.

Du kan også lave marmelade af dem blandet med andre frugter det er også rigtig godt

Ikke mig…men jeg tror, at Mega ved alt, der er værd at vide om haven.

Det er bedst at flytte den til efteråret.
Hvis man gør det nu skal den vandes utroligt meget og den ville sikkert gå ud.
Efteråret er den bedste tid for flytning af planter :slight_smile:

kom lige til at tænke på kvædebrød … GUUUUUF!!!

og Enig med lisbeth - sent efterår og gerne når det har regnet :slight_smile:

Jeg har googlet lidt og fandt bl.a. denne side Havenyt.dk - Kommentarer til »Indsamling af gamle sorter af kvæde, morbær og mispel« … udfra hvad haveeksperten skriver, skulle det være ret nemt at lave stiklinger af busken.
Men jeg må kigge nærmere på den en dag hvor det ikke er så varmt … skal jo have klippet godt ned i det bed/buskads hvor den står :slight_smile: